کمک‌هزینه 100 هزار تومانی یک شوخی است

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۳۱
کمک‌هزینه 100 هزار تومانی یک شوخی است

گلی ماندگار| منع تردد و البته تعطیلی برخی از مشاغل از امروز در دستور کار قرار گرفته و این در حالی است که خیلی از مردم نسبت به این ممنوعیت‌ها و تعطیلی مشاغل سوالات زیادی دارند، خیلی از افراد هنوز با تعریف شهرهای قرمز و نارنجی و زرد آشنایی کاملی ندارند و خیلی دیگر می‌پرسند کسانی که مجبورند به سر کار بروند و بعد از ساعت 9 شب باید راهی منزل شوند از چه راهکارهایی باید استفاده کنند. البته بماند که در تمام این یک هفته‌ای که قرار بود اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم در دستور کار دولت قرار بگیرد و اصلا تعطیلی‌ها را به این منظور یک هفته به تعویق انداختند اما گویا باز هم سوالات بی‌شماری ذهن شهروندان را به خود مشغول کرده است. سوالاتی که می‌شد با یک نشست خبری یک ساعته از سوی یکی از مسوولان و پخش سراسری و همزمان آن به تمام مردم در این باره اطلاع‌رسانی کرد. اما از آنجایی که دولت به تصمیم‌های لحظه آخری معروف است و مثلا محدودیت سفر را که قرار بود از چهارشنبه 10 صبح اعمال شود ناگهان لغو و به روز شنبه موکول کرد، پس اطلاع‌رسانی جامع در این زمینه هم نمی‌توانست چندان راهگشا باشد. حال اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که سوالاتی درباره چگونگی اجرایی شدن محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها دارید این گزارش پاسخی برای تمام سوالات شما است.

     رانندگان اینترنتی فعال هستند

تنها مشاغل و فعالیت‌هایی مستثنی شده‌اند که با نیازهای روزانه و ضروری مردم ارتباط دارد. تاکسی‌های اینترنتی در زمره حمل و نقل عمومی قرار داشته که مشمول ممنوعیت نخواهند شد به ویژه که تردد خودروهای شخصی در ساعاتی از شبانه روز که اعلام شده، ممنوع است.

    700 هزار واحد شغلی فعال هستند

حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که تنها گروه اول مشاغل صنفی حدود ۷۰۰ هزار واحد را شامل می‌شود و همین گروه به دلیل نیاز مردم در دوران اجرای طرح، فعالیت می‌کنند. ضمن اینکه حوزه ادارات، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز در این طرح مشمول محدودیت شده‌اند که در مجموع بخش اعظمی از فعالیت‌های کشور را در بر می‌گیرد.

     نحوه تردد در ساعات قرنطینه

منع تردد در ساعات ۹ تا ۴ بامداد صرفا مشمول شهرهای قرمز است. مشاغل ضروری از طریق فرمانداری‌ها احصا و لیست آنها به راهور اعلام خواهد شد تا از اعمال قانون خودداری شود.

     حمل و نقل عمومی و ممنوعیت ها

در این طرح محدودیت ساعت برای فعالیت حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده است. پیشنهاداتی به ستاد ملی ارسال شده تا برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اقدام شود تا با افزایش ظرفیت از تراکم کاسته شود. البته با توجه به تعطیلی بسیاری از حوزه‌ها در شهرهای قرمز عملا تقاضا برای سفر کاسته می‌شود و این امر نیز موجب کاهش تراکم خواهد شد.

حمل و نقل عمومی بار و کالاهای اساسی و مسافر

 بین شهری اعم از ریلی، جاده‌ای و هوایی نیز در این طرح مشمول محدودیت نشده لیکن وزارت راه موظف است فعالیت آنها را نظارت تا برابر پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند.

    نهاد مسوول نظارت بر تعطیلی‌ها

مسوولیت نظارت بر اجرای این طرح با کمیته عالی نظارت مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها کمیته نظارت با حضور بسیج اصناف، بازرسان اتاق اصناف، پلیس اماکن ناجا و هلال احمر تشکیل شده و به صورت میدانی بر اجرای این طرح نظارت می‌نمایند. علاوه بر اینها ناظرین اصلی مردم عزیز هستند که با اطلاع‌رسانی به موقع مسوولان را در اجرای موفق این طرح یاری می‌کنند.

   فعالیت کارخانه‌های تولیدی  

و رفت‌وآمد کارگران

کارخانه‌های مجاز برابر گروه اول مشاغل فعالیت خواهند داشت. البته در این کارخانه‌ها نیز موضوع رعایت پروتکل‌ها و غربالگری از مهم‌ترین موضوعات است که می‌بایست از طرف مسوولان این واحدها به صورت جدی محقق شود .تردد کارگران اگر نیازی به خروج از شهر محل سکونت نداشته باشند، مشکلی ندارد اما اگر می‌بایست از شهر محل سکونت خارج شوند با هماهنگی نیروی انتظامی و ارایه اسناد مثبته بلامانع خواهد بود.

    بازار تعطیل است یا نه؟

برابر اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و اطلاعیه‌های صادره بعید است که کسبه از اجرای طرح یا جزییات آن خبر نداشته باشد ضمن اینکه از طریق اتاق اصناف به تمام واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها، طرح مذکور اطلاع‌رسانی شده است. کارکنان ادارات نیز برابر بخشنامه صادره سازمان اداری و استخدامی از طرح مطلع هستند.

    چه‌کسانی کاسبی‌شان تعطیل است

از ۹ ماه پیش مشاغل در چهارگروه تقسیم شده‌اند که در این طرح نیز از همان گروه‌ها استفاده شده لذا اگر کاسبان عزیز در زمره گروه اول باشند، شامل محدودیت و ممنوعیت در وضعیت‌ها نخواهند شد.در شهرهای زرد مشاغل گروه ۴ ممنوع هستند.در شهرهای نارنجی گروه، ۳ و ۴ ممنوع هستند.در شهرهای قرمز گروه‌های ۴، ۳، ۲ ممنوع هستند. 

     ممنوعیت رفت و آمد ساعتی 

چگونه اجرا می‌شود؟

ترددهای ضروری در ممنوعیت تردد از ساعت ۹ شب با هماهنگی فرمانداری‌ها انجام خواهد شد.این ممنوعیت شامل عابران پیاده نخواهد شد.این ممنوعیت مربوط به شهرهای قرمز بوده و در سایر شهرها اعمال نخواهد شد.

   شرکت‌های خصوصی هم تعطیل هستند یا نه؟

شرکت‌های خصوصی و دفاتر مربوط به گروه ۱ مشاغل فعالیت داشته و شامل محدودیت نمی‌شوند. در سایر گروه‌ها نیز با توجه به وضعیت شهرها و نوع محدودیت و الزامات تعیین شده می‌توانند فعالیت نمایند. دفاتر و شرکت‌های خصوصی حوزه آموزشی فرهنگی و اجتماعی نیز بر اساس وضعیت شهرهای زرد نارنجی و قرمز فعالیت خواهند نمود.

  در دوران تعطیلی 

امرار معاش مردم چگونه است؟

بسته کامل حمایت از اصناف با هماهنگی اتاق اصناف ایران در بخش‌های مختلف مالیاتی، بیمه، استمهال، عوارض، هزینه اجاره، چک بانکی، هزینه‌های آب، برق، گاز و ... تهیه و برای ستاد ملی ارسال تا در جلسه آتی بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود. با توجه به نقش اتاق اصناف ایران در تهیه این بسته قطعا تمام ملاحظات دیده شده است.

     شرکت‌های صنعتی تعطیل نیستند

کارخانه‌های تولیدی صنعتی در زمره گروه اول قرار داشته که مشمول محدودیت و تعطیلی نخواهند شد لیکن کارفرمایان موظف هستند تا ضمن رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به غربالگری مستمر کارکنان و‌کارگران اقدام نمایند. تردد این واحدها با هماهنگی صورت خواهد پذیرفت و ‌‌مشمول جریمه نخواهند شد.

    طرح ترافیک برقرار است

طرح ترافیک برقرار بوده و لذا اگر خودروی مذکور فاقد طرح باشد جریمه طرح ترافیک اعمال خواهد شد.

    خبرنگاران با تاکسی اینترنتی 

رفت و آمد کنند

مشاغل هماهنگ شده از جمله خبرنگاران، با هماهنگی فرمانداری‌ها و راهور اقدام می‌شود لذا جریمه شامل آنها نخواهد شد. این افراد و سایر مردمی که به ضرورت نیاز به تردد دارند می‌توانند از راننده‌های اینترنتی در سطح شهر استفاده کنند.همچنین ممنوعیت تردد در شهرهای قرمز انجام شده که برابر هماهنگی فرمانداری‌ها موارد ضروری احصا و به راهور اعلام می‌شود تا اعمال قانون نشوند. سایر موارد در صورت عدم رعایت جریمه خواهند شد. سازوکار آن هم دوربین‌های راهور هستند.

  کمک هزینه 100 هزار تومانی شوخی است

اما مساله مهم در مورد محدودیت‌ها وتعطیلی‌ها مساله اقتصادی مردم در این شرایط است، محمود خرمی، کارشناس اقتصاد در این باره به تعادل می‌گوید: مساله مهم معیشت است اما از طرف دیگر این سلامت مردم است که بر معیشت آنها برتری دارد، به این ترتیب تصمیمی که دولت برای تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها در این شرایط گرفته درست است، ولی در مورد معیشت مردم کار خاصی انجام نشده است. اینکه رییس‌جمهور اعلام می‌کند تنها به یک سوم مردم کمک هزینه‌ای معادل 100 هزار تومان برای هر نفر در ماه پرداخت می‌شود بیشتر به یک شوخی شبیه است. در این شرایط که تورم بیش از 40 درصد است و خیلی از افراد با اینکه کار می‌کنند توان پرداخت هزینه‌های زندگی شان را ندارند، چطور ممکن است یک خانواده مثلا 4 نفره بتواند با ماهی 400 هزار تومان زندگی کند.  او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: دولت نمی‌تواند به این مسائل بی‌توجه باشد، شما زمانی می‌توانی از کمک هزینه 100 هزار تومانی صحبت کنی که بتوانی قیمت‌ها را کنترل کنی و هزینه زندگی را پایین بیاوری، در غیر این صورت این 100 هزار تومان هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند. ما نباید به مردم صدقه بدهیم. حالا که قرار نیست تمام اقشار جامعه از این کمک بهره مند شوند، باید راهکاری باشد که با شناسایی اقشار کم درآمد واقعی بتوانیم هزینه واقعی زندگی آنها را در این دو هفته تعطیلی و محدودیت پرداخت کنیم. ضمن اینکه اگر قرار باشد این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است خیلی از مردم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شوند. 

خرمی به اشاره به خط فقر 10 میلیون تومانی می‌افزاید: خنده‌دار نیست ما خط فقر را 10 میلیون تومان اعلام کنیم و از آن طرف کمک هزینه 100 هزار تومانی ماهانه برای مردم در نظر بگیریم؟ واقعا کارشناسان اقتصادی در این تصمیم دولت چقدر سهیم بوده‌اند. قطعا هیچ کارشناسی این رویه را قبول ندارد. دولت نمی‌تواند از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند و باید هر چه زودتر فکری به حال مردم و معیشت آنها بکند. البته که اگر فشار وزارت بهداشت و مجلس و شورای شهر و ... نبود دولت اصلا تن به تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها نمی‌داد. 

 

ارسال نظر