از آتشدان تا اسپیلت

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۰۵
از آتشدان تا اسپیلت

سیستم‌های گرمایش در ایران تاریخچه کهنی دارد. آتشدان از اولین سیستم‌هایی است که انسان برای گرمایش خود در فصل‌های سرد در فضای داخلی استفاده می­‌کرده است. طرز کار آتشدان به این صورت بود که هیزم را در آن آتش می‌زدند به‌طوری یک محوطه بسیار کوچک یا با استفاده از یک ظرف تقریباً بزرگ، در آن آتش درست می‌کردند. یکی از مشکلات این سیستم نگهداری آن بوده است.به‌طوری که غفلت از آن باعث آتش سوزی می‌شده وبرای روشن بودن آن یک نفر باید مرتب از شب تا صبح هیزم آن را تأمین می‌کرد. در ایران هم از آتشدان همانند سایر کشورها برای گرمایش فضای داخلی استفاده می‌کردند. بعد از این شیوه، کرسی یکی از ابداعات مهم ایرانیان بوده است. نحوه کار آن به این صورت بوده که یک مرحله فراتر از آتشدان ها بوده و با تفکری صحیح، از مشکلات آتشدان‌ها کاسته است. اما جایگزینی کرسی با شومینه به اولین سفر ناصرالدین‌شاه به اروپا به سال ۱۲۹۰هجری شمسی باز می‌گردد و می­‌توان گفت سفر وی به اروپا پیش زمینه‌ای برای ورود شومینه به عنوان سیستم گرمایشی در ایران بود.

 او در سفر خود به فرانسه، با دیدن شومینه و نحوه کارکرد و البته بیشتر به دلیل زیبایی‌های آن که توسط استادان گچ بری انجام شده بود، شومینه را به ایران آورد و بعد از این سفر ما شاهد هستیم که در کاخ گلستان تهران به عنوان ارگ سلطنتی دربار ناصرالدین شاه، شومینه به فضای داخلی کاخ‌های بیرونی و اندرونی گلستان و حتی به خانه اشراف و اعیان و افراد طبقه متوسط جامعه در سراسر کشور راه پیدا می‌کند. کم‌کم با ورود بخاری برقی به ایران، استفاده‌کنندگان آن بیشتر شدند.آلودگی‌های زیاد بخاری نفتی باعث شد تا مردم به استفاده از بخاری‌های برقی روی بیاورند.همچنین امنیت بیشتر بخاری برقی در استقبال عموم از این وسیله تأثیرگذار بوده است.  بخاری‌های گازی جایگزین مناسبی برای بخاری‌های برقی بودند.به علت مصرف زیاد بخاری‌های برقی نسبت به گازی و صرفه اقتصادی، استفاده از بخاری گازی عنوان سیستم گرمایش در ایران بسیار متداول است. فراوانی گاز در کشور ما  همچنین بالاتر بودن هزینه مصرفی بخاری برقی استقبال عموم مردم از بخاری گازی بیشتر از بخاری برقی است.

هم‌اکنون بخاری گازی به عنوان یکی از سیستم‌های متداول گرمایشی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.  با به وجود آمدن سیستم مرکزی مثل شوفاژخانه و مشعل نسل جدیدی از سیستم‌های گرمایش در کشور ما رواج پیدا کرد. استفاده از بخاری‌های بدون دودکش هم یکی دیگر از راه‌های متداول جهت گرمایش است.  اما پس از شوفاژ حالا اسپیلت‌ها بهترین جایگزین برای گرمایش خانه‌ها هستند که تلاش می‌کنند جایگزین پکیج و شوفاژ و بخاری‌های گازی بشوند اما مصرف بالاتر برق،  یکی از مشکلات اسپیلت‌هاست. 

 

ارسال نظر