405 نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۲۸
405 نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند

آمار  بستری‌ها  به روزی 60 هزار نفر می‌رسد

گلی ماندگار|یک دور باطل زدیم و بازگشتیم به روزهای اول پاندمی کرونا در ایران. مرگ‌های سه رقمی، افزایش شمار مبتلایان و بستری‌ها و مسوولانی که انگار جز حرف زدن کار دیگری از دستشان بر نمی‌آید. محدودیت‌های اعمال شده بیشتر به شوخی شبیه است و جان مردم همچنان در خطر. حالا مرگ 405 نفر دیگر بر اثر کرونا به تیتر اول اخبار تبدیل شده و در این بین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرون می‌گوید ما هنوز به اوج پیک چهارم نرسیده‌ایم و این وضعیت قرار نیست به این زودی‌ها تمام شود. به گفته علیرضا رییسی در این شرایط بستری‌ها به روزی 60 هزار نفر هم می‌رسد. اما هیچ کس نمی‌گوید که قرار است این روزی 60 هزار مبتلا کجا و با چه امکاناتی بستری شوند. همین الان هم در بیشتر شهرهای ایران بیمارستان‌ها دیگر جایی برای بستری بیمار جدید ندارند، حتی سردخانه‌ها هم جایی برای نگهداری افراد درگذشته ندارند. در شرایط بسیار بحرانی به سر می‌بریم و هیچ خبری از قرنطینه و تعطیلی و لاک داون نیست. 

البته مساله اینجاست که اوضاع این روزها از روزهای اول پاندمی بسیار خطرناک‌تر است. ویروس جهش یافته حالا دیگر کودکان و جوانان را هم درگیر می‌کند و به کام مرگ می‌فرستد. اما زندگی در شهر جریان دارد. مردم به دنبال کسب و کارشان هستند، وسایل نقلیه عمومی همچنان پر و خالی می‌شود و تنها امید مردم و مسوولان به همین ماسک‌هایی است که به چهره می‌زنند تا از خطر ابتلا در امان باشند. 

     وضعیت وخیم است اما کسی توجه نمی‌کند

دکتر مردانی در این باره به «تعادل» می‌گوید: ما دیگر نمی‌دانیم به چه زبان و روشی به مردم و مسوولان هشدار بدهیم. اگر شرایط به همین گونه ادامه پیدا کند مرگ‌ها به روزی 600نفر هم خواهد رسید. تنها راه نجات از این شرایط لاک داون کل کشور است. اتفاقی که هرگز رخ نمی‌دهد. مردم هم اصلا رعایت نمی‌کنند.  او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: اینکه همه منتظر واکسن هستند روش درستی نیست، فکر نکنید اگر همین فردا 20 میلیون دوز واکسن وارد ایران شود همه ایمن می‌شوند، تزریق واکسن زمان بر است، مردم باید رعایت کنند، باید جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند. نباید با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند. این ازدحام در مترو و اتوبوس تعجب آور است. هیچ کس انگار به فکر سلامتی خودش نیست.

   کادر درمان از پا می‌افتد

دکتر مردانی می‌گوید: فاجعه اصلی زمانی اتفاق می‌افتد که کادر درمان دیگر تاب و توان رسیدگی به بیماران را نداشته باشد و از پا بیفتند. 14 ماه فشار را تحمل کرده‌اند. در این بین بیش از 200 نفرشان جان باخته‌اند و حالا نمی‌توانیم از آنها توقع داشته باشیم که با همان انرژی روزهای اول کار کنند. همه آنها از جان گذشتگی می‌کنند اما‌ای کاش مردم و مسوولان هم کمی مانند کادر درمان احساس مسوولیت می‌کردند. 

     هیچ محدودیتی رعایت نمی‌شود

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتفاد از محدودیت‌های کرونایی اعمال شده، نیز می‌گوید: اینها که اصلا محدودیتی نبوده است، همه‌چیز بدتر شده و خیابان‌ها شلوغ وتمام پارک‌ها همه باز است، در واقع همه جا باز است و محدودیتی نداریم.  پیام طبرسی، با اشاره به وضعیت مراجعه‌های مبتلایان کرونا به بیمارستان می‌افزاید: وقتی آمار مبتلا و فوتی‌ها افزایش پیدا کرده است، این بر ورودی بیماران به بیمارستان هم اثر می‌گذارد. همه‌چیز بر افزایش این مراجعه‌ها اثر دارد، وقتی رستوران‌ها باز است، تردد برای سفرها باز است، مردم هم مبتلا می‌شوند. او در مورد وضعیت تخت‌های بیمارستان، می‌افزاید: تخت‌های بیمارستان پر است، یک سری بیمارستان برای مراجعه‌های کرونایی اضافه می‌شوند، ولی به هر حال تخت کم است و این را خود وزارت بهداشت هم اعلام کرده است. درواقع نسبت به قبل از عید، تعداد مراجعه‌های کرونایی ما بالای ۵ برابر شده است که در بین اینها همه گروه سنی از بچه تا بزرگسال وجود دارد.

      هر موج کرونا بیش از 2  ماه طول  می‌کشد

طبرسی با اشاره به پیش‌بینی‌ مدت زمان موج جدید کرونا می‌گوید: تا الان متوجه شدیم که هر موج حدود دو ماه طول می‌کشد، حال اگر بتوانیم یک مقدار محدودیت ایجاد کنیم تا فشار موج گرفته و پیکش کم‌تر شود، کمک‌کننده خواهد بود، اما اگر همینطوری پیش رود ما در دو ماه یا سه ماه با همین فشار باید جلو برویم. او با انتفاد از محدودیت‌های اعمال شده، بیان می‌کند: اینها که اصلا محدودیتی نبوده است، همه‌چیز بدتر شده و خیابان‌ها شلوغ وتمام پارک‌ها همه باز است، در واقع همه جا باز است و محدودیتی نداریم.

    مرگ بیش از 130 نفر روزانه در تهران

اما در این شرایط رییس شورای شهر تهران هم از مرگ بیش از 130 نفر روزانه در تهران خبر می‌دهد. آماری که تاکنون بی‌سابقه بوده است. این شرایط نشان می‌دهد که نه مردم و نه مسوولان هیچ برنامه‌ای برای مهار همه‌جانبه این پاندمی ندارند.

 

ارسال نظر