وضعیت بحرانی است

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۳۲
وضعیت بحرانی است

گلی ماندگار| شرایط بیش از آنچه که باور کنیم بغرنج و غیرقابل انکار است. هر روز بر تعداد افرادی که جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند، افزوده می‌شود و تعداد مبتلایان هم سیر صعودی دارد. آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت حکایت از جان باختن 235 بیمار کرونایی و ابتلای بیش از 3 هزار نفر تنها در بازه زمانی 24 ساعت دارد. این در حالی است که بنا به درخواست ستاد مقابله با کرونا استانداری تهران این کلان‌شهر را به مدت یک هفته تعطیل اعلام کرده است. اما نه به‌طور کامل و همین امر باعث شده تا همچنان خیابان‌ها همان بار ترافیکی را داشته باشند. وسایل حمل و نقل عمومی پر از افرادی است که برای رفتن به سر کار از این وسایل استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم هنوز از ماسک استفاده نمی‌کنند و خلاصه اینکه هیچ کس انگار نمی‌خواهد باور کند که مرگ در یک قدمی آنها در حال گام برداشتن است.

 

تمام مراکز درمانی با کرونا درگیرند

تا قبل از اینکه همه‌گیری کرونا تا این حد زیاد شود، تنها بیمارستان‌هایی که از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شده بودند اقدام به پذیرش بیماران کرونایی می‌کردند، اما در حال حاضر و به گفته معاون ستاد مقابله با کرونا تمام مراکز درمانی تهران در حال حاضر با کووید 19 درگیر هستند. تمام بیمارستان‌های دولتی و نیمه‌دولتی و حتی بیمارستان‌های خصوصی و تخصصی هم اقدام به پذیرش بیماران کرونایی کرده‌اند. دکتر توکلی با تاکید بر اینکه وضعیت در تهران اصلا مساعد نیست، اظهار کرد: جلساتی با استانداری داشتیم، باید تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاذ شود. یکی از موضوعات در دست بررسی این است که افرادی را که به سفرهای غیرضروری می‌روند، رصد و پایش کنیم تا در صورت ابتلا به کرونا موظف باشند خودشان هزینه‌های درمانی را تقبل کنند. با اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر می‌توانیم شرایط را به‌طور نسبی کنترل کنیم.

سیر فوتی‌های کرونا

فزاینده خواهد بود، اگر...

او درخصوص روند بیماری کرونا در تهران، خاطرنشان کرد: اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند و سیر بیماری و زنجیره انتقال کنترل نشود، سیر فوتی‌ها قطعا فزاینده خواهد بود. تعداد فوتی‌های کرونا در تهران قابل توجه است؛ طی روزهای اخیر رکورد بستری و فوتی‌ها را در این استان تجربه کردیم.

 

تعطیلات برای سفرنیست

خیلی از افراد به محض اینکه خبرتعطیلی را می‌شوند، بار سفر می‌بندند، این در حالی است که تمام مسوولان و متخصصان بارها و بارها اعلام کرده‌اند که در شرایط کنونی سفر رفتن کار عاقلانه‌ای نیست. دکتر ایرج خسرونیا در این باره به «تعادل» می‌گوید: واقعا چرا برخی از مردم این بیماری را شوخی گرفته‌اند و به آن توجهی ندارند. هر گونه سفر و حضور در اماکن پر جمعیت می‌تواند تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا را به روزانه بیش از 500 نفر هم برساند. اگر همین روند ادامه پیدا کند دیگر جایی برای بستری بیماران جدید باقی نمی‌ماند، این حرف‌ها برای ترساندن مردم نیست، اینها واقعیت است و مردم باید آن را جدی بگیرند.

 

کادر درمان خسته و نا امید

او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: تا همین جا هم کادردرمان ما غیرت به خرج داده‌اند و کار کرده‌اند. وگرنه با این شرایط خیلی از آنها می‌توانستند استعفا دهند. چرا که نه مردم به آنها توجه می‌کنند و نه مسوولان حق و حقوشان را به موقع می‌دهند. چرا باید پرستاری که 18 ساعت کار می‌کند 3 ماه حقوق و مزایای عقب افتاده داشته باشد در حالی که در کشورهای دیگر کادر درمان از همیشه بیشتر دریافتی دارند تا به نوعی قدر زحماتی را که می‌کشند، دانسته شود. کادر درمان ما خسته و ناامید است. آنها از جان مایه گذاشته‌اند، تا همین الان هم بسیاری از آنها در این راه جان خود را از دست داده‌اند و آن وقت تا اسم تعطیلی می‌آید یک عده فکر می‌کنند باید حتما به سفر بروند. چرا مردم ما اینگونه رفتار می‌کنند؟

 

گنجایش بیمارستان‌ها پر شد

از سوی دیگرعضو ستاد ملی کرونا می‌گوید: اگر این‌روزها، سفرهای پایان هفته‌ آغاز شود، احتمالا مجبوریم از بیمارستان‌های صحرایی استفاده کنیم.

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی کرونا می‌افزاید: گسترش کرونا در تهران، فراتر از حاد و نگران‌کننده است و روند مقابله با کرونا، بسیار بد است. بستری‌ها در پایتخت به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده‌اند و گنجایش بیمارستان‌ها پر است و جایی برای پذیرش بیمار جدید ندارند، شمار جان باختگان کرونایی در تهران مدام رو به افزایش است.

 

136 فوتی روزانه در تهران

بحران کرونا تهران را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است. اما از سوی دیگر مردم گویا نمی‌خواهند آمارها و هشدارها را باور کنند. طبق آخرین آمار اعلام شده تنها در 24 ساعت 136 بیمار در تهران به دلیل ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند. هر چند استاندار تهران این آمار را 68 نفر اعلام می‌کند. اما هر چه باشد، نشان می‌دهد که کرونا با کسی شوخی ندارد و خیلی راحت جان انسان‌ها را می‌گیرد. در حال حاضر و در شرایط بحرانی کنونی هم دولتمردان و هم مردم باید دست به دست هم بدهند و از شیوع بیش از پیش آن جلوگیری کنند.

 

ارسال نظر