آغاز عملیات عاشورای 2 در مهران

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۱۰
آغاز عملیات عاشورای 2 در مهران

بیست و چهارم مرداد 1364، عملیات عاشورای 2 با رمز یا مهدی‌(عج) به وسیله نیروهای زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی چنگوله واقع در جنوب شهر مرزی مهران آغاز شد. رزمندگان اسلام با هدف انهدام نیروهای عراقی مستقر در منطقه به گردان 1 و 2 از تیپ 114 لشکر 35 عراق آسیب رساندند.

در مدت آماده‌سازی عملیات «والفجر 8»، ضرورت داشت جبهه‌ها همچنان فعال نگاه داشته شوند و دشمن به حال خود رها نشود. بر این اساس، در منطقه چنگوله (واقع در جنوب مهران) عملیاتی به تدبیر سپاه طراحی و اجرا شد که هدف از آن، تصرف و تأمین عوارض مهم منطقه و گرفتن تلفات از نیروهای دشمن بود. بنابراین عملیات محدود «عاشورای2» ساعت دو بامداد روز 24 مرداد ماه 1364 با رمز «یامهدی‌(عج)» در منطقه عمومی چنگوله واقع در جنوب شهر مرزی مهران توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران وبا هدف انهدام نیروهای دشمن آغاز شد.

رزمندگان اسلام در این حمله یک‌روزه که با هدف انهدام نیروهای عراقی مستقر در منطقه آغاز شده بود، ضمن رسیدن به این هدف و کشته و زخمی کردن و اسارت 510 نفر از نیروهای دشمن، به گردان‌های «1 و 2» از تیپ «114 لشکر 35 » عراق آسیب رساندند.

همچنین چندین دستگاه خودرو و مقادیری مهمات از دشمن نابود شد و علاوه بر به غنیمت گرفتن چند قبضه خمپاره‌انداز و مهمات از دشمن، شماری سلاح سبک و سنگین نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد و مهم‌تر از همه آنکه «تپه دوقلو» و ارتفاع «145» از دست دشمن خارج شد.

در کتاب سی و هفتم روزشمار جنگ ایران و عراق (گزارش 608 و 609) عملیات عاشورای 2 به‌ شرح ذیل مورد بررسی قرار گرفته است: «امروز نیروهای خودی در ادامه تدابیر قبلی، یک عملیات محدود دیگر انجام دادند که در تأمین هدف‌های محوله موفق نبود و در عمل، به یک عملیات نفوذی و ایذایی تبدیل شد. محور چنگوله ازجمله مناطقی که اجرای عملیات محدود روی آن قبلاً مورد تصویب قرارگاه خاتم قرار گرفته، منطقه این عملیات بود. در این محور چند تپه و ارتفاع ازجمله ارتفاع 145، 150 و تپه‌ای معروف به «دوقلو» به عنوان هدف عملیات اعلام شد و یگان‌های لشکر 17 علی‌ابن‌ابی‌طالب‌(ع) و تیپ زرهی 72 محرم (هر دو از سپاه) ماموریت یافتند تا این اهداف را تصرف کنند. پس از اقدامات آمادگی، در ساعت 2 بامداد امروز این عملیات با نام «عاشورای 2» آغاز شد که در آن چهار گروهان از لشکر 17 و سه گروهان (دو گروهان پیاده و یک گروهان تانک به استعداد 9 تانک) از تیپ 72 محرم شرکت داشتند.

 

ارسال نظر