سرایت‌پذیری بالای کرونای هندی

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۱۶
سرایت‌پذیری
 بالای کرونای هندی

تردد مسافر و کالا با کشور هندوستان تا اطلاع ثانوی ممنوع

گلی ماندگار| کرونا همچنان می‌تازد، در بسیاری از کشورها شاید از شدت آن کاسته شده باشد اما کشورهایی هم هستند که درگیر ویروس‌های جهش یافته شده‌اند، بعد از انگلستان حالا نوبت هند است که با نوع جدیدی از ویروس کووید 19 دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که هر ویروس جهش یافته قدرت انتقال بالاتری دارد و به این ترتیب در مدت زمان کوتاه‌تری افراد بیشتری را مبتلا می‌کند. کابوس قرن انگار خیال تمام شدن ندارد و مردم همچنان درگیر با این بیماری شاهد مرگ عزیزانشان هستند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و مساله روال کند واکسیناسیون هم یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. 

حالا قرار است تهران یک هفته دیگر در همین قرنطینه نصفه و نیمه باقی بماند و بنا به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح ترافیک هم به مدت یک هفته در این کلان‌شهر لغو می‌شود. اما باید دید این ماجرا می‌تواند تاثیری در کند شدن روند رو به رشد بیماری در تهران داشته باشد. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا طرح ترافیک فعلا یک هفته لغو می‌شود و برای ادامه آن در هفته‌های آتی تصمیم‌گیری خواهد شد. مساله این است که مردم هنوز مجبورند سر کار بروند و وضعیت اقتصادی هم که روز به روز بر ناامیدی قشر کم درآمد جامعه می‌افزاید.

     برگزاری شب‌های احیا 

با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مراسم ماه رمضان نیز گفت: از جمله مصوبات این جلسه این بود که مراسم شب‌های قدر و احیا در ماه رمضان و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود و در شهرهای قرمز و نارنجی حتما مراسم شب‌های احیا و نمازها باید فضای باز برگزار شود، مدت مجاز برگزاری این مراسم حداکثر دو ساعت و برای نمازها نیم ساعت است. ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ شب نیز فقط در شب‌های قدر برداشته می‌شود.

     وضعیت کرونا در ۷   استان صعودی است

علیرضا رییسی افزود: وضعیت کرونا در هفت استان صعودی است. در ۲۵ استان وضعیت خوب نیست. هفت استانی که بیشترین میزان شیوع کرونا را دارند، استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان است. ۱۸ استان دیگر نیز همچنان روند صعودی کرونا را طی می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تعدادی از استان‌ها به قله اوج شیوع کرونا در موج جدید نزدیک می‌شوند. استان‌هایی مثل مازندران، خوزستان، قزوین، فارس و تا حدودی اردبیل، کردستان روند نسبتا ملایم‌تری را طی می‌کنند. برخی استان‌ها به اوج بیماری رسیده‌اند و روند نزولی را شروع کرده‌اند.

او ادامه داد: متاسفانه با وجود اعلام وضعیت قرمز و نارنجی در اکثر شهرهای کشور میزان رعایت پروتکل‌ها به میزانی که انتظار داشتیم افزایش نیافته و در دو هفته‌ای که وضعیت رنگ‌بندی جدید، منع تردد و تعطیلی مشاغل اعلام شده، میزان رعایت پروتکل‌ها خیلی مناسب نیست و به‌طور میانگین به حدود ۶۱ درصد رسیده است.

رییسی گفت: سوپر مارکت‌ها، خواربار فروشی‌ها، نانوایی، بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که جزو مشاغل گروه یک هستند و در شهرهای قرمز و نارنجی باز هستند جزو بدترین مشاغل از نظر رعایت پروتکل‌ها هستند. کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها را دارند. نیاز است این مراکز بیشتر رعایت کنند و نظارت بیشتری بر آنها باشد و گرنه بسیار دردساز می‌شوند.

     وضعیت 301  شهر قرمز است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: آمار تردد بین شهری در جاده‌ها نیز از ۱۴ تا آخر فروردین نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد بیشتر شده در حالی که ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵ شهر نارنجی، ۴۵ زرد و هفت شهر آبی داریم. افزایش ترددها ناشی از این است که در خیلی ازاستان‌ها پروتکل‌های منع ترددها رعایت نمی‌شود و نوعی پروتکل شکلی انجام می‌شود.

رییسی گفت: در مورد سایر پروتکل‌ها بحث رعایت مناسب بودن تهویه در مراکز سربسته که از عوامل بسیار مهم در ممانعت از انتقال بیماری است هم مطرح است و بی‌توجهی به آن در انتقال بیماری نقش دارد. تهویه مناسب فقط ۶۴ درصد در اماکن عمومی رعایت می‌شود. ماسک زدن در اماکن عمومی ۶۳ درصد، رعایت فاصله‌گذاری ۶۱ درصد و رعایت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۸۱ درصد است. اگر این اعداد زیر ۹۰ درصد باشد خیلی اثربخشی ندارد بنابراین رعایت پروتکل‌ها مناسب نیست و حتما باید توجه بیشتری بشود.

     پلمب ۵۸۰۰   صنف  متخلف

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در حوزه نظارت در یک هفته گذشته، ۹۸ هزار تذکر و اخطار داده شد. ۵۸۰۰ از اماکنی که پروتکل‌ها را رعایت نکردند نیز پلمب شدند.

     ویروس هندی از انگلیسی هم 

خطرناک‌تر است

رییسی گفت: بحث مهم دیگر که حتما نیاز است به آن توجه شود است که ویروس جهش یافته انگلیسی نوع غالب ویروس در کشور شده و تاخت و تاز می‌کند و باید جدی گرفته شود. خطر ویروس جدیدی است که در هندوستان شناسایی شده است. این ویروس به‌شدت مسری است و میزان تلفات بالایی دارد حتی از ویروس‌های دیگری مثل انگلیسی، بزریلی و آفریقای جنوبی شدیدتر است. استان‌های مرزهای شرقی که در همسایگی پاکستان و افغانستان هستند باید بیشتر رعایت کنند و توصیه شد که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداران باید تمهیدات لازم را انجام دهند تا بتوانیم کنترل کنیم.

او افزود: تعطیلی‌های شهرهای قرمز و نارنجی تا پایان هفته ادامه دارد اما بر اساس ارزیابی‌ها در دو هفته گذشته آن طور که باید و شاید این تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها خیلی خوب رعایت نشده است. رییسی گفت: امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها حجم ورودی بیماران به بیمارستان‌ها که بسیار زیاد شده کم شود، تمهیداتی برای افزایش تخت‌های بیماستانی و خالی کردن تخت‌های آنها برای بیماران کرونا انجام شده اما پروتکل‌ها حتما باید رعایت شود تا ورودی بیمارستان‌ها کم شود. ستاد ملی کرونا هم امروز دستور داد تا جلسه‌ای در قرارگاه کرونا در وزارت کشور برگزار شود تا برای نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها، تصمیمات جدید گرفته شود.

     سرایت‌پذیری بالای کرونای  هندی

از سوی دیگرعضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به قدرت انتقال بالای جهش ویروس کرونای هندی، گفت: توصیه اکید ما لغو کلیه پروازهای رفت و برگشت به هند است تا زمانی که اطلاعات بیشتری از این جهش به دست بیاوریم.

دکتر مسعود مردانی افزود: این ویروس هندی دو جهش کروموزومی دارد و به عنوان ویروس 

جهش یافته هندی قلمداد می‌شود که می‌تواند در کشور ما فاجعه‌ای به فاجعه‌های قبلی اضافه کند به همین دلیل توصیه اکید ما لغو کلیه پروازهای رفت و برگشت به هند است تا زمانی که اطلاعات بیشتری از این جهش به دست بیاوریم. بر اساس گفته هندی‌ها انتقال این نوع جهش یافته از ویروس بسیار سریع است. این در حالی است که نمی‌دانیم واکسن‌های کرونایی که اکنون تزریق می‌کنیم یا کسانی که پیش‌تر کرونا گرفتند نسبت به ویروس جدید هم ایمنی خواهند داشت یا خیر.به گفته مردانی، درمورد میزان مرگ و میر جهش هندی ویروس هنوز اطلاعات بیشتری در دسترس نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ادامه داد: افرادی که تا زمان لغو پروازها از هند به ایران می‌آیند باید مورد بررسی کرونای جهش‌یافته کروموزومی هندی و تحت کنترل و نظر وزارت بهداشت قرار گیرند اما، بهترین راه جلوگیری از بروز این ویروس در کشور لغو سفرها از هند است.

     تردد  مسافر و کالا با کشور  هندوستان 

تا  اطلاع ثانوی  ممنوع  است

همچنین فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست وزارت بهداشت در خصوص ویروس کرونای جهش یافته هندی، هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. در نامه دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، که ساعتی قبل برای مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی ارسال شد، با استناد به درخواست واصله ظهر امروز ۴ اردیبهشت ماه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌و دستور رییس محترم جمهور، ناظر بر خطرات ویروس کرونای جهش یافته هندی، ضمن اعلام ممنوعیت هر گونه تردد مستقیم و غیر مستقیم مسافر و کالا از طریق مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با کشور هندوستان تا اطلاع ثانوی، تصریح شده است: لطفاً بدون فوت وقت وظرف روزجاری، با همکاری دستگاه‌های مسوول، تمهیدات لازم دراین خصوص معمول و نتیجه دراسرع وقت به قرارگاه اعلام شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، در این نامه، با یادآوری مسوولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظارت بر تحقق ممنوعیت یادشده، تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به عنوان مسوول نظارت برفرآیند اجراء، موظف است؛ متخلفین از این ابلاغیه را بلادرنگ به مراجع قضایی معرفی و نتایج امر را بصورت روزانه به قرارگاه عملیاتی اعلام کند. وزیر کشور در این نامه همچنین خاطرنشان کرد: درمسیراجرای این ماموریت، تمامی وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و دیگر نهادهای مسوول و معین، همچون گذشته، کمال همکاری را با وزارت راه و شهرسازی خواهند داشت.

گفتنی است فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ابلاغیه‌ها و مکاتبات دیگری با استانداران استان‌های مرزی شرق کشور و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر تدابیر و اقدامات لازم برای تحقق ممنوعیت مسافر از مبدأ اولیه یا ثانویه کشور هندوستان را خواستار شد.

 

ارسال نظر