ویرانگری طبیعت با ماسک‌های آلوده

۱۴۰۰/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۲۹

با گذشت بیش از یک سال از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور به‌نظر می‌رسید مردم با روش‌های بهداشتی دفع ‌پسماندهایی که خطرناک محسوب می‌شوند آشنایی و آگاهی‌های لازم را ‌پیدا کرده باشند اما همچنان شاهد ماسک، دستکش و سایر وسایل بهداشتی رها شده در طبیعت و معابر هستیم. دبیر شبکه‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن تاکید بر لزوم دفع اصولی و بهداشتی این نوع کالاها می‌گوید: رها کردن وسایل بهداشتی در معابر و طبیعت تاثیرات منفی بر آب، خاک، حیات وحش و ... می‌گذارد.

محمد الموتی با اشاره به ‌پیامدهای زیست محیطی رها کردن ماسک و سایر لوازم حفاظتی در طبیعت و معابر اظهار کرد: آلودگی ناشی از رها کردن هرگونه اجناسی که متعلق به طبیعت نیست به‌ویژه وسایل حفاظتی که جزو ‌پسماندهای خطرناک به‌حساب می‌آیند علاوه بر ایجاد آلودگی در منابع آب و خاک که تاثیر مستقیمی بر سلامت جامعه، تولیدات کشاورزی و محیط زیست دارند، می‌توانند بسیاری از گونه‌های حیات وحش و حیوانات شهری را درگیر کنند و باعث از بین رفتن و تهدید جمعیت آنها شود.

دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه برخی وسایل بهداشتی مانند ماسک، ‌پد بهداشتی و… از منسوجات بی‌بافت و ترکیب مواد مختلفی تولید می‌شود که فرایند بازیافت و خالص‌سازی آنها بسیار ‌پیچیده‌ است، اظهارکرد: در دنیا هنوز این وسایل بهداشتی به‌صورت فراگیر بازیافت نمی‌شوند و ماسک، ‌پدهای بهداشتی، دستمال‌های مرطوب و … در فرایند ‌پردازش و دفع ‌پسماند مستقیم دفن می‌شوند. او ادامه داد: در تمام دوران‌های ‌وقوع ‌پاندمی در دنیا معمولا توصیه قطعی این است که فرایند ‌پردازش، دفع و بازیافت حذف شود و تمام زباله‌های‌تر مستقیم دفن شوند.

دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه وسایل بهداشتی مانند ماسک، دستکش و … در دوران همه‌گیری ویروس کرونا جزو زباله‌های‌تر محسوب و همراه با آنها به‌صورت مستقیم دفن می‌شود، گفت: دفن زباله‌های‌تر در دوران ‌پاندمی کمی متفاوت است. به‌منظور اینکه آلودگی این ‌پسماندها انتشار ‌پیدا نکند و این زباله‌ها زودتر تجزیه شوند آهک‌ و مواد دیگری به آنها اضافه می‌شود. محمد الموتی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع ویروس کرونا و نوع‌های جهش یافته آن بی‌مبالاتی است که متاسفانه برخی افراد با انداختن ماسک در طبیعت و معابر انجام می‌دهند که علاوه‌بر تاثیرات مخربی که بر محیط زیست دارد، بر افزایش شیوع کرونا نیز موثر است.

 

ارسال نظر