آوایی روح‌نواز از دونوازی کمانچه و دف

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۰:۳۳:۵۵
کد خبر: ۱۶۶۰۷۲
آوایی روح‌نواز از دونوازی کمانچه و دف

هادی منتظری و مسعود حبیبی، دو نوازنده کمانچه و دف، با پیوستن به پویش مشاهنر، قطعه‌ای را با همکاری یکدیگر برای این روزهای مردم عرضه کردند.

هادی منتظری که در این قطعه ضبط شده به نواختن کمانچه پرداخته است، پس از آشنایی با محمدرضا لطفی به پیشنهاد او در کنار نواختن ویلن، ساز کمانچه را فرا می‌گیرد و با کمک مجتبی میرزاده کمانچه‌ای برای خود تهیه می‌کند و از آن پس در اکثر محافل هنری و اجراهای زنده، کمانچه می‌نوازد و ویلن نوازی‌هایش کم و محدود به ضبط در استودیو می‌شود؛ به‌طوری‌که وی را عمدتاً نوازنده کمانچه می‌دانند. منتظری پس از دریافت دیپلم به دانشکده هنرهای زیبا راه می‌یابد و در رشته موسیقی سنتی ایران به‌طور علمی و عملی مشغول تحصیل می‌شود و از وجود استادانی چون نورعلی خان برومند، جواد معروفی، مهدی برکشلی، محمدتقی مسعودیه، احمد پژمان، علی تجویدی، داریوش صفوت، محمدرضا لطفی، علی اصغر بهاری و محمدرضا شجریان بهره می‌گیرد و پایه دانش موسیقی خود را به‌واسطه ایشان محکم می‌کند. او دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این هنرمند با خوانندگانی همچون محمدرضا شجریان در گروه شیدا، شهرام ناظری، صدیق تعریف، هنگامه اخوان، سیما بینا، علیرضا افتخاری، حسین علیشاپور و… همکاری داشته‌ است. مسعود حبیبی نیز نوازنده و مدرس ساز دف است. حبیبی در سال ۱۳۵۷ به رادیو کرمانشاه دعوت شد و در ارکستر رادیو به نواختن پیانو پرداخت. از سال ۱۳۶۷ آغاز به همکاری با رادیو تلویزیون تهران کرد. علاوه بر همکاری با رادیو تلویزیون تهران حبیبی در سال‌های اولیه دهه هفتاد با گروه صبا به سرپرستی و آهنگسازی حسین فرهادپور و آواز عبدالحسین مختاباد همکاری پیوسته داشت. او همچنین با گروه بیدل به خوانندگی حسام‌الدین سراج و گروه نوا تجربه همکاری در اجرای صحنه‌ای موسیقی داشته‌ است. حبیبی از سال‌های پایانی دهه شصت با گروه عارف به آهنگسازی و سرپرستی پرویز مشکاتیان همکاری داشت و تا زمان درگذشت مشکاتیان با این گروه در کنسرت‌های داخل و خارج و نیز آلبوم‌هایی که منتشر کردند به عنوان نوازنده دف کار می‌کرد. او هم‌اکنون با ارکسترها و آنسامبل‌های گوناگونی از جمله ارکستر صدا و سیما همکاری دارد و آهنگسازان در اجرای قطعات خود از نوازندگی او سود برده‌اند. همچنین دف نوازی مجموعه سی دی‌ها وکاست‌هایی شامل زورق مهتاب، بهشت من، نوبهار، رقص گلها، دشت شقایق‌ها و دف‌نوازی موزیک متن سریال‌های ولایت عشق، تنهاترین سردار، امام علی از کارهای او به‌شمار می‌رود.

پویش «مشاهنر» با شعار «کماکان در خانه می‌مانیم» همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد و در جریان آن جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف اعلام کردند برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط در برابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار عام آثار هنری‌ می‌پردازند.

 

ارسال نظر