عاشورایی که تجربه‌اش را نداشتیم

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۴۰
عاشورایی که تجربه‌اش را نداشتیم

گلی ماندگار| پاندمی کرونا امسال محرم را برای ما جور دیگری تعریف کرد. این اتفاق نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای اسلامی رخ داد. اینکه برای سوگواری امام سوم شیعیان با فاصله از یکدیگر و ماسک به صورت همان شور و حالی را داشته باشیم که تمام این سال‌ها داشته ایم، عجیب بود و غیرواقعی. پاندمی کرونا همه‌چیز را در این هشت ماه گذشته به‌شدت تحت تاثیر قرار داد، میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، عده‌ای جان خود را از دست داده‌اند و در این بین کادر درمان در تمام کشورهای دنیا روزهای سختی را می‌گذرانند و خیلی از آنها نیز به این بیماری مبتلا شده یا در راه مداوای بیماران جان باخته‌اند. این اتفاق شاید خیلی از ما را یاد پرستاری‌های حضرت زینب در روزهای قبل و بعد از عاشورا در کربلا بیندازد. او که یک تنه هم باید به مجروحان می‌رسید و هم باید راه امام حسین را ادامه می‌داد و پیام او را به گوش همه می‌رساند. امسال محرم اما در خیلی از شهرهای ایران هم مثل سال‌های پیش صدای هیات‌های عزاداری به گوش نمی‌رسید، خیلی از هیات‌ها از قبل اعلام کرده بودند که برای حفظ سلامت مردم از برگزاری مراسم در مکان‌های سر بسته امتناع کرده و آنها هم هزینه‌های برگزاری این مراسم را برای کمک رسانی به فقرا و کسانی که نیاز به اقلام بهداشتی دارند، در نظر گرفته‌اند، مثل حسینیه بزرگ یزد.  البته اینکه در برخی شهرها و از جمله پایتخت بر خلاف هشدارها برخی تکایا بر پا بودند و دسته‌های سینه زنی هم در خیابان دیده می‌شدند، اما هر چه بود محرم امسال رنگ و بوی دیگری داشت که هیچ یک از ما تا به حال تجربه نکرده بودیم. عاشورا هم همین طور، هر سال هیات‌های عزاداری و دسته‌های سینه زنی برای روز شهادت امام حسین (ع) سنگ تمام می‌گذاشتند. فضای شهر پر می‌شد از دود اسپند و عطر گلاب و تصویر زنجیرهایی که با هر ضربه طبل و سنج بالا می‌رفت و برشانه‌های عاشقانش فرو می‌آمد. بوی عطر قیمه نذری را از هر کوچه و خیابانی می‌توانستی احساس کنی، اما امسال هیچ کدام این‌ها را تجربه نکردیم، خبری از عطر گلاب و بوی اسپند و غذای نذری نبود. عزاداری‌ها یا مجازی بودند و یا با رعایت پروتکل‌ها که قطعا نمی‌توانستند شور و حال سال‌های قبل را داشته باشند.  در برخی کشورها مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه شد و برخی   دیگر هم از طریق فضای مجازی. روش‌هایی که شیوع ویروس کرونا را به حداقل برساند، این روش‌ها در برخی مناطق سختگیرانه است و اما در مناطقی هم نواقص زیادی در آنها دیده می‌شود.  پاکستان؛ عزاداری با دستورالعمل‌های بهداشتی برای مثال پاکستان یکی از کشورهایی است که با برنامه‌هایی مشابه با ایران، برای سوگواری در محرم برنامه‌ریزی کرده است، مسوولان وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده‌اند مردم با رعایت برخی پروتکل‌های اجتماعی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی، ضرورت پوشیدن ماسک و ... به سوگواری بپردازند.

   عراق؛   نگرانی نسبت به

 عدم رعایت پروتکل‌ها و قوانین

عراق هم مانند ایران و پاکستان مراسم‌های محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرده است، اما با وجود هشدار بسیاری از مراجع و مسوولان این کشور نگرانی‌هایی نسبت به عدم رعایت برخی پروتکل‌های در این کشور وجود دارد.

    کویت؛ ۱۵ تا ۶۰ ساله‌ها عزاداری کنند

در کویت هم قوانین سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع کروناویروس در هنگام عزاداری تصویب شده است، به‌طوری که زمان سوگواری در مراسم‌های این کشور ۱۵ دقیقه است، افرادی بدون بیماری خاصی که بین ۱۵ تا ۶۰ ساله هستند ی‌توانند در مراسم شرکت کنند، در هنگام ورود به مراسم دمای بدن افراد کنترل می‌شود و پوشیدن ماسک و رعایت فاصله ۱.۵ متری با دیگران هم اجباری است.

     بحرین؛ پخش زنده مراسم‌ها

برخلاف بیشتر کشورها، براساس گزارش العربیه سوگواری‌های محرم در بحرین به شکل حضوری برگزار نمی‌شود، هیات مدیره اوقاف جعفریه این کشور اعلام کرده است که مراسم محرم امسال از حسینیه‌ها به‌طور زنده پخش می‌شود و فقط کارمندان همان مساجد با پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانند در سوگواری شرکت کنند.

 

ارسال نظر