بوی عطر در ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۷۶
بوی عطر در ایران

برای اولین‌بار در تاریخ مصریان از عطر به عنوان بخشی از مراسم مذهبی خودشان استفاده کردند. دستخط‌های باستانی بر روی سنگ قبر‌ها در مصر باستان و بین النهرین نشان می‌دهد که عطر در این دو ناحیه از تمدن بشری بیش از 5000 سال قدمت دارد. روحانیون مصر باستان را به عنوان پدران عطر می‌شناسند چرا که آنها با استفاده از عطر بوی بد قربانیان پیشکش خود را از بین می‌بردند. از دوران باستانی تا قرون وسطی عطرها به‌طور انحصاری به مراسم‌های مذهبی مانند مومیایی کردن مردگان و غبارروبی آرامگاه‌ها اختصاص داشتند. 

طبق شواهد و متون تاریخی اولین شیمی‌دان دنیا زنی بنام تاپوتی بوده که طبق لوحه‌های باستانی خط میخی در هزاره دوم قبل از میلاد در بین النهرین ساکن بوده است. او اولین عطرساز ثبت شده تاریخ است که با ترکیب و تقطیر گل‌ها، روغن‌ها و سایر مواد معطر چیزی شبیه به عطرهای امروزی تولید کرده است.

باستان شناسان قدیمی‌ترین کارگاه تولید عطر جهان را در سال ۲۰۰۵ میلادی در قبرس کشف کردند. این کارگاه بیش از 4 هزار سال قدمت دارد. در این کارگاه دستگاه‌های تقطیر، قیف، ظروف کاسه‌ای برای مخلوط کردن عطر و بطری‌های عطر کشف شد. 

در ایران، اولین تجربه عطرسازی ابن سینا، استفاده از گل رز بوده است. روش‌های تقطیر در کشورهای شرقی به‌طور قابل توجهی صنعت عطرسازی و به‌ویژه علم شیمی در جهان غرب را تحت تأثیر قرار داده است. زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی نیز با کشف الکل، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت عطر بر عهده داشته است.

اما پیش از آن، در حدود ۲۵۰۰ سال پیش ایرانیان باستان از عطر و مواد خوشبو‌کننده به صورت زینتی و تجملاتی استفاده می‌کردند. ایرانی‌ها روزانه بدنشان را با مواد معطر شستشو می‌دادند و همچنین در نوشیدنی‌های خود از عناصر خوشبو استفاده می‌کردند.

در زمان هخامنشیان پادشاهان هخامنشی، ملکه‌هایشان و سایر درباریان از عطر‌ها و روغن‌های معطر برای خوشبو و براق کردن موی سر استفاده می‌کردند. 

در حالی که بوهایی که امروزه ما دوست داریم به مقدار کمی تغییر کرده‌اند اما روش‌های پیدا کردن عناصر این عطر‌ها تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند. برای مثال عنبر سائل که به خاطر بوی شیرین و تازه و دریایی‌اش معروف است در غده‌های وال‌ها پیدا می‌شد یا عنصری در آهو‌های کوهی وجود دارد که به خاطر بوی خوب این نوع از آهو‌ها را به دلیل شکار فراوان با خطر نابودی نسل مواجه کرده بود. اما امروزه شرکت‌های عطرسازی از مخلوط عناصر مصنوعی برای تقلید کردن بوی این عناصر استفاده می‌کنند. این دانش و همچنین درست کردن عطر‌ها توسط شرکت‌ها و برندها در اواخر قرن 19 تبدیل به تولید صنعتی عطر به شکل امروزی شد. ایران در زمینه صنعت عطر حرفی برای گفتن ندارد. 

 

ارسال نظر