ارتباط کتاب با تحریم در «افتتاح نمایشگاه کتاب»

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۸۳
ارتباط کتاب با تحریم در «افتتاح نمایشگاه کتاب»

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی برگزار شد که شب قبل از افتتاح حضور رییس‌جمهوری در این مراسم بطور ناگهانی لغو شد.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب بر نقش کتاب در فروریختن دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم تاکید کرد و گفت: کتاب کمربند تحریم را بازتر و بازتر می‌کند.

این مراسم دیروز، سه‌شنبه، سوم اردیبهشت‌ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب، قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب-، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب، و دیگر مدیران و دست‌اندرکاران معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و نمایشگاه کتاب در محل مصلای تهران برگزار شد. مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب قرار بود با حضور حسن روحانی رییس‌جمهور برگزار شود اما دوشنبه شب اعلام شد رییس‌جمهور به‌دلیل برنامه پیش‌بینی‌نشده در این مراسم حضور نخواهد داشت.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: کتاب پدیده‌ بشری خارق‌العاده‌ای است شبیه خود انسان. یکی از کارکردهای کتاب تولید علم و دانش بشری است. کارکرد دیگر کتاب هم پالایش زبان است. زبان ملی از طریق کتاب پالایش پیدا کرده است و اگر شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی و مثنوی معنوی نبود زبان فارسی به این نقطه نمی‌رسید. این موضوع برای هر ملتی وجود دارد. کتاب مسیر پرورش زبان را آماده می‌کند. او افزود: کارکرد دیگر کتاب تقویت قدرت تخیل و تفکر است. اگر قدرت تفکر و تخیل را دو بال پرورش انسان بدانیم در کتاب این موضوع نمود دارد. صالحی با اشاره به حضور نیافتن حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب به دلیل برنامه‌های پیش‌بینی‌نشده بیان کرد: من دو نکته را برای گفتن آماده کرده‌ام و به این دو نکته اشاره خواهم داشت. نکته اول تأثیر کتاب در حوزه‌ اقتصاد است. رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرده‌اند و در این زمینه نباید صنعت نشر را نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی جایگاه مهمی داشته و دارد و به شکل مستقیم و غیرمستقیم درآمدی را برای اقتصاد ملی ایجاد می‌کند.  او در ادامه تاکید کرد: امروزه بدخواهان تلاش کردند و می‌کنند تا کمربند تحریم را بر دور ما محکم‌تر کنند، اما کتاب این کمربند را بازتر و بازتر می‌کند. سال ۹۸ چیزی که پیش رو داریم و باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد دیپلماسی فرهنگی به‌ویژه دیپلماسی کتاب است. صالحی در پایان سخنان خود گفت: در نمایشگاه کتاب امسال باید به اقتصاد نشر و درآمدی که از این صنعت فراهم می‌شود توجه داشته باشیم و بکوشیم تا با ناشران خارجی و میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه رابطه‌ای با دید تاریخی برقرار کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: طبق آمار سازمان مالکیت فکری صنعت نشر در سال ۲۰۱۶ برای ۱۱ کشور درآمدی بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار به همراه داشته است. صنعت نشر از ناحیه‌ اشتغال نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهم قابل توجهی داد. طبق آمار این سازمان در کشور چین که امسال میهمان ویژه نمایشگاه کتاب ماست ۴۶ میلیون نفر در زمینه صنعت نشر به شکل‌های مختلف حضور دارند. صنعت نشر رقم قابل توجهی را در اشتغال می‌تواند به خود اختصاص دهد.

 

ارسال نظر