منتظر «بایدن» بمانیم، هموطنان بیشتری را از دست می‌دهیم

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۴۱
منتظر «بایدن» بمانیم، هموطنان بیشتری را از دست می‌دهیم

برگه سفارش واکسن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهید

اگر منتظر بمانیم که بایدن بر سر کار بیاید و با پول‌های بلوکه شده واکسن تهیه کنیم، هموطنان بیشتری را از دست خواهیم داد و تا تیر ماه سال آینده باید همین روند مرگ و میر بالا را شاهد باشیم. حداقل مردم در این شرایط و این روند تصمیم‌گیری‌ها، پروتکل‌ها را با دقت بیشتری رعایت کنند که بتوانند جان خود را حفظ کنند.  رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: با توجه به ساختار و ماهیت بیماری مذکور، اگر درمان بصورت تجویز تک تک داروها و خصوصا در مورد داروهایی که هنوز تایید شده نیستند مانند سووداک اجرا شود، قطعا نتیجه موثری نخواهیم داشت. توجه به این نکته ضروری است که تنها داروی آنتی وایرال تایید شده «رمدیسیور» است.  رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با تاکید بر اینکه بهبود ریه آسیب دیده ناشی از ابتلا به کرونا زمانبر است، گفت: اینگونه نیست که در انتهای درمان بیمارستانی ریه مریض به حالت اول بر گردد بلکه این بیمار پس از ترخیص از بیمارستان و پس از چند ماه یا با کورتون خوراکی یا با پرفنیدون می‌تواند فیبروز ریه‌ای که ایجاد شده را تا حدودی برطرف سازد.

    بیماران با 90 درصد درگیری ریه هم 

قابل درمان هستند

سوادکوهی با بیان اینکه نباید انتطار داشت با 90 درصد درگیری ریه در طول دوره درمان بیمارستانی در دو هفته کل سیستم بهبود پیدا کند، ادامه داد: بهبود این بیماران زمانبر است و 5 ماه پس از خروج از بیمارستان به فعالیت‌های عادی روزانه می‌توانند بر گردند. او تاکید کرد: باید توجه داشت که این بیماری فوق‌العاده سنگین است و کرونا بیماری است که ساخته شده و می‌داند چه هدفی دارد و در نتیجه برای مبارزه آن باید بدانیم که چگونه می‌توان با آن برخورد کرد.

    هراس از مراکز درمانی 

دلیل مراجعه دیرهنگام مبتلایان است

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در پاسخ به این سوال که چرا بیماران در وضعیت سنگین و بحران خود را به بیمارستان می‌رسانند، اظهار داشت: مردم از مراکز درمانی هراس دارند و برخی از مردم هم صورت مساله را پاک می‌کنند و معتقدند اگر به مراکز درمانی مراجعه نکنند، بیماری ندارند اما وقتی که کار به جایی می‌کشد که تنگی نفس به حدی می‌رسد که فرد را در شرایط سخت قرار می‌دهد، در آن زمان ریه درگیری بالای دارد و در این وضعیت خود را به مراکز درمانی می‌رسانند.

     بیماریابی در ایران ضعیف است

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به این موضوع که چرا فوتی‌ها نسبت به مبتلاها عدد بالایی نسبت به سایر کشورهاست، اظهار داشت: این موضوع به بیماریابی برمی‌گردد. متاسفانه بیماریابی در ایران ضعیف است. در کشورهایی که به دنبال بهبود این شرایط هستند، بیماریابی را در اولویت قرار داده‌اند حتی برای بیماریابی هزینه می‌پردازند برای مثال در حال حاضر ایتالیا اعلام کرده هر فردی که واکسن بزند 1200 یورو دریافت خواهد کرد یا بیماری که خود را معرفی کند مبلغی را دریافت خواهد کرد اما در ایران چنین چیزی را نمی‌بینیم.

      در بیمارستان‌ها هزینه تمام خدمات 

از بیماران دریافت می‌شود

وی با بیان اینکه تست در بسیاری از نقاط دنیا رایگان است و مهم‌تر از آن، تمام خدمات بیمارستانی‌شان هم رایگان است، گفت: در ایران هر چند رییس‌جمهور اعلام می‌کند که تمام مراحل رایگان است اما اینگونه نیست و در بیمارستان‌ها هزینه تمام خدمات از بیماران دریافت می‌شود و یارانه‌ای از طرف دولت پرداخت نشده است. در واقع ادعای رایگان بودن خدمات، حکایت همان واکسنی است که وزیر بهداشت می‌گوید رزرو کرده اما رییس بانک مرکزی مدعی است که چنین اعتباری را نداریم و تحریم اجازه خرید واکسن را نمی‌دهد. این در حالی است که فعالان و واردکنندگان دارو می‌گویند؛ واردات واکسن ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. همین الان اگر اعتبار را در اختیار این افراد قرار دهند می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند.

     هنوز تفکر مسوولان ایمنی گله‌ای است

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران اظهار داشت: موضوع این است که پولی در ایران بابت این سیستم خرج نشده است و هنوز تفکر مسوولان ایمنی گله‌ای است که من به عنوان رییس انجمن مراقبت‌های ویژه کاملا مخالف ایمنی گله‌ای هستم و چنین دیدگاهی را محکوم می‌کنم. اما متاسفانه این دیدگاه، سیاست ارجح سیستم اجرایی کشور است و به این معنا که برای مبارزه با کرونا پول چندانی خرج نشده است. او خاطرنشان کرد: در بحث واکسن آنفلوآنزا مدعی شدند که دو میلیون دوز واکسن سفارش دادند و مشخص شد که 250 هزار دوز وارد کشور شده است. عدم هماهنگی نشانه این است که اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و هنوز هم تفکر در سیستم اجرایی کشور این است که گویا همه باید مبتلا شوند.

     برگه سفارش واکسن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند

سوادکوهی گفت: اگر سفارشی برای واردات واکسن کرونا داده‌اند چرا برگه سفارشی وجود ندارد؟ تمام کشورها خرید و رزرو واردات واکسن را اطلاع‌رسانی می‌کنند و کشور و شرکت مقابل هم که سفارشاتی را که دریافت کرده، مبدا و میزان سفارشات را در رسانه‌ها مطرح می‌کند بنابراین اگر ایران سفارشی برای خرید واکسن کرونا داده بود، اعلام می‌شد و چطور است که ایران در هیچ لیستی از سفارشات هیچ کشوری قرار ندارد. رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: رییس بانک مرکزی هر چند اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان واکسن وارد کرد اما دارو و واکسن مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند.

   منتظر آمدن بایدن بمانیم

هموطنان بیشتری را از دست خواهیم داد

او تاکید کرد: اگر منتظر بمانیم که بایدن بر سر کار بیاید و با پول‌های بلوکه شده واکسن تهیه کنیم، هموطنان بیشتری را از دست خواهیم داد و تا تیر ماه سال آینده باید همین روند مرگ و میر بالا را شاهد باشیم. حداقل مردم در این شرایط و این روند تصمیم‌گیری‌ها، پروتکل‌ها را با دقت بیشتری رعایت کنند که بتوانند جان خود را حفظ کنند. سوادکوهی گفت: عده‌ای می‌گویند که این ویروس در ایران قوی‌تر است اما باید دید مبنای صحبت این افراد چیست باید دید ژنوم جدیدی از این ویروس به دست آمده که نشان دهد در ایران قوی‌تر عمل می‌کند؟این ادعاها مانند ادعاهایی از قبیل ادعای واکسن‌سازی در ایران است. انستیتو پاستور قدرت تزریق واکسن را دارد اما در این منطقه فقط کشور هند است که قدرت واکسن‌سازی را دارد. او افزود: کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می‌کند. قرار نیست همه کشورها واکسن‌سازی داشته باشند در این میان فقط ایران است که اصرار دارد برخلاف جهت آب شنا کند. انستیتوپاستور برای فرانسه بوده اما آیا فرانسه در ساخت واکسن دخالتی داشته است؟ آیا در این 10 واکسنی که در دنیا مطرح شده نام فرانسه را می‌بینید؟

  امید به تولید واکسن داخلی؛ دلیل تعلل سیستم اجرایی برای خرید واکسن است

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران اظهار داشت: این ادعای ایران مبنی بر ساخت واکسن پاک کردن صورت مساله است، سیستم اجرایی کشور هم در رزرو واکسن ثبت نام نمی‌کند چراکه به دنبال تولید واکسن داخلی است که در نهایت هم کسی از واکسن داخلی استقبال نمی‌کند و در این شرایط افرادی مانند دکتر محرز اعلام می‌کنند که برای داوطلب‌های واکسن داخلی در هتل 5 ستاره اتاق رزرو می‌کنیم و مبلغی را هم برای این افراد در نظر می‌گیریم که معتقدم افراد علمی نباید وارد این ادبیات و این موضوعات شوند.

    وقت طلایی را نباید صرف آزمودن داروهای گیاهی کرد

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران درباره میزان اثرگذاری داروهای گیاهی در کنترل ویروس کرونا و بهبود بیمار کرونایی گفت: درمان گیاهی را تا حدی می‌توان پذیرفت اما نه در بیماری کرونا. در مبارزه با ویروس کرونا سرعت عمل و قدرت دارویی حرف اول و آخر را می‌زند. ویروس کرونا این وقت را به افراد نمی‌دهد که عرق رازیانه را برای امتحان مصرف کنند و در چند روزی که افراد این درمان‌ها را امتحان کنند کرونا کار را تمام می‌کند چراکه سرعت عمل آن بسیار زیاد است و دقیقا می‌داند که چه برنامه‌ای دارد و باید چه کاری انجام دهد. او با بیان اینکه در بیماری‌های بسیار سنگین بسیار اشتباه است که وقت طلایی بیمار را صرف آزمودن داروهای گیاهی کرد، گفت: ما این موضوع را در روند بیماری آیت‌الله شاهرودی دیدیم وقت و زمانی که از این بیمار برای مصرف داروهای گیاهی گرفته شد باعث شد که سرطان پیشرفت کند.

  آزمون و خطا به معنای قمار کردن بر سر جان بیمار است

سوادکوهی ادامه داد: مخالفتی با داروی گیاهی ندارم برای مثال افراد با بیماری‌های دیابت طولانی، در کنار داروهایی که پزشک تجویز کرده می‌توانند داروی گیاهی را هم استفاده کنند اما در بیماری‌های مهلک و کشنده اینکه بخواهیم آزمون و خطا انجام دهیم به معنای قمار کردن بر سر جان بیمار است.

   در بیماری کشنده نمی‌توان از ادرار شتر استفاده کرد

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با تاکید بر اینکه در بیماری کشنده و سریع العمل نمی‌توان از ادرار شتر استفاده کرد و وقتی زمان از دست می‌رود نمی‌توان بیمار را برگرداند، اظهار داشت: برای پزشکان هم درمان بیماران در این مرحله با داروهای اثبات شده سخت می‌شود. حتی مصرف داروهای اثبات نشده مانند سووداک هم اشتباه است. این داروی ویروس هپتاتیت سی است و در هیچ کشوری برای کرونا مصرف نمی‌شود.

 

ارسال نظر