نخاله‌های کدام اثر تاریخی را در شیوشگان دپو می‌کنند؟

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۴۴
نخاله‌های کدام اثر تاریخی را در شیوشگان دپو می‌کنند؟

تا امروز حرف از تعرض به خود شیوشگان و نخستین سگونتگاه انسان در کرمان بود و حالا نشانه‌های زیادِ دیگری از گسترش این تعرض در بخشِ کوهِ شمال شرقی شیوشگان به چشم می‌آید، درست نقطه‌ای که انتهای آن به آرامستان تبدیل می‌شود و ادامه همین مسیر مکانی شده برای تخلیه نخاله‌هایی که پُر شده‌اند از نشانه‌های تاریخی.

حرف‌ها و نشانه‌هایی که امید ابراهیمی ـ فعال میراث فرهنگی کرمان ـ از تپه‌هایی که پر شده‌اند از نخاله ساختمانی و توسط کامیون‌هایی به صورت شبانه در مکانی مشخص پشت شیوشگان تخلیه می‌شوند، حکایت دارد. او می‌گوید: بخشی از شمال شرقی کوه شیوشگان در حال تبدیل شدن به آرامستانی جدید است و در انتهای آن مدتی است که شهرداری نخاله‌هایی را خالی کرده است، نخاله‌ها را بررسی کردم، متاسفانه اکثرشان را سفال، کاشی و خشت خام تشکیل می‌دهند.

این دانش‌آموخته کارشناسی مرمت آثار تاریخی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در طول ماه‌های گذشته حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کامیون نخاله از یک اثر تاریخی در این بخش از محوطه شیوشگان تخلیه شده است، ادامه می‌دهد: از نقطه‌ای از این محوطه تاریخی، دری سفید رنگ که روی آن تابلوی «مجموعه دولتی» نصب شده از دیگر فضای کوه جدا می‌شود. به نظر می‌رسد اقداماتی که انجام می‌شود توسط نهادی مانند شهرداری در دست انجام باشد. یعنی ممکن است این نهاد شهری خانه‌ای، محوطه‌ای یا حتی یک مجموعه تاریخی را با توجه به انبوه نخاله‌های دپو شده تخریب کرده باشد، شاید هم این بخش مکانی برای دپوی همیشگی نخاله‌ها باشد. وی با این وجود به دپو شدن این نخاله‌ها در منظر کوه و غارهای تاریخی که انگلیسی‌ها در زمان حضورشان در کرمان در دوره قاجار ایجاد کرده‌اند، اشاره می‌کند. غاری در عرصه شیوشگان که انگلیسی‌ها بیش از ۱۰۰ سال قبل در این محوطه ایجاد کرده‌اند. او همچنین از صاف شدن زمین‌های کشاورزی و زراعی در حریم کوه و گنبد جبلیه قرار داشته‌اند، در روزهای گذشته خبر می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: با توجه به صحبت‌هایی که شنیدم و نشانه‌هایی که به چشم دیدم همه زمین‌های زراعی را صاف کرده‌اند تا در این نقطه از شیوشگان نیز شهرک‌سازی کنند، محوطه‌ای که به کوه‌های شیوشگان و صاحب‌الزمان(عج) چسبیده است.

 

ارسال نظر