نبض تهران در دستان کرونا

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۰۹
نبض تهران در دستان کرونا

گلی ماندگار|آمار مبتلایان به کووید 19 در تهران هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود و این در حالی است که محدودیت‌های ایجاد شده در این استان نتوانسته تاثیر چندانی بر کاهش تعداد مرگ و میر و ابتلا داشته باشد. در چنین شرایطی رییس شورای شهر تهران اعلام کرده اگر تهران را به مدت 2 هفته به‌طور کامل تعطیل و قرنطینه نکنیم نمی‌توانیم از سد موج سوم کرونا در این استان عبور کنیم. این در حالی است که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان تا کنون 15 هزار مبتلا به بیماری زمینه‌ای فقط در تهران بر اثر کرونا فوت کرده‌اند. اوضاع هر روز بحرانی‌تر می‌شود. اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران از پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خبر می‌دهند و از سوی دیگر هم این مردم هستند که هشدارها را جدی نمی‌گیرند و بدون توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند. اما سوال اینجاست این همه مرگ و میر و ابتلا چرا نتوانسته عامل بازدارنده‌ای برای مردم در خروج‌های غیر ضروری از خانه باشد؟ چرا با چنین شرایطی دولت هنوز هم به تعطیلی و قرنطینه کامل پایتخت حداقل برای دو هفته رضایت نمی‌دهد؟ این همه در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت در دیگر کلانشهرهای ایران نیز چندان خوب به نظر نمی‌رسد و اصفهان هم در شرایط بحرانی قرار دارد تا حدی که نه تنها تخت‌های بیمارستانی این استان که حتی سردخانه‌های آن هم پر شده‌اند. در چنین شرایطی اما وضعیت معیشت مردم هم حال و روز خوشی ندارد و به مدد گران شدن هر روز دلار مایحتاج مردم نیز هر روز با افزایش قیمت مواجه است و بسیاری از افراد حتی دیگر سبد خریدهای کوچکشان را هم از دست داده‌اند. شاید یکی از دلایلی که دولت به تعطیلی و قرنطینه کامل تن نمی‌دهد، همین شرایط آشفته اقتصادی است.

   تهران را دو هفته تعطیل کنید

اما روز گذشته رییس شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران خواستار تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای شکست زنجیره کرونا شد. محسن هاشمی در این باره گفت: هم اکنون روزانه نزدیک به 5 هزار نفر به این ویروس مبتلا و حدود 300 نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در تهران نیز حدود 150 فوتی است. او با انتقاد از عملکرد مسوولان در ارتباط با کنترل شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: به نظر اقدامات ویژه‌تری باید در این حوزه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شود و اینطور عملکرد و برنامه‌ریزی جواب نداده است. توصیه می‌شود که تهران را تعطیل کامل کنیم و در واقع باید تهران و همچنین سایر کلانشهرها به مدت دو هفته تعطیل کامل شوند و اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توانیم از سد موج سوم کرونا بر بیاییم. همچنین در فصل پاییز و در روزهای آلودگی هوا قرار داریم و این در حالی است که آلودگی هوا تأثیر جدی بر ایمنی کودکان و سالمندان دارد و تغذیه مناسب می‌تواند کمکی برای این شرایط باشد اما شرایط اقتصادی برای مردم سخت و امکان تهیه اقلامی از جمله میوه جات، سبزی‌جات و پروتئین‌ها برای آنها دشوار شده است. هاشمی به مشکلات معیشتی مردم نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی معیشت مردم دچار مشکل شده است و گرانی خیلی زیاد شده است و برای پیشگیری و درمان ویروس کرونا مردم باید خود را تقویت کنند و از اقلامی چون سبزیجات و میوه و پروتئین استفاده کنند اما شرایط تهیه آنها را ندارند. استرس، عدم تغذیه مناسب و آلودگی هوا شرایط نامناسبی را برای آنها در روزهای کرونایی ایجاد کرده است.

   بیداد کرونا در تهران

در حالی که هر روز بیش از 250 نفر در کل کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، تهران نزدیک به نیمی از این فوتی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. بنا برگفته رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تنها در 12 مهر ماه آمار فوتی‌های دفن شده در بهشت زهرا که بر اثر کرونا جان باخته‌اند، 136 نفر بوده که نشان از آمار بالای فوتی‌ها در تهران دارد. هر چند محدودیت‌های موجود در تهران از طرف ستاد مقابله با کرونا برای یک هفته دیگر هم تمدید شده است، آیا واقعا این اقدامات می‌تواند باعث کاهش نرخ مرگ و میر بر اثر کرونا در کلانشهر تهران باشد؟

    با اما و اگر نمی‌توانیم کرونا را

 شکست دهیم

شرایط بحرانی‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند و مسوولان باور دارند. وقتی اعلام می‌شود که حتی سردخانه‌های بیمارستانی هم پر شده‌اند یعنی به پیک حاد بیماری رسیده‌ایم و مرگ و میر هر روز بیشتر می‌شود و در این شرایط حتی برای کفن و دفن متوفیان هم با مشکل مواجه خواهیم شد. علی قربانی، پزشک اورژانس در این باره به «تعادل» می‌گوید: همانطور که دکتر حریرچی اعلام کردند آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان را باید 2 تا سه برابر کنیم تا آمار واقعی مبتلایان به کرونا و کسانی که بر اثر این بیماری فوت می‌کنند را به دست بیاوریم. مساله این است که نه تنها دولتمردان این شرایط را باور ندارند مردم هم نمی‌خواهند به وخامت اوضاع پی ببرند. در واقع وقتی به کلانشهری مثل تهران نگاه می‌کنیم انگار که شرایط کاملا عادی است، ترافیک، شلوغی خیابان‌ها، رفت و آمد مردم در معابر عمومی، همه و همه طبق روال قبل از کرونا در جریان است. در حالی که ما الان و در این شرایط اصلا نباید ترافیک داشته باشیم چرا که مردم باید برای حفاظت از جان خود و عزیزانشان ماندن در خانه را به هر چیز دیگری ترجیح دهند. اما متاسفانه وقتی تعطیلی اعلام می‌شود، جاده‌ها با سیل عظیم خودروهایی مواجه است که دارند از شهر خارج می‌شوند، از سوی دیگر اگر دولتمردان تنها دو هفته تهران را به‌طور کامل قرنطینه کنند و هیچ رفت و آمدی در سطح شهر انجام نشود آن وقت ما می‌توانیم زنجیره ابتلای کرونا را پاره کنیم. این راهکار نه تنها برای تهران که برای تمام کلانشهرهای ایران که وضعیت کرونا در آنها بحرانی است باید اجرایی شود. 

   کاهش دما، افزایش کرونا

او می‌افزاید: در حال حاضر ما نه تنها با مشکل کرونا مواجه هستیم که آلودگی هوا هم به علت پایین آمدن دما دوباره به اوج رسیده، هر ساله همین آلودگی هوا تعداد زیادی از افراد را راهی بیمارستان‌ها می‌کرد و بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها پر می‌شد از افرادی که به دلیل تنگی نفس و تپش قلب به خاطر آلودگی هوا بستری شده بودند. حال فکر کنید در این شرایط کرونایی که ما دیگر هیچ تخت بیمارستانی خالی نداریم چه طور می‌توانیم به این بیماران خدمات ارایه کنیم آن هم در شرایطی که همین آلودگی هوا احتمال ابتلا به کرونا را چندین برابر افزایش می‌دهد. به هر حال ما نمی‌توانیم با اما و اگر کرونا را شکست بدهیم. فعلا هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم پیشگیری از ابتلا به کرونا است. کاری که فقط و فقط با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و البته قرنطینه شهرهای بحرانی قابل اجرا است.

   بستری‌ها 2 برابر ترخیصی‌ها

هشدارها درباره پیک سوم کرونا در ایران و اذعان به ظرفیت اندک نظام درمانی برای مواجهه با سیر صعودی ابتلا بالا می‌گیرند. معاون کل وزارت بهداشت، خواستار سخت‌گیری‌های بیشتر درباره تهران و 45 شهر دیگر ایران شده است. ایرج حریرچی اعلام کرد که میزان بستری روزانه بیماران در تهران، دو برابر ترخیص است. او بستری بودن 5 هزار و 300 بیمار و وجود یک هزار و 200 بیمار در تخت‌های ویژه در تهران را نگران‌کننده خواند.

حال سوال اینجاست اگر این روند ابتلای روزانه در کشور و کلان‌شهری مانند تهران ادامه داشته باشد، وضعیت بیمارستان‌ها به چه شکل خواهد بود. آیا اقدام به ایجاد بیمارستان‌های صحرایی می‌تواند مشکل‌گشا باشد؟ آیا واقعا ایجاد بیمارستان‌های صحرایی با امکانات کامل در ایران امکان پذیر است؟ در چنین شرایطی آیا واقعا تعطیلی و قرنطینه کردن کشور حداقل به مدت 2 هفته می‌تواند تا حد زیادی آمار مبتلایان به کرونا و البته مرگ و میر این ویروس را کاهش دهد؟ هر چه هست این روزها هم مردم و هم البته کادر درمان شرایط سختی را سپری می‌کنند. حتی اگر بیمارستان‌های صحرایی هم بر پا شود، تامین کادر درمان برای این بیمارستان مشکل دیگری است که وزارت بهداشت و درمان با آن رو به رو خواهد شد، این در شرایطی است که به گفته وزیر بهداشت روزانه تعداد زیادی از کادر درمان هم به کرونا مبتلا می‌شوند و احتیاج به مراقبت‌های ویژه دارند. روزهای سختی در پیش است سخت‌تر از آنکه حتی بتوانیم تصورش کنیم.

 

ارسال نظر