پرواز ۳۰۰ هزار مرغ مهاجر در آسمان گلستان

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۴۱

رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت که از اواخر شهریور ماه امسال تاکنون افزون بر ۳۰۰ هزار (مرغ) پرنده مهاجر آبزی با عبور از آسمان استان در زیستگاه‌های آبی گلستان فرود آمدند. محمود شکیبا اظهار داشت: براساس برآوردها و سرشماری انجام شده توسط  محیط بانان و کارشناسان محیط زیست در ۲۳ سایت سرشماری استان، آمار مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب و آب‌بندان‌های گلستان در فصل سرما به ۳۰۲ هزار و ۷۲۴ قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی رسیده است. او با اشاره به آمار برخی از گونه‌ها گفت: در مدت زمان سرشماری ۴۸ هزار و ۷۳۹ قطعه پرلا، ۹ هزار و ۶۴۹ قطعه فلامینگو و هزار و ۱۴۶ قطعه انواع قو سرشماری شدند.

شکیبا گفت: مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب‌های گلستان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

او افزود: از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در گلستان شناسایی شده است ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به‌طور اتفاقی دیده شدند. رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط‌زیست گلستان همچنین خاطرنشان کرد: در روزها و هفته‌های آینده با گرم شدن نسبی دمای هوا در مناطق سیبری، مهاجرت برخی گونه‌های زمستان گذران از جمله مرغابی سرسبز و قوی فریادکش به سیبری آغاز می‌شود .استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است. این در حالی است که وضعیت تالاب میانکاله در استان مازندران به این خوبی نیست و هر سال با ورود پرندگان مهاجر به این تالاب اتفاق‌های تلخی رخ می‌دهد. هر ساله تعداد بی‌شماری از این پرندگان جان خود را از دست می‌دهند و امسال هم این اتفاق بر اثر سمی شدن آب تالاب رخ داد و تعداد زیادی از پرندگان مهاجر که برای گذران زمستان به این تالاب آمده بودند، تلف شدند. 

 

ارسال نظر