کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۳۱

   دانشمندان ژاپنی در تحقیقی به خاصیت جالب گوجه برای سلامتی قلب پی بردند. در این مطالعه جدید دانشمندان ژاپنی مشخص شده است که آب گوجه‌فرنگی بدون نمک باعث کاهش فشار خون و کلسترول LDL در بزرگسالان در معرض خطر بیماری‌های قلبی- عروقی شد. کلسترول LDL نوعی کلسترول مضر است که در داخل دیواره عروق تجمع می‌کند. دانشمندان ژاپنی ۱۸۴ شرکت‌کننده مرد و ۲۹۷ زن را با رژیمی غذایی که به میزان دلخواه آب گوجه در آن وجود دارد، به مدت یکسال تحت نظر قرار دادند. پس از یکسال این دانشمندان مشاهده کردند که فشار خون ۹۴ شرکت‌کننده مبتلا به فشار خون بالا یا فشار خون درمان نشده به‌طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

   پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه بر روی موش‌های صحرایی عنوان کردند که بیشتر از 50 میلی‌گرم نیترات در آب آشامیدنی می‌تواند باعث آسیب در بافت کلیه شود. برهمین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه اثرات نیترات و نیتریت آب آشامیدنی را در بافت کلیه موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند.نتایج این پژوهش نشان داد نیترات آب آشامیدنی تا میزان ۵۰ میلی‌گرم در لیتر احتمالاً تأثیر مخربی ندارد؛ اما با افزایش آن، احتمالا بر فعال کردن شاخص‌های استرس اکسیداتیو اثر گذاشته و می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه شود.

   نتایج یکی از مطالعات اخیر حاکی از آن است افرادی که پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بهبود می‌یابند ممکن است به مرور زمان دچار مشکلاتی همچون از دست دادن ماده خاکستری و سایر بافت‌های مغزی بشوند. مطالعه جدیدی که با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط بانک اطلاعات پزشکی (Biobank) انگلیس انجام شد، نشان می‌دهد که افراد نجات یافته از بیماری کووید-۱۹ ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلاتی مانند از دست دادن ماده خاکستری شوند. محققان در میان آن دسته از شرکت‌کنندگان که بهبود یافته بودند، اثرات قابل توجهی از ویروس را در ماده مغزی انسان همراه با اثراتی مانند از بین رفتن ماده خاکستری در مناطق مغز مشاهده کردند.

 

ارسال نظر