وضعیت وحشتناک کرونا در کشور

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۴۷
وضعیت وحشتناک کرونا در کشور

کرونا هر روز کشنده‌تر می‌شود و مردم بی‌خیال تر!

گلی ماندگار| این روزها زندگی تمام مردم دنیا متاثراز کرونا دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد. خیلی از مشاغل یا از بین رفته‌اند یا به حداقل رسیده‌اند. خیلی از مردم درگیر استرس‌های ناشی از این بیماری هستند و بسیاری از افراد حتی تعادل رفتاری و روانی خود را در برابر کرونا از دست داده‌اند. از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا در دنیا کشورهای مختلف هر کدام راه‌حلی را برای مقابله با این بیماری در پیش گرفتند. از آن روز تاکنون بسیاری از دانشمندان در تلاشند تا بتوانند واکسنی برای کنترل این بیماری کشف کنند و دنیا را از این فاجعه انسانی نجات دهند. اما بسیاری از کشورها قبل از اینکه به اما و اگرها دل خوش کنند، دست به کار شدند و با قرنطینه کردن کامل شهرها و اعمال محدودیت‌های بسیار مانع از همه‌گیری این ویروس شدند.

 بسیاری از کشورها حتی برای خانواده‌ها بسته‌های معیشتی آماده کرده و به خانه‌ها فرستادند تا کسی از خانه خارج نشود تا زنجیره شیوع و همه‌گیری این بیماری از هم گسسته شود. البته این امکان برای تمام کشورها فراهم نبود و برخی از کشورها هم که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کردند سعی کردند با اعمال محدودیت‌های خاص مانع از پیشرفت بیماری شوند. اما نکته قابل توجه این است که ایران جدای از تمام این کشورها راه خود را در پیش گرفت و دلتمردان ابتدا راه بی‌توجهی به ویروس را پیش گرفتند. بعد اعمال محدودیت، که البته خیلی زودتر از آنچه که به عواقبش فکر کنند این محدودیت‌ها برداشته شد و مردم به زندگی عادی خود برگشتند. حالا تنها چیزی که برای ما باقی مانده آمار مرگ‌هایی است که هر روز از روز قبل بیشتر می‌شود و تعداد مبتلایانی که از روزی 700 تا 800 نفر به روزی بیش از 8 هزار نفر رسیده است.

  تست ارزان بایددر دسترس مردم قرار گیرد

دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در این باره به «تعادل» می‌گوید: در حال حاضر وضعیت وحشتناک است. تعداد مبتلایان و کسانی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند هر روز بیشتر می‌شود. یکی از دلایلی که ما نمی‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم نبود تست ارزان کرونا در کشور است. اگر نمی‌توانیم تست رایگان برای مردم در نظر بگیریم باید حداقل تست ارزان را برای آنها فراهم کنیم. چرا که می‌توانیم با انجام این کار بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داده و قبل از اینکه فرد بدحال شده و چاره‌ای جز بستری شدن در بخش مراقبت‌های وی‍‍ژه نداشته باشد، مراحل درمان او را شروع کنیم. در حال حاضر قیمت تست بسیار بالا است و به این ترتیب تعداد بی‌شماری از مردم توان انجام تست کرونا را ندارند. در تمام دنیا با انجام تست بیماری را کنترل می‌کنند. ضمن اینکه تشخیص بیماری در مراحل اولیه میزان مرگ و میر را هم کاهش می‌دهد، هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود و تعداد تست‌هایمان بیشتر باشد و افراد بدون علامت را پیدا کنیم، می‌توان آنها را ایزوله کرد تا به دیگران بیماری را منتقل نکنند.

  شهرهای پرخطر باید تعطیل شوند

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه هیچ کس مساله را جدی نمی‌گیرد نه مردم و نه مسوولان. این همه می‌گوییم تهران باید تعطیل شود اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. اگر بخواهیم مانع از افزایش شمار مبتلایان شویم باید هر چه زودتر شهرهای پرخطر را حداقل برای دو هفته بطور کامل قرنطینه کنیم. بسیاری از افراد بدون اینکه نشانه‌ای داشته باشند مبتلا هستند و به صورت ناقل در محل کار و خیابان‌های شهر رفت و آمد می‌کنند و به این ترتیب بدون اینکه خودشان بدانند افراد بیشتری را مبتلا کرده و آنها که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است یا دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند را به کام مرگ می‌فرستند.  

نمی توانیم بدون تعطیلی شهرها زنجیره این بیماری را قطع کنیم. اگر شرایط به همین منوال باشد متاسفانه باید شاهد بالا رفتن آمار مرگ و میر و ابتلا باشیم و دیگر کاری از دست ما ساخته نخواهد بود. 

   صف طویل ماشین‌ها 

برای پرداخت جریمه 500  هزار تومانی

اما روز دوشنبه که طرح منع ورود و خروج در تهران و البرز علاوه بر 23 شهر دیگر اجرایی شد، مساله قابل توجه این بود که باز هم عده‌ای از هموطنان بدون توجه به اعمال محدودیت‌ها به خروجی شهر رفته و برای رفتن به شهرهای شمالی اصرار به پرداخت جریمه‌های 500 هزار تومانی داشتند و می‌خواستند با پرداخت این جریمه‌ها از شهر خارج شوند. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کرونا را شکست می‌دهیم و بالاخره از شر این ویروس هم خلاص خواهیم شد. چرا باید عده‌ای فکر کنند که تنها راه‌حل مشکلاتشان پرداخت پول است و می‌توانند با این کار حتی قانون را هم دور بزنند. چه کسانی خود را به خروجی شهرها رسانده بودند و از پلیس می‌خواستند در قبال دریافت جریمه راه را برای آنها باز کند؟ این افراد در تعطیلات چه کار ضروری در خارج از شهر داشتند که حتی در این شرایط بحرانی کرونا نمی‌توانستند از آن چشم پوشی کنند؟ در واقع کرونا هر روز کشنده‌تر می‌شود و مردم بی‌خیال تر!


 

ارسال نظر