کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۷۸

   دانشمندان عمیق‌ترین چاه آبی دنیا را تا عمق ۸ کیلومتری در بستر اقیانوس آرام حفر کردند. یک گروه مستقر در کشتی تحقیقاتی «کایمی» که در سواحل ژاپن مستقر شده بود، حفره‌ای عمیق‌تر از هر عملیات حفاری بستر دریا در تاریخ در اقیانوس آرام حفر کرده است.این گروه یک میله حفاری موسوم به GPCبه طول ۴۰ متر را تقریباً ۲۶ هزار و ۲۰۰ فوت معادل ۵ مایل یا ۸ کیلومتر به زیر بستر اقیانوس آرام فرستادند.ماموریت این رکوردشکنی برای حفر عمیق‌ترین چاه آبی، مطالعه رسوبات منطقه برای درک بهتر تاریخ زلزله‌های باستانی این منطقه بود. 

   محققان «دانشگاه مینه سوتا» امریکا در مطالعه اخیرشان روش جدیدی را برای ارسال و حفظ موثر واکسن‌ها ایجاد کرده‌اند. گروهی از محققان دانشگاه مینه‌سوتا به رهبری «چان وانگ»، یک ویفر پلیمری تولید کرده‌اند که اگر زیر زبان قرار گیرد، می‌تواند واکسن‌های مبتنی بر پروتئین را برای درمان بیماری‌ها به بدن ارسال کند.در حال حاضر برخی از داروها را بیماران اینگونه (با قرار دادن زیر زبان) مصرف می‌کنند. با حل شدن قرص، دارو از طریق غشای مخاطی زیر زبانی در زیر زبان جذب شده و سپس وارد جریان خون می‌شود.

   فناوری‌هایی که در مقیاس نانومتر کار می‌کنند، شامل سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که به‌طور معمول متناسب با کارکردهای مختلف هوش مصنوعی نیستند. با این وجود، هوش مصنوعی در تمام علوم رسوخ کرده است و در برخی نقاط با فناوری نانو همگرایی خواهد داشت. فناوری هوش مصنوعی (AI) سال‌هاست که در حال توسعه است و این پیشرفت‌ها تنها محدود به خودِ هوش مصنوعی نیستند، بلکه در حوزه‌های مختلفی همچون صنایع، ‌خدمات، حمل‌ونقل، تعمیر، ‌نگهداری، ارتباطات، ‌پردازش و... می‌توان آثار توسعه آن را مورد توجه قرار داد و یکی از این زمینه‌ها، فناوری‌های نانو است.

 

ارسال نظر