توقف روند احتکار ماسک در کشور

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۱۶

بعد از التهاب و بحران‌های کمیابی ماسک و الکل و مواد ضدعفونی، حالا بازار این اقلام با وجود افزایش شدید قیمت، اما به آرامشی نسبی رسیده است. آمار مبتلایان به کرونا هنوز رو به افزایش است، اما بسیاری ناچارند برای کار و مسائل روزمره از خانه‌هایشان خارج شوند. ناتوانی دولت در کمک مالی به اقشار و اصناف آسیب‌دیده نیز باعث افزایش تردد بعد از پایان تعطیلات نوروزی شده است.

با این حال می‌توان امیدوار بود که ماسک و الکل، بحران روزهای نخست را ندارد. گرچه با این افزایش قیمت، گروه‌های آسیب‌پذیر بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت در این باره گفت: در بعضی از اقلام حفاظتی مشکلاتی داشتیم به شکلی که در ابتدای شیوع بیماری نیاز نسبت به تولید و تامین یک به پنج بود و این رقم اکنون تقریبا به ۴ به ۵ می‌رسد و در هفته‌های آینده نیاز مراکز درمانی ما و تولید سر‌به‌سر خواهد شد و می‌توان مابقی اقلام در مراکز فروش برای نیازمندی مردم توزیع شود. در همین ایام، بسیاری از مراکز مثل بسیج اصناف، اقلامی را از ما گرفتند و به صورت رایگان بین مردم توزیع کردند؛ در مورد مواد ضدعفونی‌کننده به دانشگاه‌ها تقریبا یک ذخیره ۳ هفته‌ای دادیم و در مورد ماسک هم به‌زودی همین دپو را خواهیم داشت و شرایط‌مان روز‌به‌روز بهتر خواهد شد. مهدی یوسفی افزود: بالغ بر ۸۵ درصد اقلام ۲۶ گانه‌ای که ما تامین کرده‌ایم تولید داخل است و اقلامی مثل سی تی اسکن را که وارد کشور می‌شد، اکنون ۲ مرکز برای تولید آن در داخل اقداماتی انجام داده‌اند. این امید می‌رود که در ۶ ماه آینده ۱۰۰ درصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی و کرونایی در داخل کشور تولید شود.

  نیاز روزانه به ۱.۵ میلیون ماسک ساده

یوسفی درباره نیاز ماسک در مراکز درمانی و واردات آن، اظهار کرد: در چند هفته اول که فاصله بین تولید و نیاز ما زیاد بود، هم وزارت صمت و هم وزارت بهداشت اقدام به واردات ماسک کردند که این روند پس از مدتی متوقف شد. همزمان با ماسک، دستگاه‌های تولید را هم وارد کردیم. نکته قابل توجه آن است که ما دیگر ماسک سه لایه وارد نمی‌کنیم و کم‌کم تولیدات ما به نیازهای بیمارستان می‌رسد. روزانه به یک و نیم میلیون ماسک ساده و ۱۰۰هزار ماسک N۹۵ نیاز داریم و به محض آنکه نیاز مراکز درمانی به نقطه سر‌به‌سر برسد، به زودی شاهد خواهیم بود این اقلام در بازار آزاد به فروش برسد. رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت درباره نحوه تخصیص مکشوفات بهداشتی از سوی مراجع انتظامی و قضایی بیان کرد: همه مکشوفات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان قرار می‌گرفت و همت بسیاری در کشف اقلام احتکار شده صورت گرفت تا روند احتکار متوقف شد و دیگر کسی جرات احتکار ندارد. در خصوص داروها، هیات امنای ارزی به این موضوع ورود نمی‌کند و همه داروهای ورودی به کشور در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد و البته قبل از مصرف، بررسی شده و داروهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روند پژوهشی آن طی شده باشد. هیچ دارویی که در فارماکوپه ایران ثبت نشده باشد، اجازه مصرف ندارد مگر اینکه گروهی پژوهشی مجوز مصرف بدهد و هر دارویی که به تایید برسد وارد فاز واردات و تولید خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین ضمن مقایسه روند ابتلا، فوت و بهبودی ناشی از بیماری کرونا در ایران و دنیا، درباره جدیدترین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ماسک از سوی مردم، گفت: اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند.

او گفت: براساس آخرین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و مرکز مبارزه با بیماری‌های امریکا افراد هنگام حضور در مکان‌هایی مانند مترو و اتوبوس که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، بهتر است که از ماسک استفاده کنند و توصیه قبلی مبنی بر عدم استفاده از ماسک، برداشته شده است. اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند. روش تهیه ماسک خانگی هم به صورت کلیپ استاندارد در سازمان غذا و دارو تهیه شده که امروز دوباره منتشر می‌شود. مردم بدانند استفاده از ماسک‌های ۹۵ N برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

  رتبه پنجم ایران در بهبودیافتگان کرونا

وی افزود: تا امروز تست آزمایشگاهی ما به بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست RT-PCR رسیده است و از نظر تعداد تست آزمایشگاهی رتبه ۱۱ در دنیا را داریم . از سوی دیگر در موارد ابتلا تا روز گذشته رتبه هفتم را داشتیم و از نظر تعداد ابتلا در هر یک میلیون نفر جمعیت، رتبه ۲۹ در دنیا را داریم. البته، در زمینه مرگ و میر ششمین کشور دنیا هستیم اما باید توجه کنید در یک میلیون نفر رتبه سیزدهم و از لحاظ تعداد موارد بهبود یافته پنجمین کشور دنیا هستیم. در تعداد موارد ابتلا امریکا و تعداد موارد مرگ ایتالیا رتبه نخست دنیا را دارند.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نشست‌هایی که در دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود و برخلاف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: در تمام جلسات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله‌گذاری‌ها رعایت می‌شود. فاصله رعایت شده حداقلی ۲ متر است و ترجیح استفاده از ماسک‌ است. تعداد جلسات باید به حداقل ممکن برسد و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شود.

  رتبه هفتم ایران در ابتلا به کرونا

بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی صورت گرفته بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا روز ۱۶ فروردین یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۱۴ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۰ هزار و ۱۱۴ نفر جان خود را از دست دادند.

به‌طور کلی در جهان کشورهای امریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به خود اختصاص می‌دهند. بر اساس اعلام گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، ایران نیز رتبه هفتم ابتلا به کووید ۱۹ را در جهان به خود اختصاص داده است و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا ۱۶ فروردین ماه، ۵۵ هزارو ۷۴۳ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۹هزار و ۷۳۶ نفر بهبود یافته و ۳ هزار و ۴۵۲ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز ۱۱ فروردین ماه بوده است.  در راستای غربالگری و شناسایی بیماری تا ۱۶ فروردین ماه ۶۹ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۵۰ خدمت از سوی نظام سلامت به مردم ارایه شده است که با رضایت ۹۷.۳ درصدی خدمت‌گیرندگان همراه بوده است. 0.2 درصد این افراد برای دریافت خدمات به پزشک ارجاع داده شده‌اند که ۰.۶ آنها مورد درمان سرپایی قرار گرفتند. از تعداد یاد شده ۲۴.۵درصد افراد پس از ویزیت توسط پزشک برای مراقبت در منزل راهنمایی شده‌اند و ۴.۶ درصد افراد برای بستری به بیمارستان‌ها ارجاع داده شده‌ و 30.1 درصد در بیمارستان بستری شده‌اند.

در میان موارد ابتلا در ۷۲ ساعت گذشته ۵۲.۷ درصد موارد مرد و ۴۷.۳ درصد موارد زن بودند و ۵۳ درصد موارد بیماران حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشتند. همچنین ۱۲.۳ درصد موارد بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و ۱۵.۵ درصد این موارد نیز از موارد شدید بیماری بودند. همچنین موارد فوت این بیماری در دو هفته گذشته، ۷۷.۲ درصد مربوط به سنین بالای ۶۰ سال بوده و ۵۷.۷ درصد فوتی‌ها مرد و ۴۲.۳ درصد نیز زن بودند. همچنین ۶۰.۴ درصد فوت‌شدگان دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

البته بنابر اعلام وزارت بهداشت بیماران با پیامد فوت، بیماران تحت لوله‌گذاری نای و بیماران نیازمند بستری در بخش‌های ویژه به عنوان موارد شدید بیماری منظور شده‌اند و اطلاعات این نمودار بر اساس موارد بستری در بیمارستان بوده و تعداد بیماران خارج بیمارستانی و موارد بدون علامت در محاسبه این سهم‌ها در نظر گرفته نشده است. همچنین به منظور افزایش تعداد نمونه، محاسبه شاخص‌های مرگ در یک هفته گذشته محاسبه شده است.

 

ارسال نظر