بقعه ادریس نبی به دلیل مرمت غیراصولی فرو ریخت

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۰:۲۸:۲۴
کد خبر: ۱۳۷۳۶۰
بقعه ادریس نبی به دلیل مرمت غیراصولی فرو ریخت

بقعه ادریس نبی یا قدمگاه در ۱۵ کیلومتری دزفول در روستای فضیلی بخش چغامیش قرار دارد و چند روزی است که خبرها از ریزش گنبد این بقعه حکایت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول دلیل فرو ریختن گنبد و سقف بقعه ادریس نبی را فرسایش بنا و مرمت غیراصولی آن طی سال‌های گذشته عنوان کرد. حجت‌الله آریایی در مورد چرایی فرو ریختن گنبد و سقف بقعه ادریس نبی گفت: علت این فرو ریختن، فرسایش بنا به دلیل مرمت‌های بدون هماهنگی و غیراصولی است که در سال‌های گذشته در این بنا انجام شد. به گفته او، این بقعه در اختیار اوقاف است و چند سالی است که یک متولی در آن فعال است. طی چند سال گذشته با وجود آنکه زمین‌های اطراف این بقعه وقف است و می‌توانستند از این درآمد آن برای حفظ، مرمت و نگهداری این بقعه استفاده کنند، اما دانسته یا ندانسته، این کار انجام نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه به نامه‌هایی اشاره کرد که سال گذشته برای شهرداری چغامیش نوشته شده است. او گفت: در این نامه‌ها بر لزوم توجه به مرمت اصولی و نگهداری بقعه ادریس نبی تاکید کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم. حتی یک ماه پیش از شروع بارندگی‌ها، نام این بقعه را در میان مکان‌هایی قرار دادیم که نیازمند مرمت است و از آنجا که در اختیار اوقاف است از آنها درخواست کردیم تا طرح مرمتی خود را

 ارایه دهند که در نهایت نیز هیچ طرحی ارایه نشد.

او اظهار کرد: در سال‌های گذشته شاهد مرمت غیراصولی این بقعه بودیم چنانکه سقف آن توسط سیمان پوشانده شده است. این درحالی است که کل بنا از خشت و گل است. سیمان بر اثر گرمای زیاد منطقه ترک خورده بود و بارندگی‌هایی که در منطقه اتفاق می‌افتاد، سبب شد تا سقف سیمانی بقعه مانند قلک عمل کند و تمام آب باران در دل آن بماند تا آنکه شاهد نشت آب و در نهایت ریزش سقف بودیم چراکه آب، دشمن خشت و گل است. چینه جنوب شرق از یک سو ریزش کرد و درنهایت نیز سقف ریزش کرد. آریایی با اشاره به آنکه بقعه ادریس نبی در شرف ثبت ملی است، گفت: به زودی شاهد ثبت این بنا در فهرست میراث ملی خواهیم بود. او افزود: بخش‌هایی از این بنای تاریخی در سال ۹۶ ریزش کرده بود. در عین حال در اوایل ماه جاری دو طاق از ضلع غربی و قسمت پیشین این بقعه که از آثار تاریخی ارزشمند بخش چغامیش دزفول است به دلیل نشست ریزش کرده بود. اما مسوولان به این مهم توجه نکردند تا آنکه بالاخره شاهد ریزش تمام سقف یا حداقل تخریب ۹۰ درصد گنبد این بنای تاریخی بودیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول تصریح کرد: جلساتی با اداره اوقاف و شهردار چغامیش برگزار کردیم و قرار شد برنامه‌هایی برای مرمت بخش‌هایی که قابل مرمت است و بازسازی بخش‌هایی که فروریخته، در نظر گرفته شود.

او با تاکید برآنکه معماری بقعه ادریس نبی شبیه به معماری دوره تیموری است، گفت: هرچند پایه‌های اصلی بنا به دوره تیموری و قبل‌تر بازمی‌گردد اما آنچه امروز شاهد هستیم در دوره قاجار و پهلوی بازسازی شده است. به گفته آریایی، مسوولان اداره اوقاف نیست درخصوص صحت این امر که این بنا متعلق به ادریس پیامبر است یا خیر، تجمیع نظر ندارند. برخی معتقد هستند که ادریس پیامبر زنده است و برخی می‌گویند مقبره او اینجاست. البته مقبره‌ای که در زیر این بقعه قرار دارد به دوره قاجار بازمی‌گردد چراکه آجر فرش است. آریایی با تاکید بر آنکه در دزفول بیش از ۲۰۰ هکتار بافت آجری وجود دارد، گفت: بافت آجری دزفول از نظر گستردگی، بی‌نظیر است. همچنین ۱۱۴ تپه باستانی داریم که عمدتا در جنوب و جنوب شرق دزفول قرار دارند که هر کدام از آنها نیازمند حفاظت است. در این میان به تعداد انگشتان یک دست، تعیین حریم و عرصه شده‌اند.

 

ارسال نظر