کاهش رعایت پروتکل‌ها خطر آفرین است

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۱۲
کاهش رعایت پروتکل‌ها  خطر آفرین است

واکسیناسیون ۵۴  میلیون ایرانی در ۱۴۰۰

شفاف‌ترین آمارهای کرونا در ایران، وضعیت مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونای انگلیسی در کشور، کاهش رعایت پروتکل‌ها و شیب تند بیماری در خوزستان، احتمال خیز چهارم کرونا و پیش‌‌بینی ۲ سناریو برای بیمارستان‌ها، شروط اجازه سفر در نوروز، بی عدالتی در مصرف واکسن کرونا در دنیا، پیش‌بینی تزریق واکسن برای ۵۴میلیون ایرانی تا پایان ۱۴۰۰ و زمان دسترسی به واکسن‌های ایرانی از جمله مباحثی است که دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح آن پرداخت. دکتر رییسی با اشاره به اینکه کرونا یک RNA ویروس است، گفت: با گذشت یک سال از شیوع بیماری در کشور قطعا انتظار داریم که جهش‌هایی در آن صورت گرفته باشد. برای درک بهتر موضوع می‌توانیم در مورد ویروس آنفلوآنزا صحبت کنیم که واکسن آن با توجه به جهش‌های مداوم آن باید هرساله تغییر کند تا اثربخشی مناسب را داشته باشد. 

  تفاوت گونه انگلیسی کرونا با ویروس ووهان

او درباره جهش ویروس کرونا در انگلستان ادامه داد: جهشی که در انگلستان بر ویروس کرونا اتفاق افتاد در قسمتی از ویروس بود که بیماری‌زایی (چسبندگی بیشتر ویروس به سلول‌های بدن) و کشندگی ویروس را افزایش داده است‌. به این ترتیب اگر یک فرد مبتلا به گونه قبلی کرونا (ویروس ووهان) می‌توانست بیماری خود را در بین ۱۰ نفر به ۳ نفر انتقال دهد، در صورت ابتلا به ویروس جدید می‌تواند ۸ نفر را بیمار کند.

    شناسایی ویروس جهش یافته در ۷ استان

او افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا روز ۵ اسفندماه سال جاری ۱۱۲ نفر مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی کرونا در کشور شناسایی کردیم که ۸ نفر آنها فوت کردند. این جهش در استان‌های خوزستان، تهران، مشهد، البرز، قزوین، فارس به ویژه شهرستان لارستان و هرمزگان شناسایی شده است

    فعلا وضعیت بد نیست، اما...

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور تاکید کرد: چند شاخص مختلف برای بررسی وضعت بیماری در نظر می‌گیریم، ما کشوری پهناور با حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت هستیم، ما زمانی که میزان بستری روزانه بیماران کمتر از ۱۰۰۰ بیمار است می‌توانیم بگوییم فعلا وضعیت بدی نداریم، ولی اگر این شاخص به بیش از ۱۰۰۰ بستری مثبت در روز برسد بر اساس تجربه یک سال اخیرمان می‌توانیم بگوییم دیگر وضعیت بدی در انتظارمان است.

   ویروس جهش یافته 

در اغلب مبتلایانِ خوزستان 

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اکنون درگیرترین استان کشور از نظر بیماری کرونا استان خوزستان است، اظهار کرد: اگر نسبت به جمعیت بخواهیم بررسی کنیم درحال حاضر اولین استان کشور از نظر درگیری با کرونا خوزستان است. اما همه شهرهای این استان هنوز به‌شدت کل استان درگیر نیستند، الان بیشترین درگیری و رتبه یک کشور و استان شهر اهواز است. دشت آزادگان، شادگان، هویزه، دزفول و بندر ماهشهر در رتبه‌های بعدی شدت بالای درگیری با بیماری در استان خوزستان هستند. البته پیش‌بینی می‌کنیم روند بیماری در دزفول کاهشی شود. 

   مرزهای قانونی با عراق بسته  شد

رییسی درباره کنترل مرزهای کشور نیز گفت: تنها مشکل مرزهای عراق نیست؛ تاکنون موارد زیادی از ورود بیماران را از امارات هم شاهد بوده‌ایم‌. در مورد مرزها چند نکته مهم بسته به نوع آنها وجود دارد. مرزهای هوایی تا حد بسیار بالایی قابل کنترل هستند زیرا در خارج از کشور باید با تست PCR منفی سوار هواپیما شوند و به محض ورود به کشور هم ملزم به دادن تست PCR هستند. مرزهای آبی هم معمولا برای تجارت‌ها است که در مورد آن هم بر اساس پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌شود، اما مرز زمینی بر دو نوع است؛ مرز زمینی قانونی و مرز زمینی

 غیر قانونی که در هر دوی آنها مشکل داریم. اکنون مرز زمینی قانونی با عراق بسته شده است؛ ولی معلوم نیست از سایر نقاط افراد وارد یا خارج نشوند که این موضوع تنها مربوط به مرزهای غربی زمینی نیست و در مرزهای شرقی هم رخ می‌دهد. مرز غربی ما فعلا از خوزستان تا آدربایجان غربی به شکل سراسری بسته شده است که تاثیر بسزایی در کنترل بیماری دارد.

   ممنوعیت خروج پلاک بومی از خوزستان و ورود پلاک غیربومی به این استان

او افزود: بر اساس مطالعات جهانی اعلام می‌شود که ۳ ماه طول می‌کشد تا یک سوش جهش یافته، جایگزین سوش قبلی بیماری شود و حتما این اتفاق در رقابت با سوش قبلی رخ خواهد داد؛ چون سرعت بیماری زایی نوع جهش یافته و قدرت آن بیشتر است اما، اگر بتوانیم این مدت زمان ۳ ماهه را ۵ ماه یا بیشتر افزایش دهیم و از سرعت انتشار ویروس بکاهیم بحث واکسیناسیون گسترش بیشتری خواهد یافت و به عنوان اهرم کمکی عمل می‌کند و اکثر افراد آسیب پذیر تا آن زمان واکسینه می‌شوند تا خیالمان از بابت مرگ و میر راحت باشد. در این مورد ما حتی با استان خوزستان هم به شکل یک کشور برخورد کردیم. یعنی افرادی که می‌خواهند از این استان به سایر نقاط سفر هوایی داشته باشند، باید تست منفی PCR داشته باشند و از طرفی پلاک بومی استان خوزستان حق خروج از استان را نداشته و پلاک غیربومی هم نمی‌تواند وارد آنجا شود.

   شیب تند کرونا در خوزستان 

و بسیج امکانات در بیمارستان ها

رییسی در ادامه تاکید کرد: در مورد خوزستان شهر اهواز روزانه حدود ۱۲۹۰ بیمار کرونا مثبت سرپایی و حدود ۱۴۰ بستری روزانه دارد که خیلی رقم بالایی است، مگر ظرفیت بیمارستان چقدر است؟ خب معلوم است تخت‌ها پر می‌شود. از سوی دیگر با نگاه به نمودار بیماری در استان خوزستان می‌بینیم شیب بیماری تند است و یعنی میزان بستری روزانه بالاست. اگر در نظر بگیریم روزانه ۱۵۰ نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و میانگین مدت ترخیص افراد ۱۰ روز است تا زمان ترخیص اولین بیمار از بیمارستان ۱۵۰۰ بیمار دیگر ظرف ۱۰ روز بستری شدند که این نشان‌دهنده وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها در آن شرایط خواهد بود البته تمام امکانات برای جلوگیری از بروز چنین بحرانی بسیج شده است.

   احتمال خیز چهارم کرونا 

و پیش‌بینی ۲ سناریو برای  بیمارستان ها

وی درباره شرایط امکانات و تجهیزات بیمارستانی برای مقابله با موج احتمالی بیماری، بیان کرد: ما پیک‌های بزرگی از بیماری را تجربه کردیم و در خیز آخر بیماری در ماه‌های قبل که شدت زیادی هم داشت خوشبختانه در زمینه تخت و تجهیزات با کمبودی مواجه نشدیم اما، با توجه به افزایش قدرت سرایت ویروس جهش یافته ما نگران هستیم که به یک‌باره حجم زیادی وارد بیمارستان‌ها شوند و آن وقت است که ما دچار مشکل خواهیم شد. در این راستا دو سناریو را پیش روی خود ترسیم می‌کنیم؛ در سناریو اول فرض کنید خدایی نکرده ویروس جهش یافته همان‌گونه که خوزستان را درگیر کرد سایر نقاط کشور را هم درگیر کند، آن وقت است که ما از نظر تخت و امکانات به مشکل خواهیم خورد؛ البته به اندازه خیز قبلی امکان این را داریم که بیماری را کنترل کنیم که البته امیدواریم این اتفاق نیفتد. سناریو دوم هم این است که مدت زمان گسترش ویروس جهش یافته در کشور را به تعویق بیندازیم تا در مبحث واکسیناسیون پیشرفت بیشتری حاصل شود و گروه‌های اولویت‌دار و در معرض خطر بیشتری واکسن دریافت کنند. 

    مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم 

بر ساده انگاری مسوولان هم تاکید کنیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کرد: مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم باید بر ساده انگاری و سهل انگاری مسوولان هم تاکید کنیم که تاکید بر آن بسیار مهم است. ساده انگاری مسوولان محلی و ملی می‌تواند القا کننده عدم رعایت پروتکل‌ها باشد

   همین روند پیش رود، موج چهارم 

در فروردین رخ می‌دهد

او افزود: اگر روند سهل‌انگاری به همین شکل پیش برود موج چهارم بیماری در فروردین ماه ۱۴۰۰ رخ خواهد داد؛ ولی اگر سهل‌انگاری نشود و حساسیت زایی درستی اتفاق افتد، امیدوار هستیم این موج شکل نگیرد تا با تعویق بروز آن واکسیناسیون تا حد قابل قبولی انجام شود. ممکن است میزان ابتلا در کشور با تاخیر کاهش یابد ولی میزان مرگ و میر به وضوح کاهش می‌یابد که این موضوع هدف اول ما در واکسیناسیون است.

    ضرورت اعمال محدودیت‌ در خوزستان

او راه شکست بیماری کرونا را در پیک بیماری، ایجاد محدودیت‌های جدی معرفی و تصریح کرد: اما اگر منطقه‌ای در پیک بیماری قرار نداشته باشد مهم‌ترین کار دیگر اعمال محدودیت نیست، بلکه رعایت پروتکل‌ها، شناخت زودرس بیماران، تست کردن اطرافیان بیمار و ایزوله کردن افراد مبتلا است. الان در خوزستان چون در اوج بیماری هستیم نسخه اعمال محدودیت جدی باید اجرا شود؛ زیرا پیش‌تر رعایت پروتکل‌ها در برخی نقاط تا زیر ۱۵ درصد کاهش یافت و عملا رعایتی صورت نمی‌گرفت که منجر به گسترش بیماری شد.

   کاهش رعایت پروتکل‌های  بهداشتی 

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور نیز به ایسنا گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۹۰ درصد رسیده بود که مدتی بعد افت کرد و به حدود ۸۴ درصد رسید. هفته پیش آمار رعایت پروتکل‌ها به حدود ۶۸ درصد رسید و الان حدود ۷۲ درصد است‌. در استانی مانند استان خوزستان و برخی شهرهای شمالی کاهش رعایت پروتکل‌ها به کمتر از ۲۰ درصد هم رسیده است.

   پوشش ماسک در خوزستان زیر ۱۰ درصد

زدن ماسک که یکی از شاخص‌های ماست در برخی شهرها از جمله استان خوزستان افت چشمگیری داشت و حتی آمار زدن ماسک در آنجا به زیر ۱۰ درصد هم رسید، البته اکنون هم به‌رغم همه مشکلات باز هم وضعیت چندان خوبی از نظر استفاده از ماسک در این استان نداریم؛ هرچند که نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده است. این در حالی است که استفاده از ماسک تا ۹۰ و ۹۵ درصد تاثیر بسزایی در جلوگیری از گسترش بیماری دارد.


 

ارسال نظر