آثار تاریخی این شهرستان رها شده است!

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۸۸
آثار تاریخی این شهرستان رها شده است!

مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: اعتبارات دولتی به تنهایی جوابگوی مرمت و نگهداری آثار تاریخی در روستاها نیست. مهدی علیپور محمدیه در جلسه توانمندی انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان خلیل‎آباد عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و واگذاری و سپردن برخی امور به خود مردم به جد در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بانوان ۵۰ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و نقش بسیار ارزنده‎ و موثری را دارند به همین دلیل در اکثر انجمن‌هایی که تشکیل می‌دهیم یک نفر از بانوان حضور دارند. مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان‌رضوی بیان کرد: اکنون ۱۰ هزار اثر تاریخی در استان خراسان‌رضوی داریم که یکی از وظایف انجمن‌های میراث فرهنگی کشور حفظ این آثار است.

او گفت: باید تلاش کرد که آثار تاریخی کمتر مورد آسیب قرار گیرند، اکنون در استان خراسان‌رضوی خلیل‎آباد اولین شهرستانی بوده که تمام روستاهای آن واجد شرایط تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی هستند و فقط در دو روستای دیگر آن انجمن تشکیل نشده است. علیپور محمّدیه اظهار کرد: تاکنون در شهرستان خلیل‎آباد ۱۶۰ اثر تاریخی شناسایی و ۱۱ اثر نیز به ثبت رسیده است، از سویی نگهداری و حفاظت آثار تاریخی به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی به تنهایی از توان میراث فرهنگی خارج است. وی گفت: برای رفع کمبودها سعی شده انجمن‌های میراث فرهنگی در روستاها تشکیل و از توان خود مردم در نگهداری و حفاظت آثار تاریخی بهره گرفته شود. مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی استان خراسان‌رضوی افزود: استان خراسان‌رضوی با وجود بیش از

 ۱۰ هزار اثر تاریخی از نظر پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی و متنوع است. وی عنوان کرد: اکثر روستاها آداب و رسوم و بازی‌های بومی محلی خاصی دارند که برای جلوگیری از فراموشی باید شناسایی و به عنوان ظرفیت و پتانسیل روستا به درستی معرفی شوند.  علیپور محمّدیه بیان کرد: متأسفانه ۵۰ درصد صدماتی که ناشی از حفاری‌های غیرمجاز به آثار تاریخی وارد می‌شود به دلیل عدم آگاهی و شناخت از اهمیت آثار و بناهای تاریخی است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۰۰ رشته صنایع دستی در استان داریم و از سویی صنایع دستی در روستاها نقش بسیار موثری دارند اعلام آمادگی می‌کنیم اگر استقبال در روستا باشد کلاس‌های آموزشی را برگزار کنیم. او گفت: با وجود اینکه بر اساس آمار اعلام شده سالانه بالغ بر ۲۵ میلیون زائر و گردشگر وارد استان خراسان می‌شوند اما تاکنون نتوانسته‎ایم به خوبی از این ظرفیت برای روستاها استفاده کنیم. وی اظهار کرد: سهم و درآمد اکثر روستاهای استان خراسان از گردشگری که وارد این استان می‌شوند، صفر است و به دلیل نبود برنامه‎ریزی نتوانسته‎ایم سهم خود را بگیریم. علیپور محمّدیه افزود: براساس تصمیمی که اخیراً از سوی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گرفته شده تمام برنامه‌ها در روستاها برای حوزه‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری بر محور انجمن‌های میراث فرهنگی خواهد بود. در این جلسه دادستان خلیل‎آباد بیان کرد: با توجه به وضعیت شهرستان و حفاری‌های غیرمجازی که در بخش میراث فرهنگی وجود دارد می‌طلبد توجه بیشتری به این حوزه شود. حمید سلطانی گفت: خلیل‎آباد شهرستانی غنی از آثار باستانی و تاریخی و فرهنگی است که حفاظت و حراست از آنها ضرورت دارد. او اظهار کرد: با توجه به اینکه تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در کاهش مشکلات تأثیر بسیار بسزایی دارد انتظار می‌رود در گام اول آثار تاریخی و فرهنگی روستای خود را شناسایی کنند. سلطانی بیان کرد: متاسفانه به دلیل کوتاهی برخی افراد در برخی از روستاها و رعایت نکردن ضوابط، پرونده‌هایی تشکیل شده که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. وی گفت: متأسفانه کوتاهی‌هایی در حفظ و حراست از آثار تاریخی وجود داشته

 به طوری که در یکی از مناطق شهرستان آثار تاریخی به محلی برای تجمع معتادان و استعمال مواد مخدر تبدیل شده بود. دادستان خلیل‎آباد اظهار کرد: بسیاری از آثار تاریخی شهرستان رها شده هستند و انتظار می‌رود با نصب تابلو به معرفی آثار تاریخی بپردازند که همین اقدام در پیشگیری از وقوع جرم اهمیت بسیاری دارد.

 

ارسال نظر