مردان تخریب‌چی

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۳۷:۱۱
کد خبر: ۱۳۱۷۲۶
مردان تخریب‌چی

گروه گوناگون|

 امروزه بازی‌های رایانه‌ای مخاطبان بسیاری پیدا کرده است. این نوع سرگرمی، در بین قشرهای مختلف، طرفداران بسیاری دارد. به‌خصوص اینکه این بازی‌ها، قابلیت اجرا در گوشی‌های تلفن همراه را دارند و فرد می‌تواند هر زمانی که خواست به بازی بپردازد. این بازی‌ها، اثرات مخرب بسیاری دارند. به گفته کارشناسان، یکی از خطرناک‌ترین اثرات منفی این بازی‌ها، اعتیادآور بودن این نوع سرگرمی است. این عارضه در هر سنی ایجاد می‌شود. البته انگیزه گرایش به این بازی‌ها، در بین مرد و زن و همچنین در سن‌های مختلف، متفاوت است. در تحقیقی که اخیرا در مورد دلایل جذب شدن افراد به بازی‌های کامپیوتری انجام شده، رایج‌ترین انگیزه‌های افراد در انتخاب گیم‌ها معرفی شده است. یکی از مهم‌ترین عواملی که در این تحقیق بررسی شده، تفاوت‌های جنسیتی است. در این تحقیق 5 عامل اصلی گرایش زنان و مردان به انتخاب بازی‌های کامپیوتری عنوان شده است.

در این گزارش آمده که انگیزه اصلی گرایش مردان در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای، میل به رقابت است. 14.1 درصد گرایش به رقابت و قدرت‌نمایی مجازی، اساس انتخاب گیم‌ها را برای مردان تشکیل می‌دهد. در صورتی که آن‌طور که در این تحقیق مشخص شده است، زنان گرایش بیشتری به بازی‌های غیر رقابتی دارند. در واقع به ساختن، کسب تمام رتبه‌ها و گذراندن مراحل بازی و در نهایت به‌پایان رساندن بازی بیشتر از هرچیزی می‌اندیشند. نزدیک به 17 درصد از انگیزه‌های انتخاب بازی‌های کامپیوتری در زنان را همین میل تشکیل می‌دهد.

میل به تخریب، از دیگر انگیزه‌های پررنگ مردان برای گرایش به سمت بازی‌های رایانه‌ای است. در این تحقیق گرایش مردان به بازی‌های تخریبی، نزدیک به 11.9 درصد است. این بازی‌ها می‌تواند شامل فضاهای جنگی باشد که فرد برای رسیدن به مرحله بعد با نیروهای دشمن می‌جنگد. خشونت در این نوع بازی مهم‌ترین محرک به‌حساب می‌آید و در طراحی‌ بسیاری از بازی‌های جدید، در حد افراط به آن پرداخته می‌شود. در مقابل، زنان، بعد از بازی‌های غیر رقابتی بیشتر از هر نوعی به بازی‌های فانتزی علاقه نشان داده‌اند. این بازی‌ها حتی اگر ماجراجویی هم داشته باشد، در فضایی فانتزی و به دور از خشونت طراحی شده‌اند و بیشتر با تم شخصیت‌های کارتونی و سینمایی ساخته می‌شوند. 16.2 درصد گرایش زنان به گیم‌ها را این نوع بازی‌ها تشکیل می‌دهند.

سومین عامل جذب مردان به بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های غیررقابتی است. همان‌طور که گفته شد در این نوع از بازی‌ها، فرد می‌تواند رقیب داشته باشد یا نه، در هر صورتی اهمیت این بازی در کسب امتیاز کامل، رفتن به مرحله بعد و در نهایت به پایان رساندن بازی است.

آن‌طور که در این گزارش آمده، میل به خلاقیت و طراحی، سومین انگیزه زنان در انتخاب بازی‌های کامپیوتری است. در این نوع بازی‌ها، معمولا رقیب و کسب امتیاز اهمیتی ندارد و فرد می‌تواند به طراحی و ساخت مجازی در فضاهای مختلف بپردازد. این نوع گیم‌ها معمولا در جهت تقویت خلاقیت ساخته می‌شوند.

چهارمین انگیزه‌ای که مردان را در انتخاب گیم‌ها راهنمایی می‌کند، بازی‌های فانتزی است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد این نوع بازی‌ها برای زنان در اولویت دوم انتخاب قرار داشت و درصد بالایی را به خود اختصاص داده بود، اما تنها نزدیک به 9 درصد از انگیزه مردان را برای میل به گیم‌ها تشکیل می‌دهد.

در بین بازی‌های کامپیوتری، معمولا بازی‌هایی با تم اجتماعی ساخته می‌شود. این نوع از بازی‌ها بیشتر از هر چیزی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های گروهی را در فرد تقویت می‌کند. معمولا تلاش می‌شود این بازی‌ها به دور از خشونت‌ و رفتارهای رقابتی طراحی شود تا فرد بتواند قوانین زندگی اجتماعی را درک کند. این نوع بازی‌ها، نزدیک به 9.5 درصد از تمایل زنان به گیم‌ها را تشکیل داده است. ظاهرا، در بین مردان و زنان تمایل زیادی برای انتخاب بازی‌های اجتماعی وجود ندارد، چرا که در این تحقیق مشخص شده این نوع از بازی‌ها، چهارمین انگیزه برای زنان و آخرین انگیزه مردان در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای است.

در این میان، تنها نوعی از بازی‌ها که فقط برای زنان جذاب است، بازی‌های داستانی است. در این گیم‌ها، معمولا روایتی وجود دارد که طی آن روایت، بازی‌ طراحی شده است. گاهی این بازی‌ها روایتی تاریخی دارند و گاهی به داستان فیلم‌های روز دنیا می‌پردازند. هرچند که در این تحقیق این بازی در گرایشات زنان معرفی شده اما درصد زیادی را در این گروه نیز به خود اختصاص نداده است. تنها 8.5 درصد از تمایل زنان برای انتخاب گیم‌ها، به این نوع بازی‌ اختصاص دارد.

همان‌طور که گفته شد، این بازی‌ها مضرات زیادی به همراه دارند که اعتیاد به آنها، خطرناک‌ترین امراض بازی‌های رایانه‌ای است. همچنین تصور بیشتر افراد بر این است که در بازی‌های رایانه‌ای، فرد مدام در حال فکر کردن است اما طبق نظر کارشناسان، واقعیت این است که مداخله فکری وجود ندارد. بلکه این بازی‌ها سلول‌های مغزی را گول می‌زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند حرکت در انگشتان ایجاد می‌کنند.

 

 

ارسال نظر