زدن ماسک در تهران از ۱۹ مهر ماه اجباری است

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۷۸
زدن ماسک در تهران از ۱۹ مهر ماه اجباری است

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه ۱۹ مهر ماه خبر داد.

ایرج حریرچی درخصوص وضعیت کنونی بیمارستان‌ها در خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا اظهار کرد: در حال حاضر، اکثر استان‌های کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. در استان تهران که وضعیت حادتری را مشاهده می‌کنیم، در حال حاضر، در بیمارستان‌ها، ۴۷۹۳ بیمار کرونایی بستری داریم که ۹۴۸ بیمار در بخش‌های ICU تحت مراقبت هستند. با وجود اینکه به دلیل شرایط کرونایی ۲۰ تا ۳۵ درصد پذیرش بیماران عادی را در بیمارستان‌ها کاهش دادیم، در لحظه کنونی، ۳۱۱ بیمار در اورژانس‌ها منتظر هستند تا به بخش‌های بستری منتقل شوند، اما به دلیل کمبود تخت دچار مشکل هستیم، البته در ۲۴ ساعت آینده این مشکلات مرتفع شده و بیماران به بخش منتقل می‌شوند، اما بازهم بیماران جدیدی مراجعه می‌کنند که باید بستری شوند. او با بیان اینکه دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی دچار فرسودگی شده‌اند، اظهار کرد: مثلا در شرایط عادی ۱۰ درصد بیماران به اکسیژن نیاز دارند، اما ۱۰۰ درصد بیماران کرونایی به اکسیژن آنهم ۱۰ لیتر در دقیقه نیاز دارند. ما دستگاه‌های اکسیژن ساز و مخازن زیادی را اضافه کرده ایم، اما مجبور هستیم در بعضی از مراکز حتی از کپسول اکسیژن استفاده کنیم. همچنین، دستگاه‌های سی تی اسکن که برای تعداد معینی تست در روز طراحی شده بودند، باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ تست برای ریه افراد مبتلا انجام دهند.

     فرسودگی شغلی نیروهای انسانی

حریرچی با اشاره به فرسودگی شغلی نیروهای انسانی گفت: نیروهای انسانی بخش بهداشت و درمان هفت ماه پی در پی مشغول خدمت رسانی هستند. در بعضی از بیمارستان‌ها روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در مرخصی استعلاجی کرونا به سر برده و به قرنطینه می‌روند و در نهایت، تعداد بهبود یافته، تعدادی از آنها بستری و تعدادی نیز شهید می‌شوند. متاسفانه اقلیت ناهمراه جامعه، اکثریت همراه را دچار مشکلات شدیدی همچون، ابتلا، بستری و مرگ می‌کند.

    اصل اجباری شدن ماسک در تهران  از روز شنبه

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه اجرایی خواهد شد. اصل جریمه نیز تصویب شده است. در مورد میزان جریمه و نحوه اعمال آن نیز کارشناسی‌های مختلفی در حال انجام است. دیروز پیش نویس مصوبه‌ای مبنی بر مجازات «افراد کرونایی که اطلاع دارند به کرونا مبتلا هستند، اما در جامعه تردد می‌کنند»، نیز تهیه شد تا مجازات‌های قابل توجهی نیز برای آنها وضع شود.

     نگران رفتار متناقض مردم هستیم

حریرچی درخصوص اعمال محدودیت‌ها در تهران، گفت: مصوبه فعلی تا شنبه ۱۹ مهر ادامه دارد و این مصوبه قابل تمدید است و در هفت استان اجرا می‌شود، برای برخی استان‌ها نیز تقاضا شده تا اجرایی شود. اما ما نگران رفتار متناقض مردم هستیم. قرار نیست که با تعطیلی مدارس و مشاغل، آمار مسافرت‌ها و حضور مردم در مراکز خرید و پاساژها و.. افزایش یابد. اگر تعطیلی اعمال می‌شود، برای این است که مردم در منزل بمانند.

    وضعیت کرونا وحشتناک  است

از سوی دیگر، مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت اپیدمی کرونا در ایران هیچ‌وقت به این وحشتناکی نبوده، هر گونه تجمعی باید لغو شد، لغو جلسه سران قوا تصمیم درستی بود و مجلس و بقیه ادارات هم باید یا تعطیل یا بسیار خلوت شوند.

مینو محرز افزود: در صورتی که در جلسه سران قوا تجمعی بین افراد بوده، لغو آن در شرایط بحرانی کنونی کرونا تصمیم درستی بوده، کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و باید همه تجمعات و جلسات اداری و غیر اداری تا جای ممکن به صورت مجازی و از راه دور برگزار شود. هر گونه تجمع در محیط‌های بسته در شرایط کنونی خطرناک است. او گفت: اجرای دورکاری‌ها تا حدی به کاهش موارد ابتلا به کرونا کمک کرد اما لغو دورکاری‌ها، برگزاری تجمعات مختلف و مسافرتها به موج جدید کرونا دامن زد و اکنون در بدترین شرایط کرونا از زمان شروع این اپیدمی در ایران هستیم. در این شرایط هر گونه رفت و آمد و مراوده انسانها با یکدیگر موجب گسترش و سرایت بیشتری یبماری کووید۱۹ می‌شود و به سیر صعودی بیماری دامن می‌زند. بیمارستان‌ها پر شده و جای خالی ندارند و اگر فردی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شود، امکان پذیرش او در بیمارستان وجود ندارد،‌ای سی یو خالی در بیمارستانها نداریم و حتی در برخی بیمارستان‌ها اکسیژن کافی برای مراقبت از بیماران وجود ندارد. این فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: تجارب خوبی برای درمان کووید۱۹ در ماه‌های گذشته به دست آورده ایم و از نظر علمی و دانش درمان کمبودی نداریم، داروهای لازم هم در دسترس است اما امکانات و تجهیزات بیمارستانی کافی وجود ندارد. از گذشته نیز فقط بیماران بدحال را در بیمارستان بستری می‌کردیم و بیمارانی که بدحال نیستند به صورت سرپایی دارو می‌گیرند و در خانه استراحت می‌کنند اما حتی برای بیماران بدحال نیز تخت بیمارستانی کافی نداریم و به سمتی می‌رویم که باید بیمارستان صحرایی دایر کنیم و الیته بیمارستان صحرایی نیز تاکنون ایجاد نشده است.

 

ارسال نظر