مهاجران؛ مهم‌ترین کابوس ژرمن‌ها

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۷۸
مهاجران؛ مهم‌ترین کابوس ژرمن‌ها

الهه باقری|

در سال‌های اخیر، دیگر نگرانی‌های بشر به خشکسالی، جنگ و کشورگشایی‌های گاه‌به‌گاه، محدود نمی‌شود. بحران‌های پی‌درپی اقتصادی، درگیری‌های سیاسی، جنگ‌های مسلحانه و حمله‌های تروریستی و ... از مهم‌ترین چالش‌های دنیای مدرن شده‌اند. این نگرانی‌های بشر امروزی، تا حدی افزایش یافته که هر ماه، موسسه تحقیقاتی ایپسوس، یک نظرسنجی صورت داده و مهم‌ترین نگرانی‌های جهان را معرفی می‌کند. آنطور که گفته شده، در ماه سپتامبر، بحث مهاجرت و کنترل جمعیت پناهجویان، نگرانی‌های بسیاری برای شهروندان در کشورهای مقصد ایجاد کرده است. طبق گزارش‌های بسیاری که در خصوص مهاجرت منتشر شده، بحران‌های متعدد در سایر نقاط، تعداد آوارگان جهان را با افزایش قابل‌توجهی روبرو کرده است. همچنین، دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به افزایش مشکلات اقتصادی، جنگ‌ها، بلایای طبیعی و ... نسبت به رشد خارج از کنترل جمعیت آوارگان جهان هشداد داده و پیش‌بینی کرد که تا سال 2050، تعداد آوارگان به یک‌میلیارد نفر افزایش می‌یابد.

در این میان، آلمانی‌ها بیشترین میزان نگرانی از ورود مهاجران به کشورشان را دارند. طبق نظرسنجی موسسه ایپسوس، حدود 38 درصد از آلمانی‌ها، بیشتر از هر بحرانی، نگرانی افزایش پناهجویان در کشورشان هستند. در سال‌های اخیر آلمان نیز از آن جهت که به دنبال تامین نیروی کار جوان است، اقدام به پذیرش گسترده پناهجویان کرد. همچنین، در بسیاری از گزارش‌ها اعلام شده که به‌دلیل ورود قابل‌توجه مهاجران به آلمان، جمعیت این کشور در سال‌های اخیر، روند صعودی پیدا کرده و ورود پناهجویان به‌خصوص از خاور میانه و افریقا، رکوردی تازه در این کشور به‌ثبت رسانده است. حدود 33 درصد از بلژیکی‌ها نیز، کنترل مهاجرت به کشورشان را جزو 3 نگرانی اصلی خود اعلام کرده‌اند. در سال‌های اخیر، بروکسل به دومین میزبان مهاجران در اروپا تبدیل شده است.

همانطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، جنگ و درگیری‌های داخلی در کشورها، به‌خصوص خاورمیانه و کشورهای افریقایی، فقر و آوارگی بسیاری به‌دنبال داشته و چاره‌ای جز خروج از کشور برای آوارگان باقی نمانده است. از طرفی، ناآرامی‌ها، بحران‌های اقتصادی در پی داشته و موج بیکاری، شهروندان کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان و ... را برای ساختن آینده‌ای بهتر به سمت مرزهای اروپا روانه کرده است. در این میان، در سال‌های اخیر، بسیاری افراد از کشورهای فقیر و جنگ‌زده، از دریای مدیترانه عبور کرده و خود را به ایتالیا رسانده‌اند. این موضوع باعث شده که در نظرسنجی ماه سپتامبر موسسه ایپسوس، حدود 33 درصد از ایتالیایی‌ها کنترل مهاجرت را یکی از 3 نگرانی اصلی درباره کشورشان بدانند. این آمار در میان شهروندان سوئد به 31 درصد می‌رسد و حدود 29 درصد از امریکایی‌ها نیز، بحران مهاجرت را یکی از 3 چالش اصلی در کشورشان می‌دانند. این در حالی است که با وجود مخالفت‌های بسیار دونالد ترامپ در خصوص اخراج مهاجران، به‌تازگی کاروانی از پناهجویان از امریکای جنوبی و مکزیک به مرزهای امریکا رسیده‌اند.

در تازه‌ترین گزارش‌ها اعلام شده که وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا بودجه‌ قابل‌توجهی برای حمایت از برنامه‌های مهاجرتی در سال‌های 2018 تا 2020 از دولت کانادا دریافت خواهد کرد. این در حالی است که طبق نظرسنجی‌ها گفته شده، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، تلاش‌های بسیاری در متقاعد کردن کشورهای اروپایی در خصوص پذیرش مهاجران صورت می‌دهد. اسپانیا نیز، پس از مسدود شدن بنادر ایتالیا برای قایق‌‌های پناهجویان، مقصد اصلی مهاجرت در اتحادیه اروپا شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، بیشتر مهاجران از مسیر غربی مدیترانه وارد اسپانیا شده و به اتحادیه اروپا راه پیدا می‌کنند. هرچند که دولت این کشور نیز تلاش‌های بسیاری برای حل بحران مهاجرت دارد اما حدود 26 درصد از شهروندان اسپانیایی در سپتامبر 2018، کنترل مهاجرت را یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور خود معرفی کرده‌اند. این آمار در بریتانیا به 25 درصد می‌رسد. از دو دهه پیش تاکنون، میزان مهاجرت به بریتانیا افزایش چشم‌گیری داشته و بسیاری از شهروندان، بر این باورند که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، ممکن است شمار پناهجویان بیشتر شده و این موضوع، دستمزد و کیفیت زندگی بریتانیایی‌ها را کاهش دهد.

طبق سایر گزارش‌های به دست آمده، بسیاری از مهاجران، پس از ورود به کشورهای همسایه، خود را به سرزمین‌های اروپایی می‌رسانند. بر این اساس، کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر، با بزرگ‌ترین بحران مهاجرت مواجه شده‌اند. برنامه‌های ارایه شده برای حل بحران افزایش مهاجران تاکنون کارساز نبوده و از سویی دیگر، بحران‌های مختلف در کشورهای خاورمیانه، زمینه‌ساز هجوم بسیاری افراد به کشورهای اروپایی برای یافتن سرپناهی امن است. کمیسیون اروپا در جدیدترین گزارشی که منتشر کرده وضعیت کنونی را وخیم‌ترین بحران مهاجرت به اروپا از هنگام جنگ دوم جهانی تا به امروز دانسته است.

 

ارسال نظر