کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۲۴

   یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای نخستین‌بار در جهان موفق به طراحی و ساخت پرینتر پنج‌بعدی شده است. لازم به ذکر است سرعت آن چهار برابر و وضوح آن دو برابر پرینترهای سه‌بعدی است. این شرکت در حوزه ساخت انواع پرینترهای سه‌بعدی به خصوص مدل اف‌دی‌ام و دی‌ال‌پی فعالیت می‌کند. پرینتر سه‌بعدی اف‌دی‌ام برای ماکت‌سازی و قطعات بزرگ و مدل دی‌ال‌پی برای ساخت قطعات با جزییات بسیار استفاده می‌شود. 

   در حالی که چندین سال قبل ایلان ماسک روش ردیابی حرکات چشم برای سنجش توجه راننده را به دلیل «ناکارآمد» بودن رد کرد اما اکنون خودروهای جدید شرکت تسلا مجهز به این فناوری هستند. این دوربین درون اتاقک خودرو و بالای آینه جلو نصب می‌شود و زمانی که خودرو در حالت خودران است بی‌توجهی راننده را تشخیص داده و هشدار می‌دهد. این فناوری تسلا را وارد جمع تولید‌کنندگانی می‌کند که علاوه بر بررسی گشتاور فرمان از دوربین درون اتاقک خودرو نیز برای سنجش توجه راننده بهره می‌برند.

   آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن قصد دارد رباتی کوچک و تغییر شکل‌دهنده به شکل یک توپ به سطح ماه بفرستد. این ربات پس از رسیدن به سطح ماه شروع به جمع‌آوری داده‌هایی برای ساخت یک سطح‌نورد دارای خدمه می‌کند. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) یکی از بی‌شمار آژانس‌های فضایی است که سعی دارد فناوری جدید و سخت‌افزارهای نوآورانه برای اقامت دایم در ماه ایجاد کند. به همین دلیل این آژانس قصد دارد یک سطح‌نورد با قابلیت جابه‌جایی فضانوردان بر روی سطح ماه بسازد. برای ساخت این ماه‌نورد آژانس فضایی ژاپن قصد دارد ربات کوچکی با قابلیت تغییر شکل به سطح ماه ارسال کند. 

 

ارسال نظر