سفرهای نوروزی به چه قیمتی؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۶۱
سفرهای نوروزی به چه قیمتی؟

کمی هم به فکر کادر درمان باشیم

گلی ماندگار| آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا همچنان افزایشی است و در این شرایط مساله سفرهای نوروزی مانند بمب ساعتی می‌ماند که ممکن است این پاندمی را به اوج رسانده و ما را به روزهای مرگ و میر 400 تا 500 نفری و حتی بیشتر برساند. اینکه در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی تورهای خارجی تبلیغ می‌شوند و کنسرت‌هایی که قرار است برگزار شود و البته که تست کرونای تقلبی هم که دیگر در بازار سیاه این سرزمین مساله‌ای نیست که به راحتی نتوان آن را به دست آورد. فکر کنید یک نفر با تست کرونا مثبت برگه تقلبی تست کرونا منفی می‌گیرد، سوار هواپیمایی می‌شود که هیچ فاصله گذاری در آن رعایت نشده و خیلی راحت تعداد قابل توجهی انسان دیگر را مبتلا می‌کند. همین مساله در اتوبوس‌های بین شهری، قطارها و ... هم قابل مشاهده است، افرادی که تست کرونا مثبت هستند، بلیت اتوبوس می‌خرند و مسافرت می‌کنند در حالی که می‌دانند به راحتی عامل ابتلا و مرگ دیگران می‌شوند. در این شرایط مساله سفرهای نوروزی و اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر آن اصرار دارد و البته که کسب و کارهایی مثل هتل داری و ... در این مدت کرونا بسیار ضرر کرده‌اند اما مساله این است که این محدودیت‌ها در همه جای جهان است. چطور ما می‌توانیم بدون در نظر گرفتن این مسائل و مشکلات برنامه سفرهای نوروزی را ترتیب دهیم. اینکه مسوولان می‌گویند قرنطینه در نوروز شایعه است، خود دلیل دیگری است تا برخی افراد سودجو از این مساله استفاده کرده و تورهای مسافرتی را به مردم بفروشند و کسی هم کاری به آنها نداشته باشد. اینکه می‌گویند سفر با خودرو شخصی ایمن‌ترین نوع سفر برای نوروز است، مساله دیگری است که انگار مسوولان به آن توجه ندارند. در حالی که شهرهای گردشگر پذیر اغلب در شرایط بحرانی کرونا قرار دارند دیگر چه فرقی می‌کند که افراد با خودرو شخصی به این شهرها سفر کنند یا با وسایل حمل و نقل عمومی. فردی که به مسافرت می‌رود تمام طول مدت را در ماشین خود نمی‌گذراند، آنها برای دیدن اماکن تاریخی و خرید از بازارهای سنتی از ماشین خود پیاده می‌شوند و ازدحام ایجاد شده در این مناطق می‌تواند خطر آفرین باشد. 

  موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیستیم

شاید به همین خاطر است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیستمین «پویش ره سلامت» گفت: وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیست و مانند سال گذشته که گفتیم از ۲۵ اسفند تا بعد از تعطیلات، فرصتی برای احیای کادر بهداشت و درمان داشته باشیم، باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم.

او افزود: صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم و در عرض ۴۸ ساعت ریه‌های یک فرد پر از ویروس است. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند. ولی ناچار هستیم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم. یکی از دغدغه‌های همکاران ما همین تعطیلات نوروزی است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت انجام نشود. این جاده‌های پرازدحام و ترددهای بی رویه و در هم آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش یافته سرکش به‌شدت نگران‌کننده است. به ما گفته می‌شود برای سفر پروتکل طراحی شود. ما می‌گوییم آب آلوده نخورید، اما اگر اصرار می‌کنید، بجوشانید و بخورید. در چنین وضعیتی هستیم.

    کادر بهداشت و درمان 

هر روز  نحیف‌تر می‌شود

وزیر بهداشت بیان کرد: کادر بهداشت و درمان در بی‌توجهی‌ها هر روز نحیف‌تر می‌شود. عده‌ای اندک به مسائل و مشکلات ما بی توجهی می‌کنند. عید نوروز را در پیش داریم. امیدواریم عید خوبی برگزار شود، اما همه نگرانیم و می‌دانیم با گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در همه کشور، مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل بسیار موثر است.

او افزود: وقتی خبرنگار به بازار می‌رود و به فردی می‌گوید چرا ماسک نزدی، می‌گوید نه خودم می‌زنم و نه به مشتری‌ها می‌گویم بزنند. به فرد می‌گویند چرا ماسک نزدی، می‌گوید اعتقاد ندارم. می‌گویند ماسک یک پروتکل بهداشتی است، بعد فرد با مسخره می‌گوید که ممکن است ویروس از گوش من وارد شود. این بی توجهی‌ها باعث نگرانی نظام سلامت است.

     این جنگ غیر قابل پیش بینی است

از طرف دیگر طبق مصاحبه‌ای که محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور انجام داده بود، شهرهای گردشگری کشور برای ایام نوروزی محدودیت خواهند داشت اما محدودیتی که تنها شامل خودرو می‌شود. از طرفی کمتر از ۲۰ روز تا آغاز سال نو و انجام سفرهای نوروزی مانده است و مردم هنوز تکلیفشان را درباره این سفرها نمی‌دانند. چون علیرضا رییسی سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا گفته به نظر بنده فعلاً مردم اقدام به رزرو بلیت هواپیما، قطار و...  برای نوروز ۱۴۰۰ نکنند؛ چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم‌.

اما شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌فروش بلیت مانند نوروزهای قبل از سال ۹۹ انجام نخواهد شد، گفته است: در سال‌های گذشته از بیش از یک ماه گذشته امکان پیش خرید بلیت وجود داشت اما امسال دیگر پرواز فوق‌العاده یا در نظر گرفتن ناوگان ویژه برای پاسخگویی به سفرهای نوروزی نخواهیم داشت و فقط سفرهای برنامه‌ای انجام می‌شود. هر چند در سال‌های گذشته ویژه ایام نوروز، ظرفیت ناوگان را افزایش می‌دادیم امسال فقط سفرهای برنامه‌ای مدهای مختلف حمل و نقل انجام می‌شود.

    انواع سفر از دید وزیر گردشگری

از طرف دیگر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی مردم را به سفر برنامه‌ریزی شده فرا خوانده و گفت: درباره سفرهای نوروزی، تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و جلسه‌ای را با وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط برگزار کردیم و سه نوع سفر دسته بندی شد. یکی سفرهایی که در قالب تورهای گردشگری بود و از نقطه شروع و برگشت تحت مدیریت و تحت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارد. وزارت بهداشت هم کمترین دغدغه را در این مورد دارد.

او گفت: دسته دوم سفر کسانی است که اقامت در مراکز مجاز گردشگری را تحت پروتکل‌ها تجربه می‌کنند اما رفت و برگشت آنها از ناوگان ریلی و هوایی هست و در قالب تور نیست. وزارت بهداشت درباره این دو بخش دغدغه ندارد. بخش سوم سفرهایی هست که مردم به صورت انبوه انجام می‌دهند. این سفر جزو موارد نگران کننده است. ما فکر می‌کنیم برای این بخش چگونه می‌شود اقدامات خوبی انجام داد. تصمیماتی گرفته شد به عنوان مثال زدن چادر و کمپ کردن ممنوع شده و به استانداران هم ابلاغ شد.

مونسان افزود: اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری ممنوع است و هیچ دستگاهی حق ندارد از امکانات خود به عنوان اقامتگاه استفاده کند. از طرف دیگر مردم باید موارد را رعایت کنند شاید حتی بیشتر از گذشته. تا بتوانیم در ایام نوروز سفرهای تحت کنترل را داشته باشیم. وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در هواپیماها این طور که می‌دانم ناوگان هوایی تنها باید تا ۶۰ درصد مسافر‌گیری کنند. در اتوبوس‌ها باید صندلی‌ها کاملاً به صورت شطرنجی اشغال شود. در قطارها نیز همین طور هست. در سفرهای مسوولانه، گزارش‌های منفی نداشته‌ایم ولی در هتل‌ها پروتکل‌های سختگیرانه داریم. آنقدر این پروتکل خوب بود که به سازمان جهانی گردشگری نیز آن را اعلام کردیم و آنها نیز منتشر کردند. سفرهای نوع یک و نوع دو کمترین دغدغه را دارند. در نوع سوم با محدودیت‌هایی که در حال برنامه‌ریزی است؛ تلاش می‌کنیم آنها را هم تحت مدیریت قرار دهیم.

     سفر از نوع چهارم ممنوع است

وزیر میراث فرهنگی در حالی سه نوع سفر را تعریف کرد که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گفت: ۴ نوع سفر داریم. گروه اول سفر با تور به هتل، گروه دوم سفر بدون تور به هتل، گروه سوم سفر با خودروی شخصی به خانه اقوام، ویلای شخصی و… و گروه چهارم سفرهای غیررسمی است که مردم در پارک چادر می‌زنند و یا در مدارس اسکان داده می‌شوند که این نوع چهارم امسال به کلی ممنوع است. حریرچی بیان کرد: ۹۰ درصد سفرها مربوط به گروه سوم است. سفر گروه‌های یک و دو فعلاً بلامانع است، اما با گسترش ویروس کرونای انگلیسی ممکن است جلوی آن هم گرفته شود.

    تعیین تکلیف رزروهایی که لغو   می‌شود

این در حالی است که تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در مصاحبه با صدا و سیما اعلام کرد که مردم برای شهرهایی که قرمز و نارنجی نیستند؛ می‌توانند تورهای گردشگری را ثبت نام کنند. امسال با توجه به شرایط ناپایدار شهرها، همکاران ما آمادگی را دارند که اگر سفری رزرو شد و در آن شرایط امکان انجام سفر نبود؛ با همان تعرفه تا سه ماه این خدمات و سفر را به آنها تضمین دهند.

آنطور که تیموری گفته مسافران می‌توانند در صورتی که رزرو آنها به دلیل تغییر شرایط شهرها کنسل شد؛ به مدت سه ماه دوباره همان خدمات را دریافت کنند.

      سفر با خودروی  شخصی به شهرهای ۶  استان ممنوع  شد

با این وجود حریرچی معاون وزیر بهداشت گفته که بیش از نیمی از شهرهای کشور زرد هستند و افق چندانی برای کاهش آنها وجود ندارد. استان‌های مسافر پذیر مثل مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در شرایط زرد هم سفر به آنها ممنوع است. یعنی سفر به این ۶ استان حتی با وجود رنگ زرد ممنوع است. همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آنها امکان پذیر نخواهد بود. البته سفر به این شهرها و محدودیت‌هایی که برای آنها تصمیم‌گیری شده درباره خودروی شخصی است. به نظر می‌رسد همانطور که رییس‌جمهور نیز گفت سفرهای ۱۴۰۰ نیز همانند سفرهای نوروز ۹۹ است و مردم باید بتوانند سال دیگری را در خانه خود بمانند تا شاهد موج دیگری از شیوع ویروس این بار از نوع انگلیسی آن نباشیم.

 

ارسال نظر