انفجار سفرها در راه است

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۶۹
انفجار سفرها در راه است

گلی ماندگار| کرونا با آمدن خود سبک زندگی کل مردم دنیا را عوض کرد، اما در این میان کسب و کارهای بسیاری هم از بین رفتند و هر کشور به فراخور وضعیتی که داشت دستخوش تغییر و تحولات عمیق اقتصادی شد. صنعت گردشگری اما بیش از همه آسیب دید. بسیاری از کشورها که بخش اعظم اقتصادشان بر پایه گردشگری بود ناگهان با افت چشم گیر حضور گردشگران مواجه شدند، در این بین کشورهای اروپایی مانند فرانسه و اسپانیا و ... بیش از همه آسیب دیدند. ضررهای اقتصادی کشورها در این زمینه بیش از آن چیزی است که در تصور بگنجد. این شاید برای ما که سال‌ها تلاش کردیم تا اقتصادمان را به جای نفت به گردشگری وابسته کنیم و البته به لطف بی‌توجهی مسوولان موفق هم نشدیم، شاید یک اتفاق خوشایند باشد، البته نباید از این موضوع غافل شویم که به مدد تحریم‌ها حالا دیگر نفت را نمی‌توانیم بفروشیم و اقتصادمان هر روز بیشتر از روز قبل در سراشیبی سقوط قرار دارد. اما در این بین مساله مهم این است که هر چند کرونا باعث شد تا شمار گردشگران در اقصی نقاط دنیا به صفر برسد، ولی حالا مردم کم کم با این موضوع کنار آمده‌اند که ممکن است زندگی شان از این پس تا ابد با کرونا همراه باشد، پس بهتراست رویه‌ای مسالمت آمیز با این بیماری در پیش بگیرند. طبق آخرین آمار ارایه شده بسیاری از بلیت‌ها برای روزهای پایانی سال 2020 از همین الان رزرو شده است و خیلی‌ها تصمیم دارند که با وجود کرونا سفرهایشان را انجام دهند، این اتفاق یعنی رونق دوباره صنعت گردشگری.

    ضرورت گردشگری مسوولانه و پاک

روز گذشته اما مدیران پلتفرم گردشگری اتاقک نشست خبری آنلاین برگزار کردند و از اهمیت گردشگری در ایران و نقشی که می‌تواند در رشد اقتصادی کشور داشته باشند گفتند. 

علی طالشی، کارشناس حوزه‌ گردشگری ضمن اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در رشد و توسعه جامعه و عدالت اجتماعی و توزیع ثروت گفت: «از اوایل دهه 80 در کشور که مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه تورهای تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند و به واسطه ظهور اماکن اقامتی کوچک همچون بومگردی‌ها، دیگر مقاصد گردشگری منحصر به سواحل شمال و جنوب و شهرهای بزرگ نیست، بلکه کم‌کم اقتصادی شکل گرفته که تبدیل به شریان‌ها، رگ‌ها و مویرگ‌های رشد اقتصادی در جوامع کوچک و محلی شد. این جریان اقتصادی که به نوعی سرریز درآمد مناطق شهری و پردرآمدتر به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی بود، با خود نه فقط درآمد برای جوامع محلی و کسب‌وکارهای مستقر در آنها فراهم کرد بلکه به عدالت اقتصادی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، احیای جوامع محلی، مهاجرت معکوس و حفظ محیط زیست کمک کرد.»

    فرصت‌ها در سایه تغییرعادات سفر

او در زمینه اثرات کلی کرونا بر جامعه و اقتصاد محلی و کوچک گردشگری گفت: «امروز همه ما در خانه‌ها و محل کارهایمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده‌ایم. از بیماری که متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته تا بیکاری و مشکلات اقتصادی و استرس‌های تنهایی و سفر نرفتن. اما آن وجه از اثرات کرونا که هنوز از معرض دید اکثر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون‌ها ایرانی شاغل در کسب‌وکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها افتاده و آسیب‌هایی است که به آنها خورده است. حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی‌گردند. به همین دلیل اگر همین امروز تمامی مسوولان، کارشناسان و کسب‌وکارهای بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود ولی از طرفی دنیایی از فرصت‌ها در سایه تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به داخلی و سفرهای نزدیک ایجاد شده است که می‌توان در سایه آنها رشد گردشگری را شاهد باشیم.» او در این زمینه گفت: «به زودی چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز 1400 خواهیم بود که در آن هم همچنان کرونا با ماست و باید برای توزیع سفر به جای مناطق توریستی عادی به مناطق متنوع‌تر، آموزش سفر مسوولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش پلتفرم‌های گردشگری در این زمینه حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.»

    زندگی ادامه دارد

به هر حال باید به زندگی مسالمت آمیز در کنار کرونا عادت کنیم، حتی اگر واکسنی هم برای این بیماری کشف شود و در اختیار عموم مردم دنیا قرار گیرد این بیماری هم قرار است مثل آنفلوآنزای فصلی هر سال چند ماهی را مهمان ما باشد، به همین خاطر نمی‌توانیم زندگی معمول خود را رها کنیم و به انتظار رفتن کرونا بمانیم، اما می‌توانیم با رعایت نکات بهداشتی نه تنها سلامتی خود را تضمین کنیم که زندگی گذشته مان را با سبکی تازه پی بگیریم و به این فکر کنیم که زندگی ادامه دارد، چه با وجود کرونا چه بدون آن.

 

ارسال نظر