امام خمینی(ره): ارتش به ملت بپیوندد

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۴۹
امام خمینی(ره): ارتش به ملت بپیوندد

ششم آبان 1357، با شدت یافتن تظاهرات سراسری در بیشتر شهرهای ایران علیه رژیم پهلوی، امام خمینی(ره) از ارتش خواست تا به ملت بپیوندند.

امام خمینی(ره) در سخنانی در رابطه با ارتش گفتند: ارتش وطنخواه ایران! شما دیدید که ملت با شما دوست و شما را گلباران می‌کند. و می‌دانید که این چپاولگران برای ادامه ستمگری، شما را آلت قتل برادران خود قرار داده ‌اند، به دیگر برادران ارتشی خود که شاه را رها کرده‌‌اند و در پشتیبانی مردم، به دشمن حمله کرده‌‌اند بپیوندید، و بپاخیزید و نگذارید ملت شما نابود و برادران و خواهران شما به خاک و خون کشیده شوند. نام خود را در تاریخ که به سود ملت ایران به‌ راه خود ادامه می‌دهد، هر چه زودتر ثبت کنید و ریشه خیانت و ظلم را بکنید.

مدتی پس از درخواست‌های امام(ره) از ارتشی‌ها برای پیوستن به مردم، تعداد فراریان از سربازخانه‌ها و پیوستن نظامیان به مردم افزوده شد. ارتشبد قره باغی، وزیر کشور، پیرامون این موضوع نوشته است: «به هر تقدیر پرسنل نیروهای مسلح با آنکه از قوانین دادرسی کیفر ارتش که تمرد و نافرمانی را تا مجازات اعدام تعیین کرده بود، اطلاع داشتند، معذلک روز به روز بر تعداد غائبین و فراریان اضافه می گردید؛ تا جایی‌که در زمان انتصاب من به ستاد بزرگ ارتشتاران، برابر پرونده موجود در اداره یکم ستاد، تعداد فراریان ارتش روزانه در حدود هزار نفر بود که این رقم به تدریج در اواخر بحران به روزانه هزار و دویست نفر هم رسید..»

رهبر انقلاب با توجه به این موضوع، در سخنرانی روز 1 دی 57 خود رهنمود می دهند که: «...ما به سربازها گفتیم که - دستور دادیم که - فرار کنند برای اینکه خدمت در این دستگاه خدمت به ظلم است، و آنها هم بسیاری شان فرار کردند؛ لکن بعض مشکلات پیدا شده است. اینها بسیاری‌شان فقیرند و مکان هم ندارند... مردم در هر جا که هستند مکلفند به اینکه اینها را پناه بدهند؛ هم مخارجشان را بدهند و هم منزلی محقر برای اینها، بطوری که معلوم نشود که اینها کجا هستند، مردم مکلفند که این کار را بکنند. و ما هم بابت وجوه شرعیه قبول داریم چیزی که همراهی به اینها می شود...»

 

ارسال نظر