ارتش محبوب هکرها در نبرد سایبری

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۴۱
ارتش محبوب هکرها  در  نبرد  سایبری

الهه باقری|

مدت‌هاست که در کنار تمام اخبار، سرقت‌های سایبری نیز خودنمایی می‌کند؛ سرقتی که تا پیش از گسترش تکنولوژی و رویارویی انسان با دنیای دیجیتال، تصوری محال بود. چند روز قبل خبری مبنی بر سرقت جدیدی از حساب کاربران فیس‌بوک منتشر شد. به نظر می‌رسد که گروهی از هکرها توانسته‌اند با حمله به دستکم ۸۱ هزار حساب کاربری فیس بوک، اطلاعات پیام‌های خصوصی آنها را منتشر کنند. شخصی از طرف این هکرها به رسانه‌ها اعلام کرده که آنها به جزئیات اطلاعات ۱۲۰ میلیون حساب کاربری دست یافته‌اند و قصد فروش آنها را دارند، اما کارشناسان سایبری تردید دارند این رقم صحیح باشد. پیش از این نیز، فیس‌بوک بارها شاهد سرقت‌های سایبری بود و مسوولان این شبکه اجتماعی، درباره نقص امنیتی این شبکه اجتماعی متهم شده بودند. همچنین، در کمتر از یک ماه گذشته، سرورهای فیفا نیز، مورد حمله هکر‌ها قرار گرفته و اطلاعات محرمانه این سازمان به سرقت رفت.

بر اساس تازه‌ترین تحلیل‌های ارایه شده از سه‌ماهه توسط لابراتوار کاسپرسکی که در زمینه امنیت رایانه فعال است، برنامه‌های مایکروسافت یکی از آسیب‌پذیرترین برنامه‌هایی است که به‌شدت مورد استفاده هکرها قرار می‌گیرد. این برنامه، از رایج‌ترین برنامه‌های کاربردی مورد استفاده در سراسر جهان است. آنطور که گفته شده، تاکنون حدود نیمی از شکایات هک و سرقت اطلاعات، مربوط به برنامه مایکروسافت آفیس بود. تازه‌ترین تحقیق‌ها نشان می‌دهد که هکرها از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس، برای گسترش یک فرم پیچیده از نرم‌افزارهای مخرب که قادر به سرقت اطلاعات، حذف نرم‌افزارها، انجام حملات سایبری و ... استفاده می‌کنند. پس از برنامه‌های مایکروسافت، مرورگرها دومین نرم‌افزار محبوب هکرها شده‌اند. با گسترش دسترسی کاربران به اینترنت، مرورگرها تبدیل به اصلی‌ترین نرم‌افزاری شده‌اند که روزانه مورد استفاده بسیاری قرار گرفته و روز‌به روز کاربران بیشتری پیدا می‌کنند. طبق بررسی‌های لابراتوار کاسپرسکی، حدود 24 درصد از سرقت‌های سایبری توسط هکرها، از طریق مرورگرها بوده و این آمار در سیستم عامل اندروید به 20 درصد می‌رسد. این آمار در حالی منتشر شده که تولیدکنندگان مرورگرها، تلاش بسیاری برای افزایش ضریب امنیت کاربران صورت داده‌اند اما از آنجا که مرورگرها مورد استفاده تمامی افراد در هر سن و تحصیلاتی قرار می‌گیرد، سادگی و کاربردی بودن آن نیز اهمیت پیدا می‌کند. بر این اساس، امکاناتی که برای راحتی کاربر به مرورگرها اضافه می‌شود گاهی به نقاط ضعفی تبدیل می‌شود که به راحتی مورد استفاده هکرها قرار می‌گیرد. پس از هک 81 هزار حساب کاربری فیس‌بوک، مسوولان این شبکه اجتماعی اعلام کرده‌اند که مشکلی در امنیت این شبکه اجتماعی پیش نیامده و احتمالا از طریق بدافزارهایی در پوشش افزونه‌های مرورگرهای این کاربران، اطلاعات حساب‌های کاربری به سرقت رفته است.

هک اندروید نیز، به راحتی صورت می‌گیرد، چرا که سیستم عاملی است که می‌تواند امکانات کاملی در اختیار توسعه‌دهندگان برنامه‌ها قرار دهد. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، راه‌های هک اندروید و نفوذ در آن بسیار متنوع بوده و این روش‌های گوناگون، قابلیت‌های بیشتری در اختیار هکرها قرار می‌دهد.

در این میان، گاهی نیز در اخبار فناوری، خبر از دردسر حفره‌های امنیتی جاوا منتشر می‌شود. هرچند که جاوا به عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه و کدنویسی نرم‌افزارهای رایانه‌ای تنها برای برخی کاربران حرفه‌ای مناسب است اما بر اساس آمار منتشر شده، حدود 5.5 درصد از شکایت‌ سرقت‌های سایبری، توسط این برنامه از سوی هکرها صورت می‌گیرد. فلش پلیر نیز، از دیگر برنامه‌های کاربردی بوده که بارها مورد استفاده هکرها قرار گرفته است. در سه‌ماهه نخست 2018، حدود 2.5 درصد از فعالیت هکرها، با استفاده از این برنامه صورت گفت. فلش پلیر، نرم‌افزار کاربردی و مبتنی بر مرورگر است که قابلیت اجرا و نمایش ویدئو را در تمامی مرورگرها و سیستم‌عامل‌ها دارد. به دلیل استفاده کاربردی و گسترده از این اپلیکیشن، به نظر می‌رسد امنیت این اپلیکیشن بیشتر از سایر برنامه‌های کاربردی است. نرم‌افزار‌ پی‌دی‌اف نیز، از دیگر برنامه‌هایی بود که در سه‌ماهه اول سال 2018، مورد استفاده هکرها قرار گرفته و 8 درصد از شکایت‌های سرقت سایبری را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر