ضد واکسن‌ها، واکسن کرونا نزنند

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۹۷
ضد واکسن‌ها، واکسن کرونا   نزنند

وزارت بهداشت برای خرید و تولید واکسن کرونا در حال اقدام است و این واکنش وزارت بهداشت به اظهارات ضد واکسن است و افرادی که نمی‌خواهند واکسن کرونا بزنند، می‌توانند این کار را انجام ندهند.علیرضا رییسی روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی افراد علیه واکسن کرونا افزود: برخی افراد به‌طور کلی اظهارات ضد علم و تکنولوژی دارند. در همین کشور شاهد بودیم که کتاب مرجع پزشکی را نیز سوزاندند. حتی اگر در تاریخ برگردیم، افرادی در زمان امیرکبیر با واکسن آبله مقابله می‌کردند و می‌گفتند که اگر واکسن بزنید، شیطان و جن وارد بدن می‌شود. این مختص به ایران نیست و حتی در امریکا و کشورهای دیگر نیز این افراد هستند که با تزریق واکسن مخالفت می‌کنند. برخی می‌گویند به نوعی از واکسن اطمینان ندارند و نمی‌زنند و عده دیگری کلا با واکسن مخالف هستند. وقتی داریم برای تولید و خرید واکسن اقدام می‌کنیم، این واکنش وزارت بهداشت است و این اظهارات هیچ تاثیری در برنامه وزارت بهداشت ندارد.او افزود: واکسنی مثل واکسن کرونا باید در دسته واکسن‌هایی مثل آنفلوآنزا نگاه کرد و تزریق آن اجباری نیست. نوعی از واکسیناسیون مثل فلج اطفال هم در کشور انجام می‌شود که موضوع آن متفاوت است. در نتیجه افرادی که نمی‌خواهند واکسن بزنند، می‌توانند این کار را انجام ندهند.

    خرید واکسن کرونا   از کوواکس

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: اقدامات زیادی در زمینه خرید واکسن کرونا انجام شده تا بتوانیم واکسنی را وارد کنیم که مطمئن باشد. هم صحبت‌های رییس‌جمهوری و هم وزیر بهداشت این بوده که در فاز آزمایشی واکسن کرونا حضور نداشته باشیم. در این زمینه دو شرط داریم که اولا واکسن تولید داخل باشد و ثانیا با شرکت و کشور دیگری شریک باشد تا داوطلبان در فازهای مختلف شرکت کنند. مهم‌ترین راه پیگیری و تهیه واکسن، صندوق کوواکس است که ۷۰ کشور در آن جمع شده‌اند تا برای عدالت در توزیع واکسن، کشورهای ثروتمند واکسن را از تولیدکنندگان بگیرند و در این صندوق قرار بگیرد تا بین کشورها به صورت عادلانه توزیع شود. رییسی گفت: واکسنی که وارد کشور ما می‌شود قطعا کمتر از ۱۰ دلار خواهد بود. در حال حاضر ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از صندوق کوواکس پیگیری می‌کنیم. ۵۵ میلیون دلاری که باید به این صندوق واریز شود هم در حال پیگیری است. قبل از فروردین ۱۴۰۰ امیدواریم تعدادی واکسن وارد کنیم تا بر اساس اولویت این واکسن‌ها تزریق شود.

    میزان ورودی بیمارستان‌ها 

کاهش یافته است

رییسی گفت: مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار دقت کردند و البته این همراه با تغییر سبک زندگی بوده است. نتیجه این تلاش باعث شده که هموطنان زیادی در سلامت باقی بمانند. با توجه به اینکه میزان ورودی بیمارستان‌ها به کمتر از یک چهارم و میزان مرگ و میر نیز حداقل به یک سوم رسیده، خبر بسیار خوبی است. نکته مهم این است که باید به تجربه‌های ۱۰ تا ۱۱ ماه اخیر توجه کنیم. در اواخر اردیبهشت وضعیت ما بسیار خوب بود، اما درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۲۷ درصد رسید و شاهد خیز جدید بیماری در سطح کشور بودیم.

   نگرانی‌های وزارت بهداشت 

برای روزهای آتی

معاون وزیر بهداشت گفت: با توجه به سرد شدن هوا قطعا در و پنجره‌ها بسته است و در نتیجه تهویه مناسب وجود ندارد و باید مراقب باشیم که دورهمی‌های خانوادگی به حداقل رسیده یا حذف شود. نگرانی دیگر این است که بر اساس تجربه هر وقت شهرها به وضعیت زرد می‌رسند و محدودیت‌ها کم می‌شود، منجر به ساده‌انگاری شده و با خیز بیماری مواجه می‌شویم. ویروس جهش یافته در انگلستان به کشورهای همسایه رسیده است. در این زمینه باید پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود و تجمع‌هایی شکل نگیرد که منجر به شیوع ویروس کرونا شود.

    اولویت‌های تزریق واکسن کرونا

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: اولویت‌های تزریق واکسن آماده شده و روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا هم مطرح می‌شود. تقریبا اکثر کشورها اولویت‌های مشترکی برای تزریق واکسن دارند. به‌طور کلی، افراد در معرض آسیب شامل کادر بهداشت و درمان که در‌ای سی یو کار می‌کنند، سالمندان یا سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و کسانی که بالای ۷۵ سال هستند و تنها زندگی می‌کنند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا دچار سرطان هستند یا چندین بیماری زمینه‌ای دارند، جزو اولویت‌ها قرار دارند. برای این موضوع چهار فاز تعیین شده که بر اساس تعداد واکسنی که به دست ما می‌رسد، برنامه‌ریزی می‌شود. این بستگی دارد که چه تعداد واکسن به دست ما برسد. این اولویت‌ها باید به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد تا همه اطلاع داشته باشند. احتمالا تا هفته آینده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

    به ۴۲   میلیون  دوز  واکسن کرونا

 برای ۲۱   میلیون  نفر نیاز  داریم

او اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم سالمند، اگر مبنا را بالای ۶۰ سال بگذاریم، حدود هشت میلیون نفر بالای ۶۰ سال داریم. حدود یک میلیون نفر کادر بهداشت و درمان داریم. برخی افراد نیز کار پر ریسک دارند. فرض کنید کسانی که در بهشت زهرا (س) کار می‌کنند و با اجساد سر و کار دارند و غسل می‌دهند، این افراد هم جزو اولویت‌های تزریق واکسن قرار دارند. بیماران سرطانی، جانبازان و به‌طور مثال جانبازان تنفسی، جزو اولویت‌ها هستند. جمع این افراد ممکن است به ۱۰ میلیون نفر برسد. رییسی افزود: از معلم‌ها تا نیروی انتظامی و مراکز جمعی مثل زندان‌ها و مکان‌های پرتراکم نیز جزو اولویت‌ها هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت حداقل ۲۱ میلیون نفر در کشور باید واکسن بزنند که اگر در دو ضرب کنیم، به ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز داریم. حالا اگر ۳ میلیون دوز واکسن در اختیار ما باشد، افراد پر خطر سالمندان یا کادر بهداشت و درمان در اولویت قرار می‌گیرند. فرمول این کار کاملا آماده است. نرم افزاری هم وجود دارد که می‌توانیم تعداد واکسن را به نرم افزار بدهیم و اعلام کند در هر شهر چه تعداد واکسن تزریق شده و برای چه افرادی خواهد بود.

 

ارسال نظر