وقتی تراوش‌های ذهنی مجسمه می‌شوند

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۵۴:۴۷
کد خبر: ۱۳۸۴۵۹
وقتی تراوش‌های ذهنی مجسمه می‌شوند

هنرمند نمایشگاه «هزاران اکنون» درباره آثار خود می‌گوید: تمام این آثار نمودی از دغدغه‌های خود من در زندگی است که به صورت مجسمه‌ ساخته شده‌اند. هنر همیشه جوابی به دغدغه‌های درونی خودم بوده است؛ هر کدام از مجسمه‌هایم را برای حفظ تعادل روحی خود ساخته‌ام.

نمایشگاه «هزاران اکنون» که در گالری شیرین در حال برگزاری است، به گفته خود بابایی‌زاده شامل سه قسمت است. زمانی که قصد بازدید از آثار را داریم باید یک ترتیب خاص را برای دیدن آنها رعایت کنیم. در واقع ابتدا باید از اثر «تنگنای امنیت» شروع کنیم و در پایان به اثر مولتی مدیای «نمود» برسیم؛ چراکه هنرمند قصد دارد پیام خود را در نمایشگاه همانند یک داستان دنباله‌دار به مخاطب منتقل کند.

بخش اول نمایشگاه «هزاران اکنون» مربوط به واقعیات است و آثار در این قسمت از استیل ساخته شده‌اند. هنرمند در این باره می‌گوید که استیل ماده‌ای است که نمی‌توان آن را انکار کرد یا نادیده گرفت به همین دلیل ترجیح داده از آن استفاده کند. زمانی که شروع به بازدید از آثار بخش «واقعیات» می‌کنیم، تلخی و سیاهی برخی آثار توجهمان را به خود جلب می‌کند. بابایی‌زاده در این باره می‌گوید که تلخی این بخش نمادی از سیاهی زندگی حقیقی است.

در ابتدای بخش اول اثر «تنگنای امنیت» را می‌بینیم که با استیل طلایی رنگ ساخته شده و درون آن یک گوی وجود دارد. همان‌گونه که از اسم این اثر برمی‌آید، هنرمند قصد داشته یک فضای تنگ و کوچک اما امن را به تصویر بکشد. خود بابایی‌زاده در این باره می‌گوید: «این اثر تجلی بخش یک تولد است و همانند رحم مادر ساخته شده.»

در ادامه یک گوی را با وجود تعداد زیادی پیچ و مهره می‌بینیم که نام آن «توهم آزادی» است. خود هنرمند می‌گوید که عنوان آثارش نقش مهمی در بیان مفهوم آنها دارد.

او درباره «توهم آزادی» بیان می‌کند: «این کار یک پیش فرض به نام آزادی دارد. ولی با صدها پیچ و مهره قفل شده. حال این پیچ و مهره‌ها می‌توانند اخلاق، دین، جغرافیا و... باشد. در واقع این اثر تلنگری است به اینکه هرچند فکر می‌کنیم آزادیم ولی آزاد نیستیم.»

 

 

ارسال نظر