کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۱۱

    یک مطالعه جدید نشان داده است که مگس‌های خانگی می‌توانند کروناویروس را تا ۲۴ ساعت پس از مواجهه با ویروس حمل کنند و از عوامل بالقوه انتقال ویروس هستند.

    ستاره‌شناسان یک سیاره جهنمی داغ‌تر از گدازه مذاب موسوم به «TOI۱۴۳۱b» را کشف کردند که اغلب فلزات در آن ذوب می‌شوند. گروه بین‌المللی از ستاره شناسان به سرپرستی «برت آدیسون» اخترفیزیکدان مرکز اخترفیزیک دانشگاه «ساوترن کوئینزلند» یک سیاره جدید به نام «TOI۱۴۳۱b» را کشف کرده‌اند که آنچنان داغ است که حتی از گدازه‌های مذاب نیز داغ‌تر گزارش شده است. این سیاره اولین‌بار در اواخر سال ۲۰۱۹ توسط ماهواره «تس» ناسا به عنوان یک سیاره احتمالی رصد شد. سپس مشاهدات بعدی به دانشمندان کمک کرد تا وجود این سیاره را تأیید کنند.

    یک مطالعه تازه که بر شهاب‌سنگ‌های مریخی انجام شده است نشان می‌دهد حیات میکروبی می‌تواند در سطح زیرین سیاره سرخ وجود داشته باشد.محققان در دانشگاه‌های براون امریکا و تورنتوی کانادا نشان داده‌اند که سنگ‌های موجود در پوسته مریخ می‌توانند همان انرژی شیمیایی را تولید کنند که حیات میکروبی را در اعماق سطح زمین امکان‌پذیر کرده است.دانشمندان در تحقیق خود بر شهاب‌سنگ‌های مریخی که روی زمین سقوط کرده‌اند متمرکز شده‌اند وترکیبات شیمیایی آنها را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، شهاب‌سنگ‌هایی که عمرشان تا ۳.۶ میلیارد سال می‌رسد.

 

ارسال نظر