اعتراض به جهش ناگهانی اجاره بهای کیوسک‌های مطبوعاتی

۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۲۶۵
اعتراض به جهش ناگهانی اجاره بهای کیوسک‌های مطبوعاتی

شعارهایشان در اعتراض به افزایش اجاربهای دکه‌های مطبوعاتی است. دکه‌داران مطبوعاتی می‌گویند 400 درصد به نرخ اجاره‌بهای آنها اضافه شده براساس حرف زور، بدون آنکه با اتحادیه آنها مشورت شود.  از اوضاع کرونا شاکی هستند و اینکه شهرداری بدون توجه به وضعیت این روزهای دخل و خرج ناگهانی چنین جهش قیمتی را پیشنهاد داده و شورای شهر هم مصوب کرده‌است.   حدود 200 کیوسک‌دار معترض مصوبه افزایش نرخ خدمات شهری بودند. بر اساس مصوبه جدید هر کدام از کیوسک‌ها در سه مرتبه درجه‌بندی شده و بر مبنای این درجه‌‌بندی و کارکرد، اجاره‌بها برایشان تعریف شده است.  بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه ماهانه کیوسک‌های درجه یک گل و مطبوعات شهرداری تهران در سال 99، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ کرایه ماهانه کیوسک‌های درجه ۲ گل و مطبوعات شهرداری تهران ۸۰۰ هزار تومان و بر اساس این لایحه نرخ کرایه ماهانه کیوسک‌های درجه سه گل و مطبوعات شهرداری تهران نیز ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. 

آن زمان بهروز جلالی، رییس اتحادیه جراید تهران با انتقاد از افزایش بی‌سابقه اجاره‌بها کیوسک‌های مطبوعاتی به رسانه‌ها گفته بود: به‌رغم شرایط اقتصادی کشور که ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا است و این عوامل تاثیر مستقیم و منفی بر کسب و کار و درآمد مردم ایجاد کرده، شورای شهر تهران بدون اینکه توافقی با کیوسک‌داران داشته باشد یا حتی آنان را در جریان این مصوبه بگذارند نرخ اجاره‌بهای کیوسک‌ها را به میزان ۴۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش و تصویب کرده است. آیا اعضای شورای شهر تهران می‌دانند که اغلب موارد موجرین نه تنها اجاره‌بها را افزایش نداده بلکه تخفیفاتی را در نظر گرفته تا مستاجرین بتوانند از این مرحله بحرانی عبور کنند.  او در این گفت‌وگو به برخورد شهرداری با دکه‌دارانی گفته بود که توان پرداخت این اجاره را ندارند و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر اقدام به پلمب محل فعالیت صنفی آنان و جوش دادن در ورودی دکه‌ها می‌کند که به گفته او اعیان و بدنه دکه‌ها و همچنین انشعاب برق و غیره توسط خود دکه‌داران خریداری شده و در مالکیت آنان قرار دارد. اما شرکت ساماندهی اقدام به اجاره دادن بام کیوسک‌ها به شرکت‌های تبلیغاتی به ‌صورت غیرقانونی و بدون در نظر گرفتن حق و حقوق دکه‌داران می‌کند و ضمن کسب درآمد هنگفت از این طریق خسارت زیادی به اسکلت دکه‌ها وارد می‌کند که جا دارد به این موضوع توجه ویژه شود.  گلایه‌هایی مشابه روز گذشته از سوی کیوسک دارنی مطرح شد معتقد بودند که شهرداری در افزایش نرخ اجار بها بدون مشورت و اطلاع‌رسانی و در نظر گرفتن توان مالی آنها تصمیم‌گیری کرده است. 

به گفته یکی از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه جراید که مسوولیت بسیج اتحادیه را هم بر عهده دارد قرار بر این بوده که اجاره‌ها هر سه سال یک بار افزایش پیدا کند. اما امسا شورای شهر تهران بر اساس جایگاه دکه‌ها، اجاره 400، 800 و یک میلیون و 200 تومانی را مصوب کرده است.  او ادامه می‌دهد: برای اعتراض به این مصوبه به فرمانداری و وزارت کشور هم مراجعه کردیم که اعلام شد تنها شورای حل اختلاف می‌تواند این مصوبه را لغو کند. دوبار به شورای شهر تهران درخصوص تعدیل نرخ‌ها نامه زده شد که تاثیری بر نرخ‌ها نگذاشت. جلسه‌ای با معاون خدمات شهری گذاشتیم و قرار شد که نرخ‌ها به 260 هزار تومان، 520 هزار تومان و 780تومان کاهش پیدا کند و سه سال نیز افزایش قیمت نداشته باشیم که اینگونه نشد و همزمان دکه‌هایی که اجاره‌بها نداده بودند را پلمب کردند.  از او درباره درآمدهای میلیاردی می‌پرسم که می‌گویند برخی از دکه‌های مطبوعاتی دارند که پاسخ می‌دهد یک دکه مطبوعاتی این گونه بود که مربوط به قاضی منصوری بود و وقتی هم که آن سرنوشت را پیدا کرد، این دکه که در قیطریه بود را جمع‌آوری کردند.   شاید 50 تا 60 دکه در موقعیت باشد که درآمد خوبی داشته باشند اما سایر دکه‌ها این درآمدها را ندارند، سه نفر صبح تا شب، سرپا می‌ایستند که درآمدی کسب کنند.  نماینده دکه‌داران معترض درباره کیوسک‌های مطبوعاتی که تبدیل به بوتیک شده است هم می‌گوید: از شایعه تا واقعیت فاصله زیادی است. اماکن با این نوع دکه‌ها زودتر از اتحادیه برخورد می‌کند و زمان به ما نمی‌دهند. 

مقدم، دکه‌دار دیگری درباره ورود سازمان زیباسازی به تبلیغات دکه‌های مطبوعاتی می‌گوید، اینکه درآمدهای میلیاردی از این راه کسب می‌کنند اما به دکه‌دار ریالی نمی‌رسد.  او اضافه می‌کند دکه‌ای که بدنه آن با هزینه ما تامین شده است و متعلق به ماست را شهرداری بدون در نظر گرفتن حقوق ما استفاده می‌کند درحالی که ما حاضریم با نصف آن هم برای شهرداری دکه‌داری کنیم. 

او هم درباره درآمدهای نجومی دکه‌های مطبوعاتی می‌گوید: ‌خاطرتان هست چند وقت پیش خبری درخصوص وکیلی با درآمد 20 میلیاردی آمد اما من وکیل‌هایی را می‌شناسم که چند نفری یک اتاق برای کار اجاره کرده‌اند. این طور نیست که همه ما درآمدهای میلیونی داشته باشیم. 

یکی دیگر از دکه‌داران هم می‌گوید بارها اجاره دکه‌های مطبوعاتی را افزایش داده‌اند اینکه می‌گویند سال‌هاست اجاره‌ها اضافه نشده، درست نیست . او درخصوص درآمدهای دیگری که دکه‌داران دارند هم توضیح می‌دهد: بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات ما به سرقت می‌رود، حتی برخی از روزنامه‌ها در مسیر توزیع دزدی می‌شود، اگر ما بخواهیم تنها با روزنامه فروشی کسب درآمد کنیم که اجاره دکه‌ها را هم نمی‌توانیم پرداخت کنیم.   مدتی پیش، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود که اجاره‌بهای دکه‌های مطبوعاتی گاهی از ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان در ماه هم تجاوز نمی‌کند. طی دهه‌های گذشته ارزش افزوده‌ای در این کیوسک‌ها و محصولات آنها ایجاد شده ضمن اینکه فروش در کیوسک‌های مطبوعات، محصولات عرضه شده محدود به مطبوعات نیست و حتی عرضه روزنامه و دیگر مطبوعات به حاشیه رفته است و درآمد حاصل از آن دیگر برای کیوسک‌داران به حساب نمی‌آید. به گفته این عضو شورای شهر تهران اگر محلی به منظور فعالیت تجاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد باید بر مبنای یک قرارداد سالانه و با تعیین اجاره‌بهای سالانه مشخص سالانه تمدید شود، این در حالی است که بعضی از کیوسک‌های سطح شهر تهران بدون تنظیم قرارداد تجاری با یک اجاره‌بهای نازل سال‌های سال است مشغول فعالیت هستند و حتی بسیاری از آنها قرارداد مشخصی هم ندارند.

دکه‌داران معترضی که دیروز مقابل شورای شهر تهران آمده بودند می‌گویند در قراردادی که با شهرداری تنظیم شده بود فروش برخی از محصولات به جز مطبوعات پیش‌بینی شده و بر اساس همان هم افزایش اجاره‌بها داده شده بود و قرار بود تا سه سال افزایشی درخصوص کرایه‌های دکه‌ها نداشته باشیم. 

آنها از حق کسب و پیشه‌ای که مجلس برای آنها تصویب کرده و آنها بر اساس آن مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند بدون اینکه سازمان و نهادی آنها را پشتیبانی کند می‌گویند. 

یکی از دکه‌داران قدیمی می‌گوید، زمانی که ما خودمان از میدان توپخانه تا تجریش روزنامه‌ها را با موتور جابه‌جا می‌کردیم حرفی از حق شهرداری نبود. آن زمان اصلا شرکت ساماندهی مشاغلی وجود نداشت. قرار بود این شرکت نظم‌دهنده دکه‌های مطبوعاتی باشد. ما با هزینه خودمان دکه‌های متحدالشکل کردیم. در حالی که هیچ نهاد و سازمانی نه ما را حمایت می‌کند، نه بیمه هستیم و روزی 18 ساعت کار می‌کنیم، اجاره‌های ما را بالا می‌برند. آن هم بدون اطلاع و مشورت با ما. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران 25 درصد بر نرخ اجاره‌های دکه‌های مطبوعاتی افزوده شده است اما این افزایش برای همه دکه‌داران یکی نیست. برخی از دکه‌داران تاکید دارند که این افزایش بیش از نرخ تورم سالانه است .

 

ارسال نظر