مسجد دزفول کج شده

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۵:۵۱
کد خبر: ۱۴۱۴۶۵
مسجد دزفول کج  شده

پساب شهری، مسجد هزار ساله دزفول را احاطه کرده و دیوارها و ستون‌های آن را با رانش و خطر ریزش مواجه کرده است. مسجد جامع دزفول به شماره ۲۸۷ در ردیف آثار ملی ایران ثبت شده است. درباره سال دقیق ساخت آن اختلاف نظرهایی وجود دارد. به باور مردم محلی اینجا قبلاً آتشکده‌ای بوده که با ورود اسلام روی آن مسجدی بنا شده است، اما «سیدمحمد علی امام اهوازی» در رساله مسجدجامع دزفول، قدمت آن را به قرن چهارم هجری و برخی ماخذها به سده هفتم هجری نسبت داده‌اند. شناسنامه‌ای که نزدیک سر در نصب شده نیز نشان می‌دهد این مسجد بین ۹۰۰ تا یک هزار سال قدمت دارد و بعد از پل ساسانی دزفول، قدیمی‌ترین اثر این شهر آجری به حساب می‌آید.

معماری مسجد جامع به شیوه ساسانیان و الگو گرفته از «کاخ ایوان کرخه» در نزدیکی شوش است. مسجد دزفول در دوره‌های صفوی و قاجار متناوب بهسازی شده و به تزئین‌های آن اضافه شده است. در جنگ عراق با ایران نیز جبهه شمالی و سردر مسجد بر اثر اصابت موشک خراب شد که بعدها بازسازی شده است. مسجد جایی نزدیک به بازار کهنه دزفول و بافت تاریخی شهر قرار دارد؛ هسته‌ای که با بحران پساب روبرو است. رانش و ترک‌های بزرگ دیوارها، تقریباً ۵ محله از این شهر تاریخی را در وضعیت خطرناک قرار داده است. محله‌هایی که مامن خانه‌ها و مساجد تاریخی دزفول هستند. مجتبی گهستونی، دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان قبلاً نسبت به وضعیت شهر دزفول هشدار داده و گفته بود: از عواملی که خانه‌های قدیمی این شهر را در معرض خطر قرار داده، پساب است. تمام خانه‌های دزفول زیرزمین‌هایی به نام «شوادان» دارند. آب پساب از زیر این خانه‌ها و شوادان‌ها عبور می‌کند و پایه‌های خانه را سست می‌کند. لوله کشی‌های خانه‌ها نیز که بیشتر قدیمی بوده و نشتی آب در آنها جدی است.  مجسد قدیمی دزفول نیز سال‌هاست به این سرنوشت دچار شده است. با آنکه دیوارها و ستون‌های قطوری دارد اما اثر نفوذ پساب در آن به وضوح دیده می‌شود. ایوان شرقی و غربی به سمت حیاط داخلی مسجد منحرف شده‌اند. این انحراف را از کج شدن داربست‌های فلزی جوش شده به این ایوان‌ها به خوبی می‌توان دید. انحراف ستون‌های آجری داخل شبستان نیز کاملاً مشهود است. رطوبت در تمام دیوارها نمود دارد که بخش‌هایی از مسجد را با خطر ریزش مواجه کرده است. دیوارهای غریبخانه که قدیمی‌ترین بخش مسجد دزفول به شمار می‌آید و به باور محلی‌ها پیش از آن آتشکده بوده، طبله کرده است. درهای فلزی این بخش از مسجد که دو کتیبه از دوران صفوی در دل خود جای داده، تقریباً همیشه به روی مردم بسته است. بخشی از این محل در گذشته جدا و به انباری تبدیل شده که حالا وسایل مراسم محرم در آن نگهداری می‌شود. یکی از محلی‌ها که عضو پایگاه بسیج مسجد است، درباره آسیبی که متوجه مسجد قدیمی دزفول است، به ایسنا می‌گوید: در گذشته پساب سطحی و کم حجم بود و خطر زیادی برای این شهر نداشت اما از وقتی سرویس‌های بهداشتی به شبکه پساب شهری وارد شده این آسیب بیشتر شده و کل شهر در معرض خطر قرار گرفته است. او می‌گوید: پساب اطراف مسجد دزفول را احاطه کرده و دیوارهای شرقی و غربی در حال ریزش است. او درباره کاربری تیرآهن‌های فلزی که به دیوارهای مسجد متصل شده و حالا شکم در آوده و کج شده‌اند، توضیح می‌دهد که برای نصب چادر و مسقف کردن مسجد در فصل زمستان به دیوار جوش داده شده‌اند، اما حالا مقیاس خوبی برای میزان کج شدن دیوارها هستند.

نفوذ رطوبت پساب به حدی است که دیوار تازه مرمت شده مسجد در بخش شمالی را هم مبتلا کرده است. شهرداری دزفول گفته بود: برای ساخت و مرمت این دیوار ۲۰۰میلیون تومان هزینه کرده است.

 

ارسال نظر