کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۰۶

   کاوشگر Curiosity به تازگی تصاویری را از سیاره مریخ به زمین ارسال کرده که در آن، حرکت ابرها بر فراز این سیاره سرخ به وضوح قابل رویت است.به گفته ناسا، به ندرت می‌توان ابرها را در اتمسفر نازک و خشک مریخ که چگالی آن ده‌ها برابر کمتر از چگالی زمین است، مشاهده کرد. اما در برخی از اوقات سال و در زمان‌هایی که دمای هوا به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد، این ابرها شکل می‌گیرند.دانشمندان حدود دو سال پیش به این موضوع پی بردند که ابرهایی در سطح مریخ در حال شکل‌گیری است که با توجه به فرآیند کند تشکیل آنها، احتمالا امسال می‌توانیم این ابرها را مشاهده کنیم. 

   اخیرا یکی از دانشجویان رشته طراحی صنعتی به نام مینوود پینگ، موفق به ساخت محصولی رباتیک به نام چشم سوم (Third Eye) شده که روی پیشانی نصب می‌شود و قادر است نقش چشم سوم را برای انسان ایفا کند.این محصول به گونه‌ای طراحی شده که با قرار دادن آن روی پیشانی، می‌تواند در مواقعی که کاربر در حین کار با گوشی هوشمند خود است، فضای پیرامون و جلویی وی را زیرنظر بگیرد و در صورت مشاهده هر گونه مانع یا تهدید، کاربر را از این موضوع باخبر کند.

   تلسکوپ «هابل» موفق به شکار تصویر یک کهکشان مارپیچی شده است که توسط جاذبه تغییر شکل پیدا کرده و از حالت قرینه درآمده است. اکنون این کهکشان بسیار عجیب به فهرست بزرگ‌ترین عجایب جهان راه یافته است.در این تصویر مشاهده می‌شود که کشش گرانشی کهکشان همسایه، ساختار مارپیچی«NGC ۲۲۷۶»را کج و به یک طرف متمایل کرده و باعث شده است تا در فهرست کهکشان‌های عجیب و غریب که در اصل در سال ۱۹۶۶ منتشر شد، قرار بگیرد.

 

ارسال نظر