دیدار چین و ژاپن پس از 7 سال

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۵۳
دیدار چین و ژاپن 
پس از 7 سال

  فایننشال تایمز:

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در پکن با «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری چین ملاقات و گفت‌وگو کرد. طبق گزارش صفحه اول شماره آخر هفته فایننشال تایمز, رییس‌جمهوری چین در این دیدار ضمن استقبال از «شینزو آبه» از تمایل او برای بهبود و توسعه روابط بین چین و ژاپن تقدیر و خاطرنشان کرد چین و ژاپن همسایگان نزدیکی هستند و منافع دو کشور به یکدیگر پیوند خورده است. سال ۱۹۷۸ میلادی رهبران دو کشور با امضای پیمان صلح و دوستی، به شکل قانونی، مسیر صلح و دوستی پایدار بین دو کشور را تعیین کردند که ضمانتی برای حل مسائل حساس تاریخی و مساله تایوان فراهم کرده است. آنطور که گفته شده, این دیدار نخستین دیدار رسمی یک نخست وزیر ژاپن از چین در هفت سال گذشته است.همچنین در جریان این دیدار, قرارداد سوآپ ارزی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به مدت 3 سال میان چین و ژاپن به امضا رسید. طبق این قرارداد که تا ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۱ ادامه دارد، ارز‌های محلی بین دو بانک مرکزی ژاپن و چین به مبلغ ۲۰۰ میلیارد یوآن یا ۳.۴ تریلیون ین (۳۰ میلیارد دلار) به مدت سه سال مبادله می‌شود. همچنین چین و ژاپن، چندین توافقنامه مربوط به تقویت روابط دوجانبه را امضا کردند و قول دادند تا همکاری در زمینه‌های مالی و تجاری را در زمینه‌های نوآوری و اوراق بهادار افزایش دهند.

  وال استریت ژورنال:

یک مرد اهل فلوریدا که از هواداران ترامپ است به ارسال 14 بسته بمب برای برخی از منتقدان اصلی رییس‌جمهوری امریکا، متهم و دستگیر شد. آنطور که در صفحه اول وال استریت ژورنال آمده، سایوک 56 ساله به پنج فقره جرم شامل حمل و نقل بین ایالتی بدون مجوز و پست اشیای غیرقانونی و منفجره، تهدید رییس‌جمهوری سابق امریکا، ایجاد خطر برای سامانه حمل و نقل ایالتی و حمله به افسران پلیس فدرال متهم است. اگر جرم او اثبات شود، به 48 سال حبس محکوم می‌شود. پیش از این نیز، در تصاویر پیدا شده از سزار سایوک، او در حاشیه متینگ‌های متعدد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا دیده می‌شود که پلاکاردهایی علیه منتقدان ترامپ در دست دارد. روز جمعه رسانه‌های امریکایی تصاویری مخابره کردند که خودرو سایوک را در پارکینگ یک مغازه در جنوب فلوریدا نشان می‌دهد. مقام‌های امریکایی نیز یک ون سفید رنگ را که این مرد از آن برای ارسال بسته‌ها استفاده می‌کند، کشف و ضبط کردند؛ شیشه‌های این ون با استیکرهای حمایتی از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا و شعارهایی ضد شبکه خبری سی.ان. ان. پوشیده شده بود. مقامات مسوول ارسال این بسته‌ها را یک اقدام تروریستی می‌دانند. ارسال این بسته‌ها کمتر از دو هفته قبل از انتخابات میان دوره‌ای اتفاق می‌افتد که ممکن است تعادل قوا بین دو حزب اصلی در کنگره امریکا را تغییر دهد.

بازرس کل اف.بی.آی در یک نشست خبری گفت، اثر انگشت و دی.ان.ای به شناسایی این فرد کمک کرد و هشدار داد دستگیری او به تهدیدها پایان نمی‌دهد.

 

ارسال نظر