32 هزار تومان برای هر بی‌خانمان

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۲۳
32 هزار تومان برای هر بی‌خانمان

هزینه خدمات‌دهی در گرمخانه‌ها به ازای هر نفر در شبانه‌روز به‌طور متوسط حدود ۳۲ هزار تومان است که همه خدمات اعم از بهداشتی، پوشاک، غذا، مددکاری و نیروهای انسانی که از این عزیزان نگهداری می‌کنند را شامل می‌شود. سرپرست سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره اظهاراتی مبنی بر بالا بودن هزینه‌های نگهداری در گرمخانه‌های پایتخت گفت: بعضا این سوال مطرح می‌شود که گرمخانه‌ها گران اداره می‌شوند، اما بهترین قضاوت درباره این موضوع شفاف کردن هزینه‌ها است. 

سید مالک حسینی به ایلنا گفت: تا سال گذشته پذیرش در گرمخانه‌ها از ساعت ۴ بعد از ظهر آغاز و یک تراکم جمعیتی در فضای پیرامونی و مسکونی اطراف گرمخانه‌ها ایجاد می‌کرد و این مساله برای شهروندان تا زمان ورود افراد به گرمخانه‌ها نارضایتی به همراه داشت، از طرفی همزمانی خروج از گرمخانه‌ها با شروع ساعت کاری صبح باعث می‌شد، اهالی محله با حجم عظیمی از افرادی که شرایط جسمی خوبی نداشتند و دچار اعتیاد بودند، مواجه شوند، از همین رو از آبان ماه سال گذشته، با پیگیری‌های مستمر معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری و حمایت شهردار پذیرش در گرمخانه‌ها شبانه‌روزی شده است. 

     بیش از ۳۰ درصد  بی‌خانمانان طی روز در گرمخانه‌ها می‌مانند

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: این اقدام از طرفی با کاهش محسوس نارضایتی در محلات همراه بود و از طرفی تامین وعده غذای نهار نیز برعهده گرمخانه‌ها قرار گرفت و این در حالی است که بیش از ۳۰ درصد افراد در روز هم در گرمخانه‌ها می‌مانند. 

حسینی با تاکید بر اینکه خدمات خوب و استانداردی در گرمخانه‌ها ارایه می‌شود، گفت: در این زمینه خیرین نیز همکاری خوبی با ما دارند و با جذب این کمک‌ها و پشتیبانی بودجه‌ای خوبی که شورای شهر و مجموعه شهرداری در سال جاری انجام داده است، تقریبا هیچ فرد بی‌خانمانی در تهران از خدمات گرمخانه‌ها اعم از بهداشتی، تغذیه‌ای، مددکاری و در صورت نیاز پزشکی محروم نخواهد بود. 

     اعلام هزینه خدمات‌دهی

 به ازای هر نفر  در گرمخانه‌های پایتخت

او درباره هزینه خدماتی که به افراد حاضر در گرمخانه‌ها ارایه می‌شود، گفت: قرارداد ما در سال جاری به ازای هر نفر در شبانه‌روز به‌طور متوسط حدود ۳۲ هزار تومان است که همه خدمات اعم از بهداشتی، پوشاک، غذا، مددکاری و نیروی انسانی که از این عزیزان نگهداری می‌کند را شامل می‌شود. این خدمات که در قالب برون‌سپاری به موسسات دارای مجوز از بهزیستی و از طریق مناقصه عمومی ارایه می‌شود، تحت نظر مستقیم نهادهای نظارتی بوده و در سامانه‌های مختلفی نیز به ثبت رسیده است.

سرپرست سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: همه این خدمات با هزینه‌ای انجام می‌شود که برای نمونه یا با هزینه خدمات‌رسانی در مراکز ماده ۱۶ برابر است و یا در مجموع از این عدد پایین‌تر است. خدمات‌رسانی در مراکز ماده ۱۶ به ازای هر نفر به غیر از نیروهای انسانی حدود ۳۰ هزار تومان بوده است، در نتیجه ما نه تنها گران اداره نمی‌کنیم، بلکه مناسب‌تر نیز اداره می‌کنیم. 

     آمار پرسنل گرمخانه‌ها را متعادل کردیم

او در پاسخ به این سوال که چرا در این گرانی و با توجه به تعداد گرمخانه‌ها هزینه‌ها کم است، گفت: نیروی انسانی که در گذشته تراکم زیادی داشته است را متعادل‌تر کردیم، اما به جای آن از افراد متخصص‌تر و همچنین نیروهای درون مجموعه شهرداری استفاده کردیم. در موضوع تامین غذا هم بخشی را از طریق جذب کمک‌های مردمی تامین می‌کنیم. در واقع تلاش کردیم بهره‌وری را بالا ببریم و برای خدمات بهتر، هزینه‌ بیشتر نکردیم، بلکه هزینه‌ها را متناسب‌سازی کردیم.حسینی تاکید کرد: اطلاعات برخی در این باره دقیق نبود و شاید به دلیل کیفیت بالای خدمات تصور بر این بود که گرمخانه‌ها نمی‌توانند در این سطح از خدمات با چنین هزینه‌هایی مدیریت شوند. اگر افراد و نهادها نسبت به این موضوع ابهام دارند، می‌توانند نسبت به راستی آزمایی آن اقدام کنند.  سرپرست سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه خدماتی که ارایه می‌شود، بسیار جامع است، ادامه داد: به گونه‌ای که نماینده سازمان جهانی بهداشت در بازدید از گرمخانه‌ها با تعجب به شرایط آنها نگاه می‌کرد و اینکه که شهرداری تهران خدمات بسیار منحصر به فردی ارایه می‌دهد. 

     بی‌جواب ماندن درخواست 

کمک از نماینده سازمان جهانی بهداشت

او در پاسخ به این سوال که آیا درخواست شهرداری تهران از سازمان جهانی بهداشت در اسفند ماه سال گذشته مبنی بر تجهیز گرمخانه‌ها به ادوات درمانی و بهداشتی به نتیجه رسید یا خیر؟ گفت: این درخواست تاکنون به نتیجه نرسیده است. در سامان‌سراها که افراد با شرایط خاص نگهداری می‌شوند به دلیل شرایط تحریم برخی اقلام مورد نیاز برای آنها یا قیمت بسیار بالایی دارند و یا اصلا امکان تهیه آنها وجود ندارد. ما درخواست کتبی خود را به نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران فرستاده‌ایم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکردیم.

 

ارسال نظر