پارک قمیشلو محل اختلاف میراث فرهنگی و محیط زیست

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۲۹
پارک قمیشلو محل اختلاف میراث فرهنگی و محیط زیست

20 سال پیش بود که سازمان محیط زیست برای پارک قمیشلو سند مالکیت دریافت کرده بود، اما حالا بخشی از این پارک توسط اداره ثبت اسناد به نام میراث فرهنگی استان سند خورد. اتقاقی که باعث شده اداره کل محیط زیست استان اصفهان آن را اقدامی عجولانه و نتیجه ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذی ربط بداند.

به گفته مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان، در پارک پارک ملی قمیشلو قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد. از این‌رو اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه اموال دولتی توانسته است برای ۱۸ هکتار از این اراضی سند مالکیت بگیرد که ۱۲ هکتار آن در پارک ملی قمیشلو واقع شده و قبلا سندی به اسم سازمان حفاظت محیط زیست برای آن صادر شده بود.

این در حالی است که پارک ملی قمیشلو قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده جهان است و از سال ۱۳۴۳ تحت حفاظت قرار گرفته است. مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان ضمن اشاره به این‌ موارد اظهار می‌کند: صدور سند برای میراث فرهنگی کار اشتباهی است، چراکه محیط زیست بیش از ۲۰ سال است که برای این منطقه سند مالکیت گرفته است. چنین اقدامی نشان‌دهنده ناهماهنگی بین دستگاه‌ها است. ایرج حشمتی با اشاره به اینکه صدور سندی جدید برای اداره میراث فرهنگی بدون هماهنگی با ما رخ داده است، تصریح می‌کند: قمیشلو منطقه‌ای حفاظت شده است و انجام هرگونه فعالیتی در آن باید با هماهنگی محیط زیست باشد.

او ادامه می‌دهد: اگر مردم محلی در طرح‌های گردشگری شرکت کنند و نفعی از آن ببرند ضریب حفاظت مناطق نیز افزایش پیدا می‌کند. با وجود این‌ها ما در حال بررسی طرح گردشگری پیشنهاد شده بودیم که متاسفانه این اتفاق رخ داد و سند منطقه به اسم میراث صادر شد. اکنون باید صبر کنیم که این اختلاف نظر رفع شود.

حشمتی تاکید می‌کند که ما به دنبال آن هستیم که سند محیط زیست را تک برگ و سند میراث فرهنگی را باطل کنیم. مکاتباتی با مدیرکل اداره اقتصاد و امور دارایی استان و اداره ثبت انجام شده است و امیدواریم که به زودی مالکیت محیط زیست بر منطقه قمیشلو احراز شود.

 

ارسال نظر