بیداری پرهزینه

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۴۶
بیداری پرهزینه

گروه گوناگون|

 سبک زندگی امروزی، در متوسط زمان خواب، اختلال ایجاد کرده است. نگرانی‌های ناشی از مشکلات اقتصادی، حجم کاری بالاو تنش‌های زندگی شغلی و شخصی بعضی از دلایلی هستند که متوسط خواب را کاهش داده‌اند. از سویی دیگر در بسیاری از کشورها، حضور در رقابت جهانی و تولید محصولات مختلف، باعث شده بسیاری از شرکت‌ها، برنامه‌های کاری فشرده‌ای برای نیروهای خود داشته باشند. این روند ممکن است در نگاه اول منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها باشد اما در نهایت، عواقب ناگواری برای اقتصاد کشورها در پی دارد؛ چرا که چنین برنامه کاری منجر به خستگی بیشتر، کاهش بهره‌وری و ضریب هوشیاری نیروی انسانی می‌شود. شرکت‌های امریکایی سالانه هزینه‌های زیادی را برای افت تولید و خسارات ناشی از خستگی و محرومیت از خواب کافی پرداخت می‌کنند.

در آخرین گزارش ارایه شده، کشورهایی که بیشترین خسارت برای محرومیت از خواب کافی پرداخت می‌کنند، معرفی شده است.

همانطور که گفته شد، کمبود خواب، هزینه‌های زیادی را برای اقتصادهای بزرگ جهان در پی دارد. این هزینه‌ها در ایالات متحده امریکا، سالانه مبلغی معادل 411 میلیارد دلار محاسبه شده است که حدودا برابر 2.28 درصد از تولید ناخالص این کشور است. طبق گزارش‌های به دست آمده، میانگین ساعت مفید خواب در ایالات متحده امریکا، نزدیک به 8 دقیقه کمتر از ساعت استاندارد است. شاید این زمان، به نظر اهمیت چندانی نداشته باشد اما وقتی به خسارت‌های ناشی از کم‌خوابی در این کشور نگاه می‌شود، اهمیت خواب کافی در بهره‌وری انسان‌ها، به وضوح دیده می‌شود. هرچند که زمان کم‌خوابی امریکایی‌ها از کشورهای بعدی این جدول کمتر است اما خسارات وارد شده به اقتصاد امریکا، بیشتر از سایر کشورهای مورد بررسی است. هزینه‌ای که امریکا برای خسارت ناشی از کم‌خوابی پرداخت می‌کند، این کشور را با اختلاف زیادی در صدر جدول قرار داده است.

 آنطور که در گزارش‌ها ارایه شده، خسارتی که ایالات متحده امریکا برای محرومیت از خواب کافی پرداخت می‌کند، معادل 1.2 میلیون روز کاری از دست رفته در هر سال است.

طبق این گزارش، ژاپن نیز از اثرات خواب ناکافی رنج می‌برد. خسارتی که بی‌خوابی به اقتصاد این کشور وارد می‌کند معادل از دست دادن 6 هزار روز کاری در هر سال است. خواب ژاپنی‌ها، بطور میانگین حدود 30 دقیقه کمتر از ساعت استاندار خواب است. همین زمان از دست رفته خواب در این کشور، سالانه رقمی نزدیک به 138.6 میلیارد دلار، خسارت به اقتصاد این کشور وارد می‌کند.

آلمان، سومین کشوری است که هزینه‌های زیادی برای محرومیت از خواب کافی می‌پردازد. در این کشور نیز، کم‌خوابی بطور متوسط نزدیک به 18 دقیقه محاسبه شده است اما همین زمان محدود، سالانه 60 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آلمان وارد می‌کند. هرچند در مقایسه با امریکا و ژاپن، این کشور با اختلاف زیادی قرار دارد.

در بریتانیا نیز، کم‌خوابی وضعیتی مشابه آلمان برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است. هرچند که بی‌خوابی مردم بریتانیا، نزدیک به 6 دقیقه گزارش شده است اما همین زمان کوتاه بی‌خوابی، این کشور را متحمل پرداخت خسارت‌ کرده است. در بریتانیا، هزینه‌ای که برای خسارت ناشی از بی‌خوابی پرداخت می‌شود، معادل 50.2 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این مبلغ، بریتانیا را بین کشورهایی که بیشترین خسارت خواب ناکافی را پرداخت می‌کنند، در جایگاه پنجم قرار داده است. نتایج تحقیق‌های به دست‌آمده در مورد بی‌خوابی بریتانیایی‌ها، نشان می‌دهد نزدیک به 30 درصد از شهروندان این کشور، دچار مشکلات خواب هستند. نگرانی از این مشکلات ناشی از بی‌خوابی در حدی است که بنیاد سلامت روانی بریتانیا، خواهان رسیدگی جدی به مشکلات خواب و عوارض جانبی آن است.

کانادا آخرین کشوری است که در این فهرست قرار دارد. میانگین ساعت بی‌خوابی شهروندان کانادایی، نزدیک به 2 دقیقه است اما همین زمان محدود، باعث شده تا این کشور سالانه 21.4 میلیارد دلار، خسارت پرداخت کند.

همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، مشکلات خواب در حادثه‌های شغلی، حوادث ترافیکی و تشدید مشکلات جسمی، نقش زیادی دارد. امروزه با توجه به اهمیتی که خواب در سلامت عمومی و اجتماعی و همینطور تاثیر چشم‌گیری که بر اقتصاد کشورها دارد، برای پیشگیری از خسارت‌های ناشی از کمبود خواب، به این معضل به شیوه علمی و تخصصی پرداخته می‌شود.

 

ارسال نظر