جریمه 500 هزار تا یک میلیون تومانی برای تردد بین شهری

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۲۲
جریمه 500 هزار تا یک میلیون تومانی برای تردد بین شهری

زنگ خطر شیوع ویروس هندی کرونا در ایران

روند کرونا در کشور نزولی است اما ۱۳ شهر جنوبی و شرقی قرمز هستند. خطر گسترش ویروس هندی از این شهرها جدی است و هر گونه غفلت و سهل انگاری، افزایش مسافرت‌ها و تجمع در اتاق‌های در بسته کولردار در فصل گرما، آتش کرونا را دوباره شعله ور می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه (۱۲ خرداد) تا ۱۲ ظهر دوشنبه (۱۷خرداد) ممنوع است. این مصوبه در سراسر کشور اجرا می‌شود و ربطی به رنگ‌بندی شهرها ندارد و برای متخلفان نیز جرایمی در نظر گرفته شده است.

علیرضا رییسی افزود: بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین استانی در شهرهای قرمز با جریمه یک میلیون تومانی و در شهرها و مناطق نارنجی و زرد با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی مواجه می‌شود. او گفت: در جلسه امروز ستاد ملی کرونا وضعیت کرونا در ایران و جهان بررسی و اعلام شد که وضعیت کرونا در کشور هندوستان همچنان وخیم و موارد ابتلا و مرگ و میر در این کشور رو به افزایش و بسیار بالاست. ویروس هندی نه تنها در هندوستان بلکه در کشورهای دیگری مثل انگلیس نیز اکنون ویروس غالب است و مساله ویروس جهش یافته انگیسی در این کشورها تا حدی پشت سر گذاشته شده است.

  ویروس هندی غالب می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در انگلیس که با حجم بالای واکسیناسیون تا حدی اپیدمی کرونا کنترل شده است، با وجود شیوع بیشتر ویروس جهش یافته انگلیسی میزان مرگ و میر بالا نرفته است و این خبر خوب و امید بخشی است که نشان می‌دهد، واکسیناسیون بر ویروس جهش یافته هندی موثر است.

رییسی ادامه داد: در ایران اکثر استان‌ها همچنان روند نزولی دارند و میزان مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم این است که در برخی استان‌ها به خصوص استان‌های جنوب و جنوب شرقی مواردی از افرایش بیماری در برخی شهرها مشاهده شده است که نشان می‌دهد باید در این مناطق منتظر افزایش بیماری باشیم، قوی‌تر عمل کنیم و اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت بگیرد، نوع ویروس جدید که ویروس هندی است می‌تواند شهرهای بیشتری را درگیر کند و این زنگ خطر و هشداری برای کل کشور است. اکنون استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و حتی کرمانشاه در برخی شهرهایشان با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند و باید هوشیار باشند.

او افزود: شهرهای دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان، شهر بابک در استان کرمان، سر پل ذهاب در استان کرمانشاه، بندرعباس، جاسک، بندر خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان ۱۳ شهری هستند که وضعیت آنها از نارنجی فراتر رفته و به قرمز تبدیل شده است و باید از شهرها بیشتر مراقبت کنیم. ولی روند کلی بیماری در کشور نزولی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: باید بسیار دقت کنیم.از تجمعات پرهیز کنیم به خصوص اینکه در فصل گرما اغلب افراد در فضاهای در بسته در و پنجره‌ها را می‌بندند و کولر روشن می‌کنند  و همین مساله می‌تواند به شیوع بیشتر بیماری دامن بزند.

رییسی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در کشور افزود: تا امروز سه میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده وکادر بهداشت و درمان قبلا در فاز یک واکسن زدند. گروه بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال نیز یا واکسیناسیون آنها تمام شده یا در حال انجام است. او گفت: در این هفته برنامه این است که افرادی که برای آنها نوبت دهی واکسن انجام شده، واکسن بزنند و تا اوخر هفته واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تمام کنیم و امیدواریم با لکه‌گیری افراد جامانده بتوانیم از هفته‌های آینده واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را شروع کنیم.

رییسی افزود: ظرفیت تزریق وا کسن به روزی ۳۰۰ هزار واکسن رسیده است البته فعلا در عمل به این ظرفیت نرسیده‌ایم و رکورد واکسیناسیون۲۰۰ هزار دوز واکسن در روز بوده است و به شرط تامین واکسن این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند.

  واکسیناسیون معلمان و اساتید دانشگاه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مساله مهمی که امروز در ستاد کرونا مطرح شد، موضوع آموزش بود. در ایام کرونا مدارس و دانشگاه‌ها جزو اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند و با اینکه آموزش مجازی برقرار بود اما مشکلاتی هم به وجود آمد زیرا هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد و به خصوص آموزش حضوری برای دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم بسیار مهم است. او ادامه داد: در حال بررسی هستیم و سعی می‌کنیم در مرداد معلمان، استادان دانشگاه و دانشجویانی که در خوابگاه یا دانشگاه حضور بیشتری دارند واکسینه شوند و در تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا با همکاری دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و مردم هر چه سریع‌تر به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم. 

 

ارسال نظر