از لیپی تا کی‌روش؛ ۷ سرمربی برجسته جام ملت‌های آسیا

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۰:۲۷:۳۷
کد خبر: ۱۳۷۳۵۹
از لیپی تا کی‌روش؛ ۷ سرمربی برجسته جام ملت‌های آسیا

سرمربیان بزرگ و پر افتخاری در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ حضور دارند. در حالی که دیروز، چهارشنبه، دور اول گروه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به پایان رسید، سایت آس در یک گزارش به هفت سرمربی برجسته این جام پرداخت که نام “کارلوس کی‌روش “ نیز در این میان دیده می‌شود.

  اسون گوران اریکسون؛ هدایتگر فیلیپین

او یکی از سرمربیان به نام دهه نخست قرن ۲۱ بود. او پنج سال هدایت تیم‌ ‌ملی فوتبال انگلیس را بر عهده گرفت و همچنین سرمربی بنفیکا و منچسترسیتی نیز بود. سرمربی سوئدی، آگوست گذشته به فیلیپین رفت تا هدایت این تیم را برای جام ملت‌های آسیا بر عهده بگیرد.

  کارلوس کی‌روش؛ هفت سال موفق در ایران

سرمربی که هدایت رئال مادرید را در فصل ۰۴ ــ ۲۰۰۳ بر عهده داشت، هفت سال است که مربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران است. او توانست برای نخستین بار دو دوره پیاپی “تیم‌ملی “ را راهی جام جهانی کند. در جام جهانی روسیه، ایران در گروهی که اسپانیا و پرتغال نیز حضور داشتند، نزدیک به صعود به مرحله یک هشتم نهایی بود.

  پائولو بنتو؛ با کره جنوبی هنوز نباخته است

سرمربی پرتغالی پس از یک دوره کوتاه‌مدت در تیم دانگ دای چین در آگوست ۲۰۱۸ با تیم‌ ‌ملی کره جنوبی قرارداد امضا کرد. او پس از این تاریخ در هشت بازی هدایت تیم‌ ‌ملی کره را بر عهده داشت و توانست چهار پیروزی و چهار تساوی به دست آورد. بیشترین موفقیت بنتو در تیم اسپورتینگ رخ داد.

  مارچلو لیپی؛ قهرمان جهان، سرمربی چین

او بدون شک پر افتخارترین و برجسته‌ترین سرمربی حال‌ حاضر جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ است. از قهرمانی‌های برجسته سرمربی ایتالیایی می‌توان به فتح لیگ قهرمانان اروپا با یوونتوس در سال ۱۹۹۶ و جام جهانی ۲۰۰۶ به همراه تیم‌ ‌ملی ایتالیا اشاره کرد. لیپی پس از آخرین دوران حضورش در تیم‌ ‌ملی (بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰) به چین رفت تا هدایت گوانگژو اورگرانده را بر عهده بگیرد. در این تیم توانست سه قهرمانی در لیگ به دست بیاورد و در سال ۲۰۱۳ با این تیم فاتح لیگ قهرمانان آسیا شود. پس از این موفقیت هدایت تیم‌ ‌ملی چین را بر عهده گرفت که نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند.

  هکتور کوپر؛ پس از جام جهانی به ازبکستان رفت

سرمربی آرژانتینی در نزد هواداران اسپانیایی شناس است. او هدایت مایورکا، والنسیا، راسینگ سانتاندر و رئال بتیس را بر عهده داشت. همچنین سرمربی تیم‌های بزرگی همچون اینتر بود. کوپر در سال ۲۰۱۵ هدایت تیم‌ ‌ملی مصر را بر عهده گرفت و توانست این تیم را راهی جام جهانی ۲۰۱۸ کند. سرمربی آرژانتینی پس از جام جهانی با تیم‌ ‌ملی ازبکستان قرارداد امضا کرد.

  آنتونیو پیتسی؛ هدایت عربستان پس از موفقیت   شیلی

سرمربی آرژانتینی در اواخر سال ۲۰۱۷ به عربستان آمد تا هدایت این تیم را برعهده بگیرد. این اتفاق پس از قهرمانی‌اش با تیم‌ ‌ملی شیلی در کوپا آمه‌ریکا رخ داد. پیتسی که در آرژانتین متولد شده است، به عنوان بازیکن برای تیم‌ ‌ملی اسپانیا به میدان رفت. او در این کشور هدایت والنسیا را بر عهده داشت.

  آلبرتو زاکرونی؛ هدایت امارات میزبان را بر عهده دارد

او یکی از برجسته‌ترین سرمربیان فوتبال ایتالیا است. زاکرونی هدایت تیم‌هایی همچون یوونتوس، میلان، اینتر و لاتزیو را بر عهده داشت. این نخستین تجربه سرمربی ایتالیایی در جام ملت‌های آسیا نیست. او در سال ۲۰۱۱ هدایت ژاپن را بر عهده داشت و با این تیم عنوان قهرمانی را به دست آورد. سرمربی ایتالیایی در سال ۲۰۱۷ با تیم‌ ‌ملی امارات قرارداد امضا کرد.

 

ارسال نظر