آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی از هفته آینده

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۰۴
آغاز  واکسیناسیون  علیه کرونا  با  واکسن  ایرانی از هفته آینده

وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی و در مرحله اول به صورت داوطلبانه (به دلیل رعایت برخی پروتکل‌ها)، از هفته آینده خبر داد. نمکی در توضیح تفاوت پیک سوم و چهارم کرونا نیز گفت: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری نه تنها ما بلکه دنیا هیچ چیزی از ویروس نمی‌دانست و امروز هم خیلی از ابعاد این ویروس نهفته است و اگر کسی بگوید آینده ویروس را پیش بینی کردم بدانید که مجموعه‌اش از نادانی است. کما اینکه در روزهای اول شیوع کرونا عده‌ای گفتند با سارس و مرس هم خانواده است و با شروع گرما تمام می‌شود و من به همکارانم می‌گفتم این موارد را قبول ندارم. برخی‌ها می‌گفتند ویروس به سمت خموشی می‌رود اما من می‌گفتم می‌رود به سمت چموشی. در مجموع پیک چهارم کرونا با ویروس انگلیسی بود که قدرت سرایت، بیماری زایی و کشندگی بیشتر داشت. انگلیس قوی‌ترین زیرساختهای سلامت کشورها را دارد. همینطور فرانسه و امریکا را نگاه کنید؛ اتفاقاتی که در این کشورها افتاد همه را به زانو درآورد و مرگ‌های بالای دو هزار در اروپا و بالاتر از چهار یا پنج هزار در امریکا نشانه از قدرت ویروس بود، اما خوشبختانه در این سرزمین با لطف خداوند به رغم اینکه ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار روزانه بیمار داشتیم اما توانستیم با برنامه‌ها و اقداماتی که انجام شده، روزانه از بستری شدن ۱۵۰هزار بیمار جلوگیری کنیم.

  مدیریت تخت‌های خالی در پیک چهارم

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما ۱۴۰ هزار تخت داشتیم و اگر قرار بود ۱۵۰ هزارنفر مجدد بستری شوند و به حدود ۴۷ هزار بیمار قبلی اضافه شوند و بیماران دیگر هم وجود داشتند، شرایط سخت می‌شد. ما نمی‌توانستیم اگر بیمار مرگ مغزی داشتیم بگوییم جا نداریم و بیمار کرونا را در ICU بخوابانیم. بنابراین با برنامه‌ریزی که انجام شد و با لطف خداوند در پیک چهارم همیشه تخت خالی داشتیم؛ این درحالی است که دیدید در اروپا مردم در چه شرایطی روی چمن‌ها آواره شدند و چنین لحظه‌ای را در جمهوری اسلامی ایران ندیدید. گرچه یک مرگ هم زیاد است ولی در این پیک میزان مرگ و میر ما که باید حداقل سه یا چهار برابر پیک سوم می‌بود، به نصف پیک سوم به نسبت جمعیت مبتلا و مثبت رسید. این دستاورد بسیار مثبتی است که به عنوان رکورد جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود. همه انتظار داشتند این کرونا تیر خلاص ما باشد اما با سرافرازی بیرون آمدیم.

  توزیع دستگاه‌های ونتیلاتور در سراسر کشور

او افزود: طرحی را طراحی کردیم که ۱۴۰۰ پروژه با ۱۴هزار تخت در طول ۱۴ ماه به نیت ۱۴ معصوم تا مرداد سال ۱۴۰۰ تمام کنیم و اینقدر این کار زیبا شکل گرفت که با لطف خداوند در طول یک‌سال میزان تخت‌های ‌ای‌سی‌یو دو برابر شد. در یک سال ۵۲۰۰ ونتیلاتور توزیع کردیم. ۱۳۸ دستگاه سی‌تی‌اسکن در طول یک‌سال نصب کردیم. 

  افزایش نیروی درمانی

نمکی گفت: آنژیوگرافی قلب و ... باز از ویژگی‌هایی بود که همراه شد با مدتی که ما این بحث را مدیریت کردیم. ما داریم ۵۳ هزار نیرو به نیروهای درمانی استخدامی اضافه می‌کنیم و وضعیت شرکتی‌ها را هم با یک مکانیزمی حل می‌کنیم که تفاوتشان به حداقل ممکن برسد. آزمایشگاه‌های تشخیصی مملکت از دو آزمایشگاه در پاستور و دانشکده بهداشت، الان به بیش از ۳۵۰ تا ۳۶۰ آزمایشگاه در طول یک سال رسیده است.  او افزود: اتفاق بزرگ‌تر دیگری افتاد و آن هم بحث واکسن بود. ما کار بر واکسن را از روزهای نخست آغاز کردیم و در بحث واکسن بیش از ۳۰۰۰ صفحه مکاتبه با دنیا دارم. خیلی از کشورها خواستند برخی فازهای مطالعاتی را برای تست کردن به ایران بیاورند که اجازه ندادم. مردم ایران اگر فقیر هم باشند، حقیر نیستند، این ملت سرافرازتر از آن است که برای اینکه پول واکسن ندهد تست آزمایشگاهی رویش انجام شود. 

  مطالعات بالینی در کشور

او افزود: قرارمان این بود اگر فاز یک و دو انسانی را به خوبی پاس کنند و فاز سه را شروع کنند و مقداری پیش رویم، مانند همان کاری که چینی‌ها، روسها، امریکا و انگلیس و هند انجام دادند و فاز سه را برای مطالعات بالینی بردند در کشورهایی مثل امارات و غیره، چرا ما این کار را برای واکسن خودمان در کشور خودمان انجام ندهیم. وزیر بهداشت گفت: امروزسالم‌ترین و بی‌ضررترین واکسن بومی را در اختیار داریم؛ چه واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی است و چه واکسن برکت و... . بنابراین توانستیم در کمتر از یک سال بپیوندیم به مجموعه‌های با عظمت واکسن ساز دنیا و راه ۲۰ ساله را یک ساله طی کنیم. همانطور که رمدسیویر را ۶۰ روزه بچه‌های ما ساختند. او در خاتمه گفت: خوشبختانه واکسیناسیون علیه کووید در کشور به خوبی پیش می‌رود و ان شاءلله تا پایان خرداد ماه گروه‌های هدف را شامل جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران صعب‌العلاج و خاص را واکسینه می‌کنیم.

 

ارسال نظر