رسانه‌ها به افزایش تاب آوری جامعه کمک می‌کنند

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۷۴
رسانه‌ها به افزایش تاب آوری جامعه کمک می‌کنند

موضوع مدیریت رسانه‌ها و حمایت از اقشار آسیب دیده در حوادث و بحران‌ها باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و رسانه‌ها باید به افزایش تاب‌آوری جامعه کمک کنند. دبیر کل جمعیت هلال احمر با بیان مطلب فوق در دوره آموزشی «مهارت‌های ارتباطی در بحران» گفت: همانقدر که وضعیت امداد و نجات و آمادگی این حوزه برای جمعیت هلال احمر بسیار مهم است، موضوع آموزش‌های همگانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و کمک می‌کند تا برای پاسخگویی به انواع حوادث و بحران‌ها آمادگی لازم را داشته باشیم.

   حوزه آموزش

یکی از بازوهای مهم هلال‌احمر است

محمدحسن قوسیان مقدم در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت برای برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت مدیران با عنوان «مهارت‌های ارتباطی در بحران»، تاکید کرد: یکی از بازوهای اجرایی جمعیت هلال احمر در کشور، حوزه آموزش است. معاونت آموزش جمعیت، برنامه‌ریزی کلان در حوزه آموزش‌های همگانی را بر عهده دارد 

چرا که آموزش و دانایی کمک می‌کند که افراد حادثه دیده در زمان وقوع حوادث، تاب آوری لازم را داشته باشند. به همین دلیل برنامه ارایه آموزش‌های همگانی در کشور به رغم شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا، همچنان برقرار بوده است. او افزود: همانقدر که وضعیت امداد و نجات برای جمعیت هلال احمر بسیار مهم است، بحث آموزش‌های همگانی و آموزش‌هایی که از طریق هلال احمر به مردم ارایه می‌شود، نیز حائز اهمیت بالایی است و کمک می‌کند تا برای پاسخگویی به انواع حوادث و بحران‌ها آمادگی لازم را داشته باشیم.

    وظایف متنوع هلال احمر 

مشابه فعالیت‌های چند  وزارتخانه

قوسیان مقدم تاکید کرد: از آنجا که ایران، جزو کشورهای حادثه خیز است و حادثه و بلایی نیست که قابل پیش بینی باشد اما وقوع آن در کشورمان محتمل نباشد، بنابراین ضرورت مدیریت بحران و آمادگی پاسخگویی به حوادث و بحران‌ها، غیر قابل اجتناب است. مدیریت جمعیت هلال احمر در سطح کشور و در سطح استان‌ها مدیریت پیچیده‌ای است و شاید بتوان گفت جمعیت هلال احمر مشابه فعالیت چندین وزارتخانه را در سطح کشور، برعهده دارد بنابراین باید و در واقع کار شبانه روزی هلال احمر می‌تواند پاسخگویی به این حوادث باشد. او افزود: آمادگی از جنبه‌های مختلفی باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اول، پاسخگویی به حوادث بوده که جمعیت هلال احمر در این زمینه از توانمندی لازم برخوردار است اما موضوع مدیریت رسانه‌ها و حمایت از اقشار آسیب دیده در حوادث و بحران‌ها را باید مورد توجه بیشتری قرار دهیم چراکه مدیریت رسانه‌ها به افزایش تاب آوری جامعه کمک می‌کند.

   ضرورت ارایه آمار 

و اطلاعات دقیق و صحیح در حوادث

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به ضرورت دقت مدیران در ارایه آمار و اطلاعات ارایه شده در حوادث و بحران‌ها، تاکید کرد: در حوادث، هر فعالیتی مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. بنابراین، مسائلی که از سوی مدیران ارشد جمعیت در این حوادث و بحران‌ها مطرح می‌شود بسیار مهم است و حضور در صحنه عملیات، همچنین برخورد ما زیر ذره بین رسانه‌ها و مردم قرار دارد و موضع‌گیری هلال احمر درباره مسائل و مشکلات و پاسخگویی به مردم آسیب دیده می‌تواند بازتاب ملی و بین المللی داشته باشد. بنابراین مدیران ما باید از مهارت‌های لازم ارتباطی در بحران بهره مند باشند. او افزود: علاوه بر این، ارایه تعریف دقیق و درست از فعالیت امدادگران و مدیران و ارتباط و تعامل مدیران در حوادث و بحران‌ها باعث می‌شود آرامش زودتر به جامعه بحران زده یا حادثه دیده بازگردد. حفظ وحدت در ارایه آمار و حفظ دقت و درستی در ارایه آمار و اطلاعات در زمان بحران، نیازمند کسب مهارت‌های دقیق است که امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب و برگزاری دوره‌های آموزشی لازم، این توانایی در مدیران جمعیت هلال احمر ارتقا پیدا کند تا از آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به بحران برخوردار باشیم.

   ارایه آموزش‌های همگانی  به ۸۰  هزار نفر 

در خانه‌های  هلال کشور

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر نیز در این دوره آموزشی گفت: به رغم مشکلات موجود به دلیل کرونا، ۸۰ هزار نفر در خانه‌های هلال از دوره‌های آموزشی هلال احمر بهره برده و مدرک هم گرفته‌اند. خسرو رحمانی با بیان اینکه وظیفه اصلی این معاونت، سیاست‌گذاری و تولید محتوا و نظارت بر آموزش همچنین ارزیابی و اعتباربخشی این آموزش‌هاست، افزود: سیاست این معاونت با توجه به پیشرفت تکنولوژی و شرایط شیوع کرونا، حرکت به سمت استفاده از شبکه‌های مجازی است و با توجه به استقبال از آموزش‌های ارایه شده هلال احمر در شبکه‌های اجتماعی و بازخورد مناسب این آموزش‌ها، طرح جامع آموزش همگانی تدوین و برای ارسال به رییس‌جمهور آماده است که اگر به تایید برسد آموزش‌های فراگیر به صورت کاملا گسترده از سوی معاونت آموزش هلال‌احمر آغاز خواهد شد. اوافزود: در امر فناوری برنامه‌ریزی کردیم اقلامی که از خارج از کشور در حوزه امدادونجات و سایر حوزه‌ها وارد می‌شود را در سامانه تاپ وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت کنیم. رحمانی ادامه داد: با برگزاری دوره‌های آموزشی-پژوهشی درصدد هستیم پژوهشگران را توانمند کنیم تا برای موضوعات پژوهشی طرح مساله کنند. همچنین برگزاری آموزش‌های تخصصی و ضمن خدمت برای مدیران در دو حوزه مهارت‌های ارتباطی در بحران و تفکر سیستمیک را با گرایش فعالیت‌های جمعیت هم در دستور کار داریم.

 

ارسال نظر