ریل ماشین دودی قجری شهرری، رها در گوشه خیابان

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۳۴:۵۹
کد خبر: ۱۴۲۵۵۷
ریل ماشین دودی قجری شهرری، رها در گوشه خیابان

برخلاف پیش‌بینی‌های کسبه منطقه امامزاده عبدالله تهران، حالا خط ریل قاجاری قرار گرفته در پیاده‌روی خیابان فداییان اسلام نه زباله‌دانی شده و نه معتادها دور آن نشسته‌اند، فقط یک خط ریل زنگ‌زده قاجاری است، بدون هیچ حاشیه و حرف اضافه!

اواسط اسفند سال قبل بود که کارگران شهرداری در زمان انجام عملیات عمرانی در خیابان فداییان اسلام و درست مقابل امامزاده عبدالله شهر ری، به حدود ۴۰ متر از ریل ساده قطار برخورد کردند که ری شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی آن را ریل اولین ماشین دودی در تهران یعنی همان «نخستین خط تراموای تهران» می‌دانند که سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام «مسیو بواتال» به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت. هر چند که پیش‌بینی‌های کسبه این مسیر تاریخی در شهرری درست از آب درآمد؛ «بروید بعد از نوروز بیایید، ببینید به کدام یک از قول‌هایشان عمل کردند، فقط همین خط ریل می‌ماند و خودش».

با کشف این خط ریل حرف‌ها و نقشه‌های زیادی برای حفاظت از آن برنامه‌ریزی و مطرح شد، ۲۲ اسفند محسن شیخ‌الاسلامی- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران- اعلام کرد: «در نخستین قدم این مسیر و ریل‌های مشخص شده باید مرمت شوند و با کمک دستگاه‌هایی مانند شهرداری، ماشین دودی به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده با آن ماشین هویت پیدا می‌کند.» معصومه پورنظری، شهردار ناحیه یک شهر ری هم ۲۴ اسفند توضیح داده بود: با توجه به اینکه محور فداییان اسلام از محورهای اصلی شهر ری است تصمیم گرفته شد تا نسبت به بازسازی پیاده‌روی خیابان فداییان اسلام اقدام شود، که در همان مراحل ابتدایی کار با کندن کف پیاده‌رو، ریل ماشین دودی مشخص شد و در بازدیدی که شهرداری منطقه ۲۰ نیز از ریل‌ها داشت، تصمیم گرفته شد تا ریل‌ها حفظ شوند و داخل ریل از ماسه پر شود، همچنین ماشین دودی از مترو شهرری به این منطقه منتقل شود.

در این شرایط موقعیت برای ورود گردشگران به این منطقه می‌تواند باز شود. تصمیم شهرداری و میراث‌فرهنگی بر حفظ آثار است، بنابراین باید نسبت به مرمت و بازسازی ریل اقدام شود، اگر میراث فرهنگی طبق قولی که داده است تا پایان سال بتواند بازسازی را به سرانجام برساند، شهرداری نیز بُتن‌ریزی در پیاده‌رو را با طرح نقاشی ایرانی- اسلامی اجرا می‌کند.» اکنون بیش از یک ماه از آن کشف و همه حرف‌ها و قول‌هایی که برای حفاظت از این ریل قاجاری مطرح شده‌اند، می‌گذرد. حالا فقط یک جدول فاصله بین پیاده‌رو و ریل کشف شده است و دیگر هیچ نشانه‌ای از بُتن‌ریزی‌هایی که قرار بود طرح‌های ایرانی- اسلامی داشته باشند هم نیست. امیر مصیب‌رحیم‌زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر ری، درباره‌ آخرین اقدامات برای حفاظت از این ریل قاجاری به ایسنا می‌گوید: وضعیت ریل تثبیت شده است، از این به بعد قرار است اقدامات حول قرار گرفتن ماشین دودی از مترو شهرری در این مکان و نصب تابلوی معرفی و مرمت و بازسازی این اثر تاریخی باشد.

 

ارسال نظر