پاریس در آتش خشم «جلیقه‌ زردها»

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۰۰
پاریس در آتش خشم
 «جلیقه‌ زردها»

  رپابلیکا:

پاریس با گذشت چندین روز از جنبش جلیقه‌ زردها، همچنان رنگ آرامش به‌خود ندیده است. طبق گزارشی که این روزنامه در صفحه اول خود منتشر کرده است، تظاهرات فرانسوی‌ها در مرکز پاریس دیروز به اوج خود رسیده است؛ بطوری که معترضان خود را به اطراف کاخ ریاست‌جمهوری رسانده‌اند. در جریان تظاهرات چند روز گذشته در خیابان‌های مختلف پاریس بیش از ۱۲ خودرو دچار آتش‌سوزی شده است. همچنین گفته شده که شامگاه شنبه یکی از واحدهای ساختمانی در پایتخت فرانسه دچار حریق شده است و تیم آتش‌نشانی در حال اطفای آن است. تظاهرات جلیقه‌زردها از نوامبر امسال آغاز شد. این تظاهرات ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت سوخت بود، اما اعتراض‌ها اکنون به افزایش هزینه‌های زندگی و مالیات بالا و در انتقاد کلی نسبت به سیاست‌های اقتصادی ماکرون رییس‌جمهور این کشور است.

  ال‌پایس:

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رییس‌جمهوری جدید مکزیک روز شنبه سوگند یاد کرده و رسما قدرت را در دست گرفت. طبق گزارشی که این روزنامه در صفحه اول خود منتشر کرد، او در حالی به عنوان رییس‌جمهوری مکزیک آغاز به‌کار کرد که کشور با فساد، فقر مزمن و خشونت‌ باندها روبروست. بر این اساس، او به مبارزه با «نخبگان درنده‌خو» وعده داد. گفته شده اصلی‌ترین چالش این رهبر جدید مدیریت روابط با امریکا، اصلی‌ترین شریک تجاری مکزیک، است. این در شرایطی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا بارها مکزیک را بابت ورود غیرقانونی مهاجران از مرز جنوبی متهم کرده است. از زمان انتخابات اول ژوئیه به علت نگرانی‌هایی که درباره سیاست‌های او به وجود آمد، از جمله پس از لغو ناگهانی پروژه ۱۳ میلیارد دلاری فرودگاه جدید مکزیکو سیتی، بازارها سقوط کردند.

  نیویورک تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود خبر درگذشت «جورج     بوش» پدر را منتشر کرد. طبق این گزارش، بوش چهل‌ویکمین رییس‌جمهور امریکا (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳) بود. از سال ۲۰۰۱ و پس از آنکه «جورج واکر بوش» (پسر بزرگ جورج هربرت واکر بوش) به ریاست‌جمهوری امریکا رسید، جورج هربرت واکر بوش عمدتاً «جورج اچ دابلیو بوش»، «بوش ۴۱» یا «جورج بوش پدر» خطاب می‌شد تا از پسرش متمایز شود. آنطور که گفته شده، حمله ژاپن در تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۴۱ به بندر «پرل» در ایالت هاوایی امریکا، علاوه بر زدن جرقه ورود مستقیم امریکا به جنگ جهانی دوم، زندگی نظامی-سیاسی جورج بوش را نیز آغاز کرد. به گزارش نیویورک تایمز، اگرچه جورج بوش توانست دست‌کم برای یک دوره ۴ ساله به قله قدرت سیاسی در امریکا یعنی جایگاه ریاست‌جمهوری دست پیدا کند، اما کفه شکست‌ها در زندگی سیاسی او از کفه پیروزی‌ها سنگین‌تر بود.

 

ارسال نظر