رویای «بدون اضافه وزن» در امریکا

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۳۶:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۳۹۸
رویای «بدون اضافه وزن» در امریکا

گروه گوناگون|

چاقی در کنار سایر بحران‌های دنیای مدرن، سال‌هاست که گریبان انسان‌ها را رها نمی‌کند و چالش‌های بی‌شماری به وجود آورده است. چاقی و اضافه وزن در بین بسیاری افراد علاوه بر افزایش بیماری‌های متعدد، بحران‌های دیگری نیز به وجود می‌آورد که شاید کمتر کسی به آنها توجه داشته باشد.

 در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، چاقی جوانان امریکایی مانع پیوستن آنها به ارتش شده و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امنیتی امریکا محسوب می‌شود.

این در حالی است که امریکا بیشترین افراد چاق را در جهان دارد. همچنین، مرکز کنترل و پیشگیری از امراض امریکا با اشاره به این موضوع اعلام کرد که چاقی بیش از حد سلامت مردم را به خطر انداخته و نرخ بیماری‌های قلبی و عروقی را بیش از دو برابر افزایش داده است.

همچنین، کارشناسان امریکایی هشدار داده‌اند که کودکان چاق در معرض ابتلا به بیماری‌های کبدی، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا هستند.

در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی کمیته جهانی سلامت و تناسب اندام در یک‌ دهه گذشته، تناسب اندام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم امریکا بود. آن‌طور که گفته شده، از سال 2007 تا 2017 تعداد امریکایی‌هایی که به باشگاه‌های ورزشی روی آورده و در تلاش برای کاهش وزن خود هستند، حدود 21 درصد اضافه شده است. این در حالی است که چاقی، از نگاه کارشناسان به عنوان یکی از مشکلات سلامت عمومی امریکا به شمار می‌رود. طبق آمار منتشر شده بیش از ۳۵ درصد بزرگسالان این کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

دیدگاه مردم امریکا درباره غذاخوردن از بسیاری جهات با دیگر کشورها متفاوت است. آنها بیش از هر چیز به خوردن غذایی که برای آنها لذت بخش باشد اهمیت می‌دهند و به مضرات آن توجهی نمی‌کنند، از این رو رژیم غذایی مردم این کشور به عنوان یکی از مضرترین رژیم‌های غذایی درسطح دنیا شناخته شده است. آنطور که در گزارش کمیته جهانی سلامت و تناسب اندام گفته شده، در دهه گذشته، از هر 3 امریکایی، یک‌نفر روزانه فست‌فود مصرف می‌کند. همین موضوع باعث شده که ساکنان این کشورها بیش از دیگر کشورها با مشکل اضافه وزن مواجه شوند.

 با این‌حال، بر خلاف تلاش‌های جهانی، با وجود بحران چاقی، همچنان برخی از شرکت‌های بزرگ تجاری تلاش می‌کنند اطلاعات و هشدارهای مرتبط با مواد غذایی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار نگیرد.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، تقریبا بخش قابل‌توجهی از مرگ‌ومیرهای قابل‌ پیشگیری در سراسر جهان از فاکتورهایی مانند چاقی، استعمال سیگار و رژیم غذایی نامناسب ناشی می‌شود.

در این میان، متخصصان امریکایی معتقدند رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند از یک سوم مرگ و میرهای زودهنگام جلوگیری کند. با این‌حال، در ده‌سال گذشته، در میان هر 10 امریکایی، تنها یک‌نفر تمایل به مصرف میوه و روی‌آوردن به گیاهخواری دارد.

در بسیاری از موارد، به‌گفته کارشناسان، استرس یکی از مهم‌ترین عوامل چاقی در افراد به‌شمار می‌رود. این در حالی است که در دهه گذشته استرس در میان امریکایی‌ها کاهش داشته است اما همچنان، امریکایی‌ها، اضافه وزن داشته و به چاقی مبتلا هستند.

جهان به سمت چاقی مفرط در حرکت است و گرایشات اخیر نیز موجب تسریع هر چه بیشتر این روند شده‌اند. بر اساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده که بیش از 2 میلیارد کودک و بزرگسال دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند و با مشکلات ناشی از آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگرچه این خبر به هیچ عنوان جدید و تازه نیست اما هنوز جمعیت اندکی از مردم جهان از این معضل عمومی سلامت در اطراف خود بی‌اطلاع هستند و افزایش روزافزون افراد چاق را در اطراف خود نمی‌بینند.

 

ارسال نظر