عکس یادگاری مسوولان با حامی میراث فرهنگی

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۱:۲۳:۵۳
کد خبر: ۱۳۳۳۰۹
عکس یادگاری مسوولان با حامی میراث فرهنگی

یک دوستدار میراث فرهنگی شوش با آغاز نخستین‌بارش باران‌های اسیدی در این محوطه باستانی جهانی، اقدام به پوشاندن چند سنگ‌قبر و ستون دوره عیلامی با پلاستیک کرد اما مسوولان میراثی فقط کار این دلسوز میراث را تشویق کردند!

باقر خنیفر با بیان اینکه این آثار سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند، می‌گوید: در این منطقه، سالانه دست‌کم سه دوره بارش باران تگرگ که اسیدی هستند رخ می‌دهد، به همین دلیل به راحتی این آثار تاریخی در معرض نابودی قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه تا حدود یک سال و نیم گذشته، روی بیشتر این آثار شیشه بوده است، ادامه می‌دهد: شیشه‌ها را حذف کردند و دلیل‌شان این بود که آنها در انبساط و انقباض دما می‌شکنند، در حالی که بسیاری از مردم در نورگیر خانه‌هایشان از همان شیشه استفاده می‌کنند و در طول این سال‌ها هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاده است، ما نسبت به این کار اعتراض کردیم اما هیچ فایده‌ای نداشت.

او به ایسنا می‌گوید: فقط توانستم برای آثار ستون و سنگ قبرهای دوره عیلامی‌ در «باغ میراث شوش دانیال» پلاستیک تهیه کرده و روی آنها را بپوشانم، اما باید فکری جدی به حال دیگر آثار تاریخی قرار گرفته در محوطه‌های تاریخی شوش کرد، آثاری که بالای تپه‌ها قرار گرفته و نیاز به مرمت دارند، ستون‌های باقی مانده کاخ آپادانا و گاو دو سر، آثار چغازنبیل یا کاخ کنار رودخانه «شائو» اما متاسفانه به هیچ کدام اهمیتی نمی‌دهند.

او با تاکید بر اینکه باران‌های اسیدی چندین سال است آثار تاریخی محوطه را تخریب می‌کنند، اظهار می‌کند: وقتی که روی آن آثار را می‌پوشاندم مسوولان میراثی آمدند، تشویق کردند، عکس یادگاری انداختند، قدری خندیدند و رفتند.

 

ارسال نظر