بیشترین تخت‌های بیمارستانی در ژاپن و کره جنوبی

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۱:۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۳۰۷
بیشترین تخت‌های بیمارستانی در ژاپن و کره جنوبی

گروه گوناگون|

تعداد تخت‌های بیمارستانی در هر کشوری شاخص مناسبی برای بررسی شرایط درمان و بستری بیماران به حساب می‌آید. در بیشتر گزارش‌های به دست آمده در حوزه بهداشت و درمان، بالاترین ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در کشورهای توسعه‌یافته دیده می‌شود. از آنجا که نسبت تخت بیمارستان به بیمار یکی از شاخص‌های مهم سلامت است، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده توجه به بهداشت و درمان در کشورهای توسعه‌یافته باشد. البته آنطور که کارشناسان می‌گویند در کشورهایی مانند سوئد که از کیفیت زندگی و سلامت بالایی برخوردار هستند و به پیشگیری قبل از درمان توجه ویژه‌ای دارند، شاید نیاز به تخت‌های بیمارستانی کمتر احساس شود. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته ژاپن و کره جنوبی در آمار جهانی، بیشترین ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را به خود اختصاص داده‌اند. ژاپن با داشتن حدود 14 تخت بیمارستان در ازای هر یکهزار نفر، بهترین کشور در نسبت تخت بیمارستان به جمعیت شناخته شده است. پس از آن کره جنوبی قرار دارد که در ازای هر یکهزار نفر نزدیک به 11 تخت وجود دارد. در آلمان نیز نزدیک به 8.3 تخت بیمارستانی برای هر یکهزار نفر گزارش شده است. در بین کشورهای اروپایی، آلمان بیشترین ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را دارد و در آمار جهانی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. در گزارش به دست آمده برخی از کشورهای اروپایی در ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، رتبه‌های خوبی را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آلمان، هلند و فرانسه بیشترین ظرفیت تعداد تخت‌های بیمارستانی را دارند که نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته‌اند. در هلند، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای هر هزار نفر نزدیک به 6.6 تخت است که این تعداد در فرانسه به 6.3 می‌رسد. این دو کشور اروپایی با ظرفیت تخت‌هایی که برای خود به ثبت رسانده‌اند در آمار جهانی رتبه‌های چهارم و پنجم را در نسبت تخت‌های بیمارستانی به جمعیت را دارند. در آخرین گزارش به دست ‌آمده از بررسی تعداد تخت‌های بیمارستانی در کشورهای مختلف، استرالیا، ششمین کشور پهناور دنیا توانسته بعد از کشورهای اروپایی در جایگاه ششم قرار بگیرد. نام استرالیا در حالی بعد از فرانسه قرار می‌گیرد که تعداد تخت‌های بیمارستانی در این کشور تقریبا نیمی از ظرفیت در کشورهای اروپایی است. در استرالیا، در ازای هر هزار نفر تقریبا 4 تخت وجود دارد.

در گزارش‌های مختلف نگرانی‌هایی در مورد کمبود تخت‌های بیمارستانی در امریکا بیان شده که در این گزارش نیز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای این کشور، این نگرانی را تایید می‌کند. در امریکا در ازای هر یکهزار نفر نزدیک به 3 تخت وجود دارد. با توجه به اینکه امریکا سومین کشور پرجمعیت جهان شناخته می‌شود، ظرفیت اعلام شده، حکایت از کمبود تخت‌های بستری در این کشور دارد.

در ادامه، برای کشورهایی مانند ایرلند و بریتانیا نیز شرایطی مشابه گزارش شده است. ظاهرا کمبود تخت‌های بیمارستانی برای این کشورها، به بحران تبدیل شده است. تا آنجا که وزیر بهداشت بریتانیا اخیرا ادعا کرده که سیستم سلامت این کشور با مشکل مواجه شده و هزینه‌های سلامت در بریتانیا را بالاتر از حد متوسط برای یک کشور توسعه یافته بیان کرده است. در این کشور برای هر یکهزار نفر 2.8 تخت بیمارستانی وجود دارد که این کمبود تخت باعث شده زمان انتظار بیماران برای بستری شدن افزایش یابد و در نهایت بر هزینه‌های درمانی بیماران افزوده شود.

بر خلاف تصور عمومی از وضعیت بهداشت و درمان در سوئد، این کشور در ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در بین کشورهای جهان آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است. در سوئد به ازای هر هزار نفر تنها 2.6 تخت بیمارستانی وجود دارد. در برخی از گزارش‌ها سوئد در شاخص «تلفات ناشی از بیماری‌ها و انجام خدمات پیشگیرانه» بهترین امتیاز را در بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد فعالیت‌های پیشگیرانه می‌تواند عامل موثری در کاهش نیاز بیماران به بستری شدن باشد. بر این اساس در این کشور نیاز کمتری به افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی احساس می‌شود.

پیشتر گفته شد که نسبت تخت بیمارستان به بیمار یکی از شاخص‌های مهم سلامت است. این موضوع به تنهایی نمی‌تواند به خوبی اوضاع بهداشت و درمان را در کشورهای مختلف تشریح کند. چرا که در کنار شاخص ذکر شده، عوامل متعدد دیگری در کیفیت نظام بهداشت و درمان اثرگذار هستند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به حقوق بیماران در برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و آسان، دسترسی آسان به پزشک، مدت انتظار بیماران برای دریافت خدمات درمانی عمومی و همچنین دریافت خدمات تخصصی پزشکی از جمله انجام جراحی، آزمایشات، سی‌تی‌اسکن و غیره، سطح برخورداری سالمندان و بازنشستگان از خدمات درمانی عمومی، واکسیناسیون کودکان، امکانات دارویی و سطح دسترسی بیماران به داروهای معمول و خاص و بسیاری از شاخص‌های دیگر اشاره کرد.

 

ارسال نظر