ایستگاه

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۱:۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۳۷۵۳۸
ایستگاه

 اسناد مخالفت با اعطای نوبل به «ساموئل بکت»

اسناد جدید منتشرشده درباره چگونگی اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۸ حاکی از مخالفت سرسختانه رییس آکادمی سوئد برای اعطای جایزه به «ساموئل بکت» نمایشنامه‌نویس برجسته ایرلندی است. به گزارش گاردین، بر اساس وصیت‌نامه «آلفرد نوبل» این جایزه باید به نویسنده‌ای تعلق بگیرد که برجسته‌ترین آثار را در جهتی ایده‌آل نوشته باشد؛ این برنده هر سال توسط اعضای آکادمی سوئد (فرهنگستان ادب سوئد) انتخاب می‌شود و سازوکار انتخاب برنده نهایی پس از ۵۰ سال فاش می‌شود.

بر اساس اسنادی که اخیرا درباره انتخاب برنده نوبل سال ۱۹۶۸ (پس از ۵۰ سال) منتشر شده، «آندرس اوسترلینگ» رییس وقت آکادمی سوئد با اعطای جایزه نوبل به «ساموئل بکت» مخالف بوده و درباره همسو بودن آثار «بکت» با روح جایزه نوبل تردید فراوانی داشته است.  «اوسترلینگ» در توضیحی می‌نویسد: البته در تاثیر هنری نمایش‌نامه‌های «بکت» تردیدی نیست اما طنز انسان‌گریزانه و بدبینی مفرط در آثار او چشمگیر است. رییس آکادمی سوئد در سال ۱۹۶۴ نیز با اعطای جایزه نوبل ادبیات به «بکت» مخالف بوده و این کار را پوچ و بیهوده توصیف کرده بود.  با این وجود «ساموئل بکت» در میان دیگر اعضای کمیته اسکار سال ۱۹۶۸ چهره‌ای محبوب بود و آنها شفقت انسانی الهام‌گرفته در آثار او را می‌استودند. در آن سال «آندره مالرو» رمان‌نویس فرانسوی، «ویستن هیو آودن» شاعر انگلیسی و «یاسوناری کاواباتا» دیگر شانس‌های اصلی دریافت نوبل ادبیات بودند.  گرچه دست «بکت» آن سال از جایزه نوبل ادبیات کوتاه ماند اما او سال بعد (۱۹۶۹) توانست این جایزه را کسب کند.

 

گل‌های پژمرده‌ ون‌گوگ ترمیم می‌شود

یکی از تابلوهای «گل‌های آفتاب‌گردان»  ون‌گوگ که برای قرن‌های متمادی یکی از مهم‌ترین نقاشی‌های دنیا محسوب می‌شد، بزودی ترمیم خواهد شد.  به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، موزه آمستردام ون‌گوگ امروز اعلام کرد، این نقاشی به منظور تحقیق و ترمیم از دیوار برداشته شده است. این تصمیم چند ماه پس از این گرفته شد که دانشمندان متوجه شدند انتخاب رنگ زرد خاص این هنرمند سبب شده تا گلبرگ‌ها و ساقه گل‌های این نقاشی به رنگ قهوه‌ای تغییر کند. این اثر هنری متعلق به سال ۱۸۸۹ است .این نقاشی مشهور که ون‌گوگ برای خلق آن تنها از سه نوع رنگ زرد استفاده کرده، ترمیم خواهد شد. سخنگوی ارشد این موزه دلیل این ترمیم را فاش نکرد اما تاکید کرد تغییر رنگ رنگدانه‌های این نقاشی محور اصلی این تحقیق است و افزود نتایج به دست آمده طی هفته‌های آتی اعلام خواهد شد. سال گذشته، مشخص شد نوعی رنگدانه زرد کرومی خاص که ونگوگ از آن استفاده کرده، سبب تغییر رنگ نقاشی «گل‌های آفتاب‌گردان» شده است. این کشف، نتیجه‌ دو سال پژوهش علمی محققان هلندی و بلژیکی در موزه آمستردام است که محل نگهداری بزرگ‌ترین مجموعه آثار این نقاش نامدار هلندی است. این موزه پنج سال پیش میزان نور گالری‌های خود را کاهش داد تا شرایط بهتری برای حفظ و نگهداری ۲۰۰ نقاشی و ۴۰۰ طراحی ایجاد کند.

 

 

ارسال نظر